گروه بین‌الملل: درحالی‌که نواز شریف رهبر حزب مسلم لیگ که در انتخابات اخیر مجلس پاکستان به پیروزی رسید، آماده می‌شود برای سومین بار زمام قدرت را در دست بگیرد، واکنش‌های مثبتی از جانب کشورهای جهان در قبال پیروزی وی ابراز شده است.

باراک اوباما ضمن ستایش از چگونگی برگزاری انتخابات مجلس پاکستان گفت: واشنگتن آماده است با دولت جدید پاکستان به‌صورت برابر همکاری کند. به گزارش آسوشیتدپرس، تازه‌ترین نتایج انتخابات مجلس که روز شنبه برگزار شد، نشان می‌دهد حزب مسلم لیگ به رهبری نواز شریف سیاستمدار 63ساله در آستانه کسب اکثریت کامل مجلس است.

در این صورت، شریف می‌تواند به راحتی و بدون نیاز به ائتلاف با احزاب دیگر، با تصدی مقام نخست‌وزیری دولت تشکیل دهد. حتی درصورتی که این حزب از کسب اکثریت بازبماند، پیش‌بینی می‌شود نامزدهای مستقل به سوی حزب وی متمایل شوند و اکثریت لازم را برای تشکیل دولت به آن بدهند. در این حال، واکنش کشورهای جهان نشان‌دهنده خرسندی از تداوم چرخه حاکمیت غیرنظامی در پاکستان است. اوباما با تمجید از پاکستانی‌ها به‌خاطر آنچه تعهد آنان به حاکمیت دمکراتیک خواند، از برگزاری انتخابات مجلس ابراز رضایت کرد.

این در حالی است که نواز شریف وعده کرده است در همکاری با آمریکا در جنگ با تروریسم تجدید نظر کند. از سوی دیگر، مانموهان‌ سینگ نخست‌وزیر هند نیز با ارسال پیامی به شریف، به قدرت رسیدن وی را پیروزی مهمی برای دمکراسی در پاکستان خواند. وی ضمن ابراز ستایش از روند رأی‌گیری در پاکستان افزود که چشم‌‌انتظار آن است تا با همکاری شریف، مسیر جدید و سرنوشت جدیدی را در روابط بین 2کشور رقم بزند. یکی از وعده‌های انتخاباتی شریف جلوگیری از حمله گروه‌های افراطی کشمیری به هند بود. نواز شریف در دوره مبارزه انتخاباتی خواستار بهبود روابط با هند و افغانستان شده بود.

وی اخیراً در مصاحبه‌ای گفت ما قصد نداریم در افغانستان از گروهی حمایت کنیم بلکه از کلیت این کشور حمایت می‌کنیم. با این حال، برخی تحلیلگران نسبت به مواضع داخلی شریف ابراز نگرانی می‌کنند. آنان می‌گویند در طول مبارزه انتخاباتی، وی از محکوم کردن طالبان پاکستان خودداری کرد و در عوض طالبان نیز حملات خود را متوجه گروه‌های سکولار رقیب وی کرده بود. این امر سبب نگرانی برخی فرماندهان ارتش است که مواضع وی را با دقت زیرنظر دارند.

منبع: همشهری آنلاین