تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۶

گروه بورس: منحنی شاخص کل بورس تهران تحت‌تأثیر انتشار شایعه افزایش مالیات مواد خام صادراتی تا سقف 50درصد، نزولی شد اما کارشناسان معتقدند با ابهام‌زدایی از این موضوع، بازار سهام در ماه‌های آینده و حتی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، به صعود خود ادامه می‌دهد.

به گزارش همشهری، انتشار یک خبر مبهم به نقل از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، بورس تهران را دچار تلاطم کرد. سه شنبه 17 اردیبهشت سهام پالایشگاه‌ها و همچنین شرکت‌های پتروشیمی به‌دلیل انتشار این خبر با نزول مواجه شدند و از میزان تقاضا برای خرید سهام در بورس کاسته شد.

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با همشهری درباره روند شاخص بورس تهران گفت: با وجود آنکه شاخص بورس در مبادلات روز سه‌شنبه کاهش یافت اما با انتشار اخبار تکمیلی و اصلاحی در مورد افزایش مالیات صادرات مواد خام مصرفی، بازار ظرف روز‌های آینده رشد خواهد کرد.

او افزود: اخبار تکمیلی نشان می‌دهد که این افزایش به‌طور عام شامل همه شرکت‌های صادراتی نمی‌شود و فقط مالیات صدور مواد خام افزایش خواهد یافت. دیروز بازار به‌دلیل مبهم بودن خبر، این برداشت را کرد که میزان سود بسیاری از شرکت‌های دارای محصولات صادراتی با کاهش مواجه می‌شود به همین دلیل از میزان ارزش سهام پالایشگاه‌ها در بورس کاسته شد.
مدیرعامل شرکت کارگزاری اطمینان سهم تأکید کرد: روند صعودی شاخص بورس ظرف ماه‌های آینده ادامه خواهد یافت چون فشار حرکت نقدینگی به سمت بورس تهران زیادشده و حجم تقاضا برای خرید سهام رشد کرده است.

او توضیح داد: با توجه به اینکه فعلا فرصت چندانی برای سرمایه‌گذاری در بازار‌های موازی وجود ندارد بخش زیادی از نقدینگی موجود در اقتصاد به سمت بورس و فرابورس حرکت کرده و این موضوع موجب شده تا فشار نقدینگی برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام به‌شدت افزایش یابد.به گفته او با ادامه چنین روندی شاخص کل بورس تهران، درصورتی‌که اخبار مبهمی، نظیر آنچه در مورد افزایش مالیات 50درصدی مواد خام مطرح نشود، ظرف روز‌های آینده افزایش خواهد یافت.

منبع: همشهری آنلاین