به گزارش مهر، در متن این استیضاح فرشیدی که در پایان جلسه علنی روز سه شنبه 18 اردیبهشت قرائت شد، آمده است : ریاست محترم مجلس شورای اسلامی احتراما بر اساس اصل 89 بند 1 قانون اساسی و مواد 227 تا 235 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و با توجه به جایگاه بنیادی نقش سرنوشت ساز تعلیم و تربیت دانش آموزان در توسعه علمی و پیشرفت کشور و نیز پیشبرد اهداف فرهنگی ، اجتماعی و فرابخشی جامعه و انقلاب اسلامی و بروز معضلات و ناکارآمدی و نارضایتی ها در عملکرد جناب آقای محمود فرشیدی وزیر آموزش و پرورش تقاضای اسیتضاح ایشان درموارد ذیل ارائه می شود.
1- منطبق نبودن عملکرد با اهداف و شاخص های قانون برنامه چهارم توسعه در موضوعات مرتبط با آموزش و عمومی و بویژه موارد 48 از بند " ج" و 59 و 53
2-کند شدن تحول در نظام آموزشی
3- انحراف از راهبرد مدرس محوری در تعالیم و تربیت
4- کم توجهی به ظرفیت ها و راهیافت های پژوهشی و کارشناسی در نظام آموزشی
5- عملکرد ضعیف در پیشبرد اهداف و برنامه های آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی
6- ضعف نظارت بر نظام ارزشیابی تحصیلی و محتوای امتحانات مانند سوالات موهوم آزمون فرهنگیان
7- عملکرد ضعف در پرداخت بهنگام معوقات و مطالبات قانونی فرهنگیان
8- عملکرد ضعف در پیگیری مسائل معیشتی معلمان و بویژه عادلانه کردن نظام هماهنگ حقوق و مزایا
9- کم توجهی به پیشکسوتان و فرهنگیان بازنشسته
10- سازماندهی نامناسب در بکارگیری معلمان و گردش نیروی انسانی در فرایندهای استخدامی و بازنشستگی
11- عملکرد ضعیف در حمایت و پیگیری برای تامین تسهیلات مسکن و امور رفاهی فرهنگیان
12- تغییرات گسترده در مدیریت های تخصصی و کارشناسان
13- محقق نشدن برنامه ها و وعده های داده شده در مجلس
14- اجرای ناقص و ضعیف قانون احیای معاونت پرورشی
15- تدبیر ناکارآمد در ایمن سازی مدارس و امکان برخورداری از تاسیسات متناسب با گاز رسانی به مدارس و حوادث غیر مترقبه برای دانش آموزان
16- عملکرد ضعیف در ساماندهی بهداشتی مدارس
17- نظارت های فنی بر احداث مدارس و تاخیر در مقاوم سازی متناسب با بودجه مصوب
گفتنی است : طراحان اسیتضاح فرشیدی پیش از این محورهای استیضاح را 26 بند اعلام کرده بودند که با تذکر هیات رئیسه به دلیل وجود ابهام در برخی از بندها و کلیات آنها به 17 بند تقلیل دادند.