همشهری آنلاین: شرکت کره‌ای سامسونگ اعلام کرد موفق به تولید تکنولوژی شده‌است که می‌تواند هسته تکنولوژی نسل پنجم، جانشین استاندارد ارتباطات موبایل نسل چهارم باشد.

براساس گزارش BBC، سامسونگ می‌گوید تجهیزات و گوشی‌های منطبق با این تکنولوژی از قابلیت ارسال اطلاعات با سرعتی بیش از یک گیگابایت بر ثانیه در محدوده فاصله دو کیلومتری برخوردار هستند. همچنین این تکنولوژی می‌تواند به تدریج به کاربران امکان دهد تصاویر ویدیویی با کیفیت HD را به صورت زنده تماشا کنند.

با این‌همه رامین تفضلی،‌رئیس بخش مطالعات نسل پنجم ارتباطات در دانشگاه سوری معتقد است حتی اگر این تکنولوژی جدید قابل استفاده باشد، تنها می‌تواند بخشی از پازل بزرگتر تکنولوژی‌های مورد نیاز برای عرضه نسل پنجم ارتباطات باشد. سخنان تفضلی از آن رو منطقی به نظر می‌آیند که وی مسئول پروژه 35 میلیون پوندی توسعه استاندار نسل پنجم است که سامسونگ نیز بخشی از هزینه آن را متقبل شده‌است.

سامسونگ می‌گوید اولین تکنولوژی آرایه تطبیقی گیرنده-فرستنده جهان را ساخته‌است، ابداعی که امکان استفاده از باند K طیف رادیویی، طول موج 28 گیگاهرتز را برای انتقال داده‌های موبایلی به وجود خواهد آورد. این شرکت اعلام کرد تجهیزاتش که از 64 واحد آنتن برخوردارند بر مشکل استفاده از این فرکانس رادیویی که می‌تواند منجر به ضعیف شدن سیگنالها در روزهای بارانی شود،‌ غلبه خواهند کرد.

چانگ یئونگ کیم رئیس مرکز ارتباطات و رسانه دیجیتال سامسونگ در سئول می‌گوید موفقیت اخیر این شرکت در توسعه تکنولوژی آرایه تطبیقی گیرنده-فرستنده ما را به تجاری‌سازی ارتباطات نسل پنجم یک قدم نزدیک‌تر ساخته است.

سامسونگ همچنین ابراز امیدواری کرده‌است که تجهیزات منطبق با این تکنولوژی جدید را تا سال 2020 وارد بازار کند، تجهیزاتی که سرعت داد و ستد اطلاعاتی در میان آنها صدها برابر سریعتر از تکنولوژی نسل چهارم خواهد بود. به این شکل کاربران قادر به استفاده از  خدمات گسترده‌تری از قبیل دسترسی به فیلم‌ها و بازی‌های سه‌بعدی، پخش زنده ویدیو با کیفیت HD و خدمات پزشکی از راه دور خواهند بود.

با این همه پروفسور تفضلی تاکید دارد که تا نهایی شدن استاندارد نسل پنجم چندین سال باقی مانده‌است. هزینه تحقیقات تفضلی توسط شرکت‌های سامسونگ،‌هووایی، فوجیتسو و دولت بریتانیا تامین شده‌است و تحقیقاتی موازی در ژاپن و چین درحال اجرا هستند. تولید تکنولوژی‌های مکمل نسل پنجم ارتباطات می‌تواند منافع مالی زیادی به همراه داشته باشد.

منبع: همشهری آنلاین