همشهری آنلاین: درگیری‌های شب گذشته در طرابلس در شمال لبنان در منطقه جبل محسن و باب التبانه این شهر امروز نیز ادامه یافت و تا کنون سه کشته و بیش از سی مجروح برجای گذاشته است.

به گزارش ایسنا ، با پیشروی ارتش سوریه در شهر القصیر در شب گذشته ( یکشنبه 29 اردیبهشت) و آزاد سازی بخش‌های اصلی این شهر برخی از گروه‌های سلفی طرابلس خواستار اعزام نیرو به القصیر برای کمک به مجموعه‌های مسلح مخالف نظام سوریه شدند. هم زمان با این مواضع سیاسی درگیری بین دو منطقه جبل محسن و باب التبانه آغاز و طی آن از انواع سلاح‌ها از جمله خمپاره استفاده شد. علوی‌های طرابلس در جبل محسن زندگی می‌کنند و منطقه باب التبانه محل زندگی اهل سنت این شهر است. احزاب سیاسی از طایفه علوی لبنان در طرابلس از حامیان نظام سیاسی سوریه تلقی می‌شوند و در مقابل گروه‌های سلفی موجود در این شهر حامی مخالفان مسلح نظام سوریه هستند.

براساس آخرین اخبار تاکنون سه تن کشته و بیش از سی نفر مجروح شده‌اند. تک تیراندازها در خط تماس بین جبل محسن و باب التبانه به سوی اهداف مختلفی شلیک می‌کنند و از سلاح‌های دیگر برای هدف قرار دادن دو منطقه استفاده می‌کنند. این دو منطقه طی یکسال اخیر بارها در سایه تحولات نظامی در سوریه شاهد درگیری‌های مسلحانه بوده که طی آن ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته است.

این درگیری‌ها شب گذشته وقتی شدت گرفت که منابع نظامی در القصیر اعلام کردند که دو گروه از مجموعه‌های سلفی لبنان که از طرابلس به القصیر اعزام شده بودند در بخش شمالی القصیر در محاصره ارتش سوریه قرار گرفته و تعدادی از آنها در این درگیری‌های کشته شده اند. این در حالی است که برخی منابع لبنانی اعلام کرده‌اند که هم زمان با تلاش برای اعزام نیروهای شبه نظامی از طرابلس به القصیر مجموعه‌های مسلح مخالف نظام سوریه در حمص نیز با اعزام نیرو به القصیر در تلاش هستند تا نیروهای باقی مانده در شمال القصیر را از محاصره ارتش سوریه خارج کنند.

بر همین اساس ارتش سوریه از شب گذشته تاکنون با برخی از نیروهای اعزامی از منطقه طرابلس درگیر شده و اعلام کرده است که از ورود آنها به شرق القصیر جلوگیری کرده است.

ارتش لبنان که از شب گذشته برای خاموش کردن این درگیری‌های طرابلس وارد عمل شده‌اند امروز بر تدابیر امنیتی خویش افزوده و با اعزام نیروهای تازه به طرابلس در تلاش هستند تا با استقرار در بین دو محور جبل محسن و باب التبانه، به این درگیری‌های نظامی در طرابلس خاتمه بخشند.

 

منبع: همشهری آنلاین