همشهری آنلاین: آزمایش‌های انجام شده بر دانشجویان و دانش‌آموزان نشان می‌دهد که ورزش تنها اثرات جسمانی ندارد. تمرین‌های ورزشی واکنش‌ها، دقت و میزان تمرکز مغز را بهبود می‌بخشد. در این زمینه ورزش‌های ایروبیک اهمیت ویژه‌ای دارند.

بهار سرانجام از راه رسید و طبیعت یار کسانی شد که در محیط های باز به دویدن، نرمش‌های گرم‌کننده و ورزش‌های بدنی می‌پردازند.

سال‌هاست که کارشناسان بر اهمیت ورزش تأکید می‌کنند. آنها سعی دارند با تشویق‌های خود حتی افرادی که کمتر به حرکات بدنی عادت دارند را به حرکت و ورزش ترغیب کنند. آن که می‌خواهد برای شریک زندگی‌اش مناسب‌تر به نظر بیاید یا پزشک خود را خشنود سازد به خیل ورزشکاران خواهد پیوست.

اما اینک خبری دیگر منتشر شده که اهمیت باز هم بیشتری به ورزش می‌دهد. طبق این خبر، ورزش هوشیاری و دقت مغز را افزایش می‌دهد. هر دو دستگاه عصبی، یعنی دستگاه عصبی مرکزی و دستگاه عصبی محیطی از ورزش بهره خواهند برد.

تحقیقات دانشگاه گرانادا

به نوشته وب‌سایت روزنامه آلمانی "دی ولت"، طبق گزارشی که مجله تخصصی "پلوس وان" از نتایج کار تحقیقاتی دانشگاه گرانادای اسپانیا منتشر کرده است، کسانی که ورزش می‌کنند از قابلیت پاسخ‌گویی بهتری نسبت به محرک‌های خارجی برخوردار هستند.

محققین ۱۴ دانشجو را که هیچ‌گونه ورزشی انجام نمی‌دادند با ۱۴ ورزشکار بسیار فعال مقایسه کردند. نتیجه بارز بود. وزرشکاران نه تنها سریع‌تر واکنش نشان می‌‌دادند، بلکه تمرکزشان نیز به گونه‌ای مشهود طولانی‌تر بود.

رشد قسمت‌هایی از مغز بر اثر ورزش

پژوهش‌هایی که تا کنون انجام شده نشان داده است که فعالیت‌های ورزشی به رشد عصب‌ها و مویرگ‌های نواحی هیپوکامپوس، گانگلیون‌ها بازال، مخچه و قشر مغز کمک می‌کند.

برای نمونه از این تأثیر می‌توان در بهبود بیماران مبتلا به پارکینسون یا سندرم تورت ( Tourette (Syndrome بهره جست.

پژوهش دانشگاه آمریکا

در پژوهشی دیگر محققین دانشگاه کریتون آمریکا تحقیقاتی را در مدرسه لینکلن انجام دادند. دانشمندان دریافتند، برخی مدارس منطقه نبراسکا ساعت‌های وزرش را کاهش داده‌اند تا بر ساعات دیگر مواد درسی بیافزایند. این تغییر پژوهشگران را ترغیب کرد که رابطه بین ورزش و آمادگی ذهن برای تمرکز و یادگیری را به آزمون بگذارند.

در این تحقیق که در مجله علمی Journal of Pediatrics منتشر شده کارشناسان دانشگاه کریتون دانش‌آموزان را به گروه‌های مختلف تقسیم کرده و تست‌های ریاضیات و قرائت متون را بین آنها پخش کردند.

نتیجه این بود: میزان قبولی کودکانی که از لحاظ بدنی سر حال و با نشاط بودند در تست ریاضیات دو برابر و نیم دانش‌آموزان دیگر بود. اما در تست قرائت متون هر دو گروه بازدهی برابر از خود نشان دادند.

تأکید بر ورزش‌های ایروبیک

پژوهش‌ها همچنین نشان‌گر آنند که شاخص توده بدنی (Body Mass Index) تأثیری در بازده درسی دانش‌آموزان ندارد.

اما ورزش‌های ایروبیک در این زمینه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این ورزش‌ها توانایی بدن را بالا برده و به ورزشکاران قابلیت بیشتری برای استفاده از اکسیژن در جهت بالا بردن سطح انرژی بدن می‌دهند.

 

منبع: همشهری آنلاین