گروه بورس: همواره در زمان نزول بازار سهام موج توصیه‌های اخلاقی و حرفه‌ای به سوی سهامداران مبنی بر حفظ نگاه بلندمدت به مفهوم سرمایه‌گذاری بلند می‌شود.

نزول این بار بورس نیز از آن قاعده مشهور مستثنی نیست. دیروز، 2 مقام ارشد سازمان بورس در مقام توصیه به سهامداران از آنان خواستند که صبر و شکیبایی به خرج دهند. رئیس اداره نظارت بر بازارهای سازمان بورس گفت: بورس تهران از پتانسیل‌ها و استعدادهای لازم برای رشد شاخص‌ها برخوردار است و به روند متعادل خود بازمی‌گردد. محمودرضا خواجه‌نصیری گفت: بازار سرمایه نقدینگی خوبی را جذب کرده و اگر تصمیم‌های ریسک‌ساز درباره بازار سرمایه گرفته نشود پتانسیل‌های رشد خود را نشان خواهند داد. او تأکید کرد: انتظار می‌رود در روزهای آینده شاهد رشد بازار سرمایه باشیم؛ هر چند نوسان متغیرها جزو مختصات پایدار بازار سهام است.

توصیه به تازه‌واردها

او درباره سرمایه‌گذارانی که برای نخستین‌بار تصمیم گرفته‌اند سرمایه‌های خود را وارد بازار کنند، گفت: اینگونه افراد از خدمات نهادهای مالی واسط مثل سبدها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای ورود به بازار استفاده کنند و درنظر داشته باشند، سرمایه‌گذارانی که در دوران رکود اقدام به خرید سهام می‌کنند، در بلندمدت، برندگان بازار هستند. او ادامه داد: بازاری که در مدت کوتاه رشد پر‌سرعتی را تجربه می‌کند برای سرمایه‌گذاری با نگاه کوتاه‌مدت با افزایش ریسک مواجه است. با وجود این، بازار هنوز قابلیت رشد را دارد.

سهامداران تحت‌تأثیر نباشند

علی بیک‌زاده، رئیس اداره نظارت بر ناشران فرابورس هم تأکید کرد: سهامداران با بررسی کامل اطلاعات شرکت نسبت به خرید و فروش اقدام کنند و تحت‌تأثیر شایعات و جو بازار قرار نگیرند.او گفت: متأسفانه این دیدگاه در برخی سهامداران رایج است که وقتی صف فروش برای سهمی تشکیل می‌شود، همه برای فروش اقدام می‌کنند و وقتی صف خرید ایجاد می‌شود، به همین شکل سعی می‌کنند تا سهم مورد نظر را خریداری کنند.

اطلاعات سهام را بررسی کنید

او به سهامداران توصیه کرد که به‌ویژه در فصل مجامع به دقت اطلاعات شرکت‌ها را دنبال و بررسی کنند. او افزود: سهامداران باید قبل از حضور در مجامع شرکت‌ها به بررسی کامل صورت‌های مالی حسابرسی‌شده، گزارش فعالیت هیأت مدیره و برنامه زمانبندی تقسیم سود و سایر اطلاعاتی که در سایت کدال منتشر شده، بپردازند و نسبت به حداکثر سود قابل تقسیم براساس بندهای گزارش حسابرس و بررسی رویه سال‌های گذشته شرکت توجه کافی داشته باشند. او با تأکید بر همکاری سهامداران با شرکت‌ها در مجمع افزود: سهامداران بر تقسیم سود شرکت‌هایی که طرح توسعه داشته و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را دنبال می‌کنند، پافشاری نکنند تا شرکت منابع لازم را برای اجرای طرح‌ها در دست داشته باشد.

منبع: همشهری آنلاین