گروه اقتصادی: جدیدترین اظهارنظر مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که دولت در سیاستی جدید، اختصاص ارز مرجع به کالاهای اساسی را محدود ساخته و این کالاها، 70درصد ارز مرجع و 30درصد ارز مبادله‌ای دریافت خواهند کرد.

به گزارش همشهری، برخلاف گفته معاون اول رئیس‌جمهور که اعطای ارز مرجع به واردات کالاهای اساسی را تکلیف دولت خوانده بود، حذف تدریجی ارز مرجع با فرمولی جدید در دستور کار قرار گرفته تا تغییر چندباره سیاست‌های ارزی، بازار را با سردرگمی مواجه سازد. معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت از توزیع ۱۰۰ هزار تن روغن خام در سطح کارخانجات خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت‌گذاری روغن خام به نفع مصرف‌کننده ۷۰درصد ارز مرجع و ۳۰درصد با ارز مبادله‌ای صورت می‌گیرد.

تغییرات مکرر سیاست‌های دولت در اعطای ارز مرجع و اظهارات متناقض مسئولان دولتی، نه‌تنها مصرف‌کنندگان که تولیدکنندگان را نیز با سردرگمی مواجه ساخته است. در این شرایط بانک مرکزی هم سیاست سکوت را در پیش گرفته است. معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت چنین اظهار کرد: پیش از این تصمیم‌گیری شده بود تا فرمول قیمت‌گذاری روغن، 50درصد با ارز مبادله‌ای و 50‌درصد با ارز مرجع باشد اما در حال حاضر قیمت‌گذاری روغن با 30درصد ارز مبادله‌ای و 70درصد ارز مرجع صورت می‌گیرد.

حسن رادمرد به فارس گفت: در مرحله اول از روز گذشته قیمت روغن 10درصدکاهش پیدا کرد و برنامه‌ای داریم تا کاهش مجددی در قیمت روغن داشته باشیم. از سوی دیگر ابوالحسن خلیلی، عضو هیأت مدیره انجمن روغن‌نباتی با تأیید کاهش 10درصدی قیمت روغن، گفت: کلیه ثبت سفارش‌ها در شبکه بانکی براساس ارز مبادله‌ای صورت می‌گیرد و این به‌معنای آن است که ارز مرجع روغن نباتی در حال حاضر برای ثبت سفارش اختصاص نمی‌یابد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها