به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات و توسعه رسانهها، این کتاب حاصل یافتههای طرح سرشماری ملی با همین عنوان و کار گروهی دفترمطالعات و توسعه رسانهها، دفتر آمارهای فرهنگی و خدمات اجتماعی مرکز آمار ایران ، شرکت آماراندیشان فراز و همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها است.
کتاب مذکور همزمان با بیستمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران،به همراه سایر کتابهای جدید در غرفه دفتر مطالعات و توسعه رسانهها واقع در شبستان عرضه میشود.
این کتاب از سه بخش تشکیل شده است:
1. تعریف مفاهیم
2. آمار واحدهای مطبوعات و خبرگزاریها
3. آمار شاغلان عرصه مطبوعات و خبرگزاریها
هدف اصلی این سرشماری جمعآوری اطلاعات کامل و طبقهبندیشده از ویژگیهای فردی، شغلی، تحصیلی، تجارب، مهارتها و وضعیت اقتصادی کلیه دستاندرکاران و فعالان مطبوعات در سطح کشور و ایجاد بانک اطلاعات برای طراحی برنامههای کوتاهمدت و میانمدت آموزشی، مدیریتی و اقتصادی و...، شناسایی کاستیها و موانع رشد جامعه مطبوعاتی و خبری بوده است.
علاوه بر این، طرح اهداف دیگری را دنبال میکند که مهم ترین آنها عبارتند از:
• بهنگامسازی مشخصات چارچوبی فهرستهای مورد استفاده در طرح شامل مطبوعات، خبرگزاریها و نمایندگیهای خبری آنها، دفاتر نمایندگی مطبوعات و روزنامهفروشیها.
• ایجاد بانک اطلاعات فعالان مطبوعات و خبرگزارها به شکل عام و یا در گروههای اختصاصی مانند بانک اطلاعات مطبوعات، روزنامهنگاران، خبرنگاران، خبرگزاریها و نمایندگیهای نشریات و خبرگزاریها.
• طبقهبندی جامعههای مختلف آماری شاغلان و فعالان مطبوعات و خبرگزاریها از جمله زنان شاغل در مطبوعات و خبرگزاریها، جامعۀ روزنامهنگاران دارای شغل دوم، جامعۀ کارکنان مطبوعاتی بدون مسکن، جامعه شاغلان مطبوعاتی فاقد بیمه، جامعۀ کارکنان مطبوعات دولتی، جامعه شاغلان مطبوعاتی و خبری آموزش تخصصدیده و...
• شناسایی مناطق و ناحیههای متمرکز، برخوردار و غیربرخوردار رسانهای، خبری و مطبوعاتی و روزنامهفروشیهای کشور.
• طبقهبندی مطبوعات، خبرگزاریها، نمایندگیهای خبری مطبوعات و نمایندگیهای خبری داخلی و خارجی خبرگزاریها از لحاظ وضعیت مالکیت، وضعیت حقوقی، تعداد کارکنان به تفکیک و...
• شناسایی وضعیت شغلی، مسائل و مشکلات روزنامهنگاران، روزنامهفروشان و خبرنگاران خبرگزاریها.
این کتاب در 128 صفحه و به قیمت 12 هزار ریال در سال 86 به چاپ رسیده است.