واقعیت این است که امسال آخرین سال این دوره از مدیریت شهری و شورای شهر است به همین دلیل یکی از توافقات ما این است که یک سنت حسنه را پایه‌گذاری کنیم و آن این است که هیچ پروژه نیمه‌تمامی در شهر نداشته باشیم .

محمدباقر قالیباف،شهردار تهران: کار نیمه تمام باقی نمی‌‌گذاریم

پروژه بزرگراه امام‌علی طبق زمانبندی در حال انجام است و هم‌اکنون این پروژه پیشرفت خوبی داشته و امیدواریم که بتوانیم طبق زمانبندی، کار را تحویل مردم بدهیم.

نه تنها پروژه بزرگراه امام‌علی که عموما پروژه‌های ما به‌گونه‌ای است که نباید تأخیر داشته باشد. تنها در ابتدای سال‌جاری به ناگزیر دو روز اول سال پروژه تعطیل ولی کار مجددا شروع شد و طبق روال همچنان در حال انجام است. خدارا شکر، در بازدیدی که داشتیم به‌خصوص در بحث معارضان تاسیساتی کار به اتمام رسیده و پروژه در حال پیشروی است و امیدواریم که طبق زمانبندی که وجود دارد بتوانیم کار را تحویل شهروندان دهیم. واقعیت این است که امسال سال آخر این دوره از مدیریت شهری و شورای شهر است به همین دلیل یکی از توافقات ما این است که یک سنت حسنه را پایه‌گذاری کنیم و آن این است که هیچ پروژه نیمه‌تمامی در شهر نداشته باشیم.

بسیاری از پروژه‌‌هایی که هم‌اکنون در شهرداری تهران اجرا شده یا در دست اجراست، پروژه‌‌های بزرگ و منحصر‌به‌فردی است. پروژه صدر، بزرگراه امام‌علی، بزرگراه آزادگان و تونل نیایش که قبل از سال جدید تحویل شهروندان شد، دریاچه چیتگر و... ازجمله پروژه‌های مهم شهر تهران است که در سطح فراملی هم پروژه‌های مهمی هستند اما آنقدر پروژه‌های بزرگی وجود دارد که تونل دوکیلومتری امیرکبیر در بین آنها دیده نمی‌شود درحالی‌که تونل امیرکبیر همانند تونل رسالت است. تونل امیرکبیر چون در دل پروژه بزرگراه امام‌علی قرار گرفته خیلی دیده نمی‌شود اما پروژه‌ای بسیار مؤثر است. تونل امیرکبیر تخلیه بار ترافیک از مرکز شهر را به‌عهده دارد و این بار ترافیکی را به بزرگراه شمالی- جنوبی امام‌علی منتقل می‌کند. این پروژه نیز همزمان با بزرگراه امام‌علی به بهره‌برداری می‌رسد.

سید مازیار حسینی، معاون فنی و عمرانی: پروژه‌ای به‌یادماندنی

بزرگراه امام‌علی آخرین روزهای آماده‌سازی‌ را می‌گذراند و قرار است همزمان با سالروز میلاد امام اول شیعیان این پروژه عظیم به بهره‌برداری برسد. بسیاری از کارشناسان، این بزرگراه را هویت جدید پایتخت می‌دانند و آن‌را پروژه‌ای عظیم و به یادماندنی توصیف می‌کنند؛ پروژه‌ای که پس از گذشت بیش از 20سال هم‌اکنون آخرین مراحل اجرا را می‌گذراند. برای احداث این پروژه اقدامات گسترده‌ای انجام شد. بیش از چهارهزار پلاک مسکونی مشتمل بر هفت هزار واحد برای احداث این پروژه تملک شد و این بزرگراه از شش منطقه پرجمعیت شهری عبور کرد تا شمالی‌ترین نقطه پایتخت در شرق را به جنوبی‌ترین بخش آن متصل کند. برای آسفالت این پروژه عظیم بیش از 250هزار تن آسفالت در مسیر این بزرگراه در حال توزیع است و بیش از 60هزار قطعه تولید شده برای دیواره‌های آن نصب شده است.

بزرگراه امام‌علی از مناطق 7، 8، 13، 14، 15و 20 عبور می‌کند و در مسیر خود 25 تقاطع و 56 پل دارد که برای احداث مسیر این پروژه هفت هزار واحد مسکونی تملک شده است. استراتژی شهرداری این بود که تقاطع‌های شرقی - غربی را زودتر به مردم تحویل دهد. هشت‌لاین تندرو در تراز منفی یک و شش‌لاین کندرو در تراز صفر در این بزرگراه احداث شده که دو‌لاین تندرو برای راه‌اندازی سامانه بی‌آرتی نیز پیش‌بینی شده است.

یکی از مشکلات ما در این پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی بود. ما فکری هم برای کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی کرده‌ایم؛ به این صورت که کانال‌های شرق و غرب بزرگراه را به هم متصل کرده‌ایم. در حال حاضر هم پیشرفت فیزیکی پروژه بالای 95درصد است. در حقیقت بزرگ‌ترین معارض بیمارستان بوعلی بود که هم‌اکنون رفع شده است.

طول کل مسیر بزرگراه امام‌علی تا حرم مطهر 35کیلومتر است اما قطعه‌ای که در حال حاضر در دست ساخت است 25کیلومتر طول دارد. کار در مناطق هفت، هشت و 15به دلیل اینکه خیابان و پوسته اولیه‌ای وجود نداشت و از دل بافت مسکونی راه را باز کردیم بیشتر طول کشید. در واقع ما در کل 480 کیلومتر رفع معارض داشته‌ایم.

مجتبی‌عبداللهی، معاون خدمات شهری: 50کیلومتر از بزرگراه سبز می‌شود

کارهای اجرایی فضای سبز بزرگراه امام‌علی به طول ۵۰‌کیلومتر آغاز شده است. همچنین در طراحی ویژه بزرگراه امام‌علی، ولادت، ولایت و شهادت این امام همام با بهره‌گیری از گونه‌های مختلف گیاهی به تصویر درآمده است. اجرای طرح‌های فضای سبز بزرگراهی شهرتهران با شتاب در حال اجراست و اکنون بخش قابل توجهی از بزرگراه‌های پایتخت تحت پوشش فضای سبز قرار گرفته است.

بیش از ۹۰درصد بزرگراه‌های تهران فضای سبزی دارند که از کیفیت مناسب برخوردار است.در سال‌های اخیر با اقدامات مدیریت شهری تهران توسعه و تکمیل بزرگراه‌های شهر، شتابی دو چندان یافته و شاهد ساخت بزرگراه‌های جدید متعدد هستیم، این مهم سبب شده تا برای تکمیل فضای سبز بزرگراهی شهر تهران، طرح‌های ضربتی نیز اجرا شود. اکنون حاشیه بخش‌های زیادی از بزرگراه‌های مدرس، یادگار امام، همت، رسالت، حکیم، شیخ‌فضل‌الله‌نوری، نیایش، بعثت و چمران پوشیده از فضای سبز است و حتی دمای هوا در بزرگراهی چون مدرس نیز چند درجه‌ای با دیگر معابر شهر به‌دلیل پوشیده شدن با فضای سبز فرق دارد.

بیش از ۱۲۰کیلومتر از حاشیه بزرگراه‌های پایتخت در سال گذشته برخوردار از فضای سبز شده است. استفاده از گونه‌های گیاهی مقاوم و سازگار با اقلیم آب و هوایی شهر در بزرگراه امام‌علی مسئله مهمی است.
در مسیر این بزرگراه تلاش شده تا از چمن برای فضای سبز بزرگراه - به‌دلیل نیاز به آب زیاد- استفاده نشود و از گونه‌های گیاهی‌ای چون توت، توت نرک و سرو بزرگراهی استفاده شده است.

اجرای طرح‌های فضای سبز بزرگراهی شهر تهران با شتاب در حال اجراست و اکنون بخش قابل‌توجهی از بزرگراه‌های پایتخت تحت پوشش فضای سبز قرار گرفته است. اجرای فضای سبز بزرگراهی تأثیر بسزایی در آرامش روانی رانندگان و کاهش استرس‌های شهری داشته و از سویی به زیبایی بصری شهر و دارابودن فضای سبزی کارآمد کمک کرده است.