گروه اقتصادی: آخرین خبر از بحث داغ بنزین حکایت از این دارد که نمایندگان مجلس روز سه‌شنبه طرحی دوفوریتی برای تک نرخی کردن بنزین و عدم سهمیه‌بندی آن در دستور کار دارند.

این اقدام در حالی است که مجلس در چارچوب قانون بودجه و با هدف کاهش مصرف بنزین دولت را مکلف به سهمیه بندی و عرضه دونرخی بنزین از ابتدای خردادماه کرده بود اما با توجه به تعدد و تنوع دیدگاه‌ها به نظر می‌رسد هنوز اجماع نظر در زمینه رویارویی با بحران مصرف سوخت و چگونگی آن ایجاد نشده است و این مسئله به سرگردانی مردم و مجموعه تصمیم گیری و اجرایی کشور در این زمینه منجر شده است.

اما علی رغم کشاکش تصمیم گیری بر سر چگونگی عرضه بنزین، مردم با توجه به فضای ایجاد شده ناشی از توزیع کارت سوخت، با آگاهی نسبت به پیامدهای روند کنونی مصرف سوخت در حال آماده شدن برای اجرای سیستم سهمیه‌بندی می‌باشند و به نظر می‌رسد تغییر پیاپی تصمیمات و یا عدم التزام جدی نهادهای تصمیم‌گیری واجرایی به راه‌کارهای مصوب، سرگردانی بیشتر مردم و عدم همراهی جدی آنها را در آینده در پی داشته باشد.

در شرایطی که کمتر از دو هفته به اجرای سهمیه‌بندی وقت باقی مانده، مردم به مانند مسئولان نمی‌دانندکه آیا سیستم سهمیه‌بندی از اول خرداد اجرا می‌شود؟ سهمیه بنزین هر وسیله نقلیه در روز چه‌قدر است؟ آیا بنزین مازاد بر سهمیه عرضه می‌شود؟

در صورت عرضه با چه قیمتی؟ تکلیف وسایل نقلیه کار نظیر تاکسی و وانت و... چه‌می‌ شود؟ آیا فکری به حال گرانی‌های پس از اجرای این سیستم شده است؟ و سئوال‌های دیگر که با زندگی روزمره مردم ارتباط دارد. 

طرح جدید نمایندگان مجلس

روز دوشنبه اعلام شد که نمایندگان مجلس امروز طرحی دو فوریتی  برای عرضه بنزین بدون سهمیه بندی و به قیمت 150 تومان به مجلس ارایه می‌کنند.

حمید رضا حاجی بابایی با بیان این خبر در عین حال تاکید کرد: طرح کارت هوشمند سوخت به دلیل قابلیت های زیادی که دارد باید فارغ از سهمیه بندی شدن و یا نشدن بنزین بطور کامل اجرا شود.

این عضو هیات رئیسه مجلس علاوه براین خاطر نشان ساخت که مجلس آمادگی دارد تا در صورت کارشکنی در برابر این پروژه از سوی مافیای قاچاق بنزین، راه‌های مقابله با آن را بررسی کند.[جزئیات بیشتر]

ناگزیر به کنترل مصرف هستیم

در همین حال شب یکشنبه محمد رضا نعمت‌زاده معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تاکید کرد با روند کنونی رشد مصرف در کشور ناگزیر به سهمیه‌بندی بنزین از خرداد ماه هستیم.

وی که در شبکه دوم سیما سخن می گفت درباره آخرین وضعیت سهمیه بندی بنزین گفت: با توجه به این که دولت تمایلی به افزایش قیمت بنزین و سوخت ندارد در نتیجه ناگزیر است سهمیه بندی بنزین را اجرا کند تا مصرف کنترل شود.

نعمت زاده با اشاره به بازگرداندن قیمت گازوئیل به 16 تومان بر عدم تمایل دولت و مجلس به افزایش قیمت سوخت تاکید کرد و گفت: مصرف بنزین کشور در 8 سال گذشته 10 الی 5/10 درصد افزایش داشته به طوری که براساس آمار ها مصرف بنزین از روزانه12 میلیون لیتر قبل از انقلاب به 74 میلیون لیتر در سال گذشته رسیده است.

وی افزود درصورت عدم کنترل مصرف در سال جاری این رقم به  81 میلیون لیتر در روز می رسد.

نعمت زاده پیش بینی کرد در صورت کنترل نشدن مصرف تا 20 سال آینده مصرف بنزین کشور به 318 میلیون لیتر در روز افزایش می یابد.

به گفته نعمت زاده، میزان رشد مصرف روزانه بنزین در فرانسه 9/1 درصد ، در آمریکا 3/7 درصد و در ایران 5/9 درصد است که این نشان از بالا بودن مصرف سوخت در کشور است.

وی درباره تقلب یا کپی برداری از کارت‌های هوشمند سوخت گفت: این کارت‌ها از نظر نرم افزاری با بکار گیری نرم افزای های امنیتی مطمئن تولید شده و به هیچ وجه قابلیت تقلب ندارد.

سهمیه‌ خودروها همچنان نامعلوم

علی اکبر محرابیان نماینده ویژه رئیس جمهوری در اجرای تبصره 13 در پاسخ به این سئوال که آیا سهمیه‌بندی بنزین با تعویق اجرا خواهد شد، گفت: تا امروز هیچ گونه خبری مبنی بر این که طرح مطابق با زمان بندی اجرا نشود، ندارم و تمام برنامه‌ها برای راه اندازی طرح کارت هوشمند سوخت از خرداد ماه تدوین شده است.

وی همچنین درباره تعیین سهمیه بنزین روزانه یا ماهانه خودروها به مهر گفت: تا وقتی آمار مصرف بنزین و تعداد خودروها و موتورسیکلت‌ها دقیق وارد سیستم مرکز داده‌های  کارت هوشمند سوخت نشود، نمی توان درباره میزان سهمیه بنزین خودروها تصمیم گرفت.

به گفته محرابیان برای توزیع بنزین آزاد نیز هنوز تصمیم گیری نشده است.

برچسب‌ها