علی‌‌اصغر محمدی: مقام معظم رهبری در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور با اشاره به تصویب و ابلاغ سند تحول آموزش و پرورش، اجرایی شدن آن را مورد تأکید قرار دادند و افزودند:

البته در اجرای سند تحول آموزش و پرورش باید از هرگونه شتابزدگی پرهیز کرد و با درنظرگرفتن همه جوانب و با تدبر و تأمل پیش رفت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تحول در آموزش و پرورش را کاری عمیق خواندند و خاطرنشان کردند: کارهای عمیق، کوتاه‌مدت و زودبازده نیستند و بر همین اساس اجرای سند تحول آموزش و پرورش نیازمند کارهای تحقیقاتی متعدد در بخش‌های مختلف آن است تا ریل‌گذاری صحیحی انجام گیرد.

سال گذشته هم که مسئولان وزارت آموزش و پرورش فکر می‌کردند با تصویب و اجرای سند تحول بنیادین همه‌‌چیز به پایان رسیده است مقام معظم رهبری در فرازی از بیانات امیدبخش خود در دیدار با معلمان نمونه سال91 تأکید کردند: ... باید این تحول صورت بگیرد. این تحول احتیاج دارد به برنامه‌ریزی. باید قدم‌به‌قدمِ این سند تحول برنامه‌ریزی شود.

ریل‌گذاری ایراد دارد

برخی مسئولان گردش امور در مجموعه تحت مدیریت خود را به‌دور از اشتباه می‌دانند و همه امور را همسو با سند تحول بنیادین قلمداد می‌کنند، هیچ انتقادی را برنمی‌تابند و مدعی هستند قطار اجرای سند تحول بنیادین ریل‌گذاری صحیح شده است و اکنون که ریل‌گذاری انجام شده باید با شتاب به پیش رفت. در چنین فضایی صدای مخالف یا انتقاد شنیده نمی‌شود، اگر هم شنیده شود به آن توجهی نمی‌شود. ‌طی 3سال اخیر این موضوع به‌وضوح دیده شده، ‌کارها با آزمون و خطا پیش رفته و حتی ضوابط ابتدایی که تا 3،2‌سال گذشته رعایت می‌شد اکنون نادیده گرفته شده است و گویی همه تحول بنیادین در آموزش و پرورش در مدیریت کنونی اجرایی می‌شود!

پس از سخنان مقام معظم رهبری تاکنون بارها مسئولان وزارت آموزش و پرورش بر انجام ریل‌گذاری تحول بنیادین در آموزش و پرورش تأکید کرده‌اند و جوری وانمود شده که ریل‌گذاری به پایان رسیده و هیچ نقصی هم نداشته است. وزیر آموزش و پرورش پس از سخنان مقام معظم رهبری در بهار سال91 ‌ در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: امسال، ‌سال ریل‌گذاری آموزش و پرورش براساس سند تحول بنیادین بوده است.وی چندی بعد گفت: وزارت آموزش و پرورش تمامی زیرساخت‌های لازم برای اجرای دقیق و بند به بند سند تحول بنیادین را آماده کرده است. ‌

آن طور که مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند ریل‌گذاری تحول بنیادین آموزش و پرورش به‌نحو مطلوبی به پایان رسیده و اکنون باید قطار تحول به سرعت در این مسیر حرکت کند، همه کارها کارشناسی شده است و مشکلی وجود ندارد. در همین حال اما مقام‌معظم رهبری به مسئولان آموزش و پرورش توصیه اکید می‌فرمایند که ‌در تحول آموزش و پرورش باید از هرگونه شتابزدگی پرهیز کرد و با درنظرگرفتن همه جوانب و با تدبر و تأمل پیش رفت. تحول در آموزش و پرورش کاری عمیق است و کارهای عمیق، کوتاه‌مدت و زود بازده نیستند و بر همین اساس اجرای سند تحول آموزش و پرورش نیازمند کارهای تحقیقاتی متعدد در بخش‌های مختلف آن است تا ریل‌گذاری صحیحی انجام گیرد.

پرسش: با عنایت به سخنان مقام معظم رهبری و مروری بر اظهارات مسئولان آموزش و پرورش چنین به‌نظر می‌رسد که ریل‌گذاری تحول بنیادین اشکالاتی دارد که باید حتما با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان، پژوهشگران و محققان حوزه تعلیم و تربیت و به‌دور از هرگونه شتابزدگی برطرف شود.رهبر انقلاب طی 2سال اخیر بر اجرای صحیح و به دور از شتابزدگی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید داشته‌اند؛ حال باید پرسید چرا این دغدغه 2ساله معظم له هنوز رفع نشده است؟

منبع: همشهری آنلاین