گروه سیاسی: رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: از شورای عالی انقلاب فرهنگی انتظار می‌رود به جای ارائه آمار و ارقام، رویکرد خود نسبت به دانش یا معرفت‌شناسی متناسب با پیام‌های فکری و معرفتی انقلاب اسلامی، شرایط فرهنگی و تاریخی، قابلیت‌های محیطی و نیازهای این زادبوم را تعریف کند.

عماد افروغ در نطق پیش از دستور خود که فارس خبر آن‌را منتشر کرد، با  اشاره به سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: این شورا، شورایی است که علی‌القاعده می‌بایست متناسب با قابلیت‌ها و وجوه نرم‌افزاری انقلاب اسلامی، به رصدکردن چالش‌های فکری- فرهنگی کشور،‌ جهان اسلام و حتی بشریت کنونی بپردازد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بیان داشت: انتظار دست‌نایافته ما از شورای عالی انقلاب فرهنگی این بوده و هست که قبل از این‌که به کمیت‌گرایی و ارائه آمار و ارقام در ارزیابی فعالیت‌های خود و سایر نهادهای فرهنگی- آموزشی که معمولاً با خلط ابزار و هدف همراه است، بپردازد، رویکرد خود نسبت به دانش یا معرفت‌شناسی متناسب با پیام‌های فکری و معرفتی انقلاب اسلامی، شرایط فرهنگی و تاریخی، قابلیت‌های محیطی و نیازهای این زادبوم را تعریف کند.

وی در ادامه این سؤال را مطرح کرد که آیا می‌شود به تأیید و توجیه رویکرد اثبات‌گرایی با گرایش به روابط بیرونی و مشروط و غفلت از روابط ضروری و درونی از یک طرف و بی‌توجهی به ابعاد هنجاری علم پرداخت و در انتظار اتفاقات زشت، غیرانسانی و تحقیرآمیز آن به اصطلاح استاد دانشکده هنر نسبت به دانشجویی محجبه نبود؟ آیا می‌شود رویکرد این استادان به علم و معرفت را درست پذیرفت و حتی به استادان کشور یک چنین رویکرد و تعریفی به علم و معرفت را القاء کرد، اما تن به دلالت‌های رفتاری این رویکردها و تعاریف از علم نداد؟

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: این شما هستید که دچار شکاف بین علم‌شناسی فلسفی و دلالت‌ها و نمودهای رفتاری آن شدیده‌اید؛ این شما هستید که دچار دو خدایی شده‌اید، خدای شما در نوع نگاه و تعریف از علم، هیچ سنخیتی با خدای شما در رفتارها و نمودهای مورد انتظار ندارد؛ اما فکر نمی‌کنید اگر در علم‌شناسی فلسفی از معرفتی طولی و هماهنگ و متناسب با ابعاد فرهنگی، تاریخی، بومی و هنجاری کشور تبعیت می‌کردید، شاهد این قبیل رفتارهای ناشایست نمی‌بودیم؟

افروغ ادامه داد: مقصر اصلی، رویکرد سطحی، کمی و دهن‌پرکن شما از علم است که حاضر به تن دادن به دلالت‌های رفتاری آن نیستید.

وی با ابراز تاسف از اینکه وقتی از عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی سؤال می‌شود به فهرست ظرفیت‌ها و احتمالاً ناخواسته و ناآگاه به ارائه کارهای کمی مربوط به نهادهای فرهنگی یا ابزارهای فرهنگی بسنده و از میزان تأثیر این ابزارها در جامعه غفلت می‌شود، گفت: به من بگویید با وجود شورای عالی انقلاب فرهنگی، جامعه ما اخلاقی‌تر، فرهنگی‌تر، ارزشی‌تر و عقلانی‌تر شده است یا خیر؟ آیا بین نظام آموزشی و قابلیت‌ها و نیازهای محیطی و ساختار شغلی، سنخیتی وجود دارد یا خیر؟

وقایع دانشگاه امیرکبیر

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه سخنان خود به وقایع اخیر دانشگاه امیرکبیر اشاره کرد و خطاب به دانشجویان گفت: هر نیاز و مطالبه‌ای که از گفتمان‌های غیرانقلاب اسلامی انتظار دارید به صورتی جامع‌تر و فرهنگی‌تر آن در انقلاب اسلامی نهفته است.

وی ابراز امیدواری کرد که در نهایت، مقامات ذیربط همانگونه که دانشجویان گفته‌اند، کذب بودن انتساب مطالب موهن و بی‌ریشه به دانشجویان را هرچه سریع‌تر ثابت کنند و کماکان شاهد مطالبات بحق دانشجویی با پشتوانه علمی و معرفتی مستحکم باشیم.

توصیه به شورای شهر

افروغ در بخش دیگری از نطق خود اعضای دور سوم شورای شهر تهران را مورد خطاب قرار داد و گفت: در مجموع، امتیاز برجسته شما در مقایسه با شورای شهر اول، پرهیز از ورود به تنش‌های سیاسی و بازی‌های قدرت بوده است؛ هرچند در دوره دوم نیز شاهد فراز و فرودی بوده‌ایم و فرود آن عمدتاً مربوط به همین ورودها و فاصله‌گیری از جایگاه تخصصی و قانونی بوده است.

افروغ متذکر شد: البته به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید که هرچند منعی قانونی برای شهردارشدن اعضای شورای شهر وجود ندارد، اما به لحاظ اجتماعی و عرف عملی چندان مقبول و پسندیده نیست، آن‌هم در شرایطی که از میان 15 عضو شورای شهر حداقل 4 نفر کاندیدای شهرداری باشند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به اعضای شورای شهر تهران توصیه کرد که به دور از فشارها و لابی‌های سیاسی گروه‌ها و حتی قوای سه‌گانه، مستقل و تنها بر پایه صلاحیت‌ها و شایستگی‌های تخصصی، مدیریتی و سلامت و تعهد انقلابی فردی کارآمد را به عنوان شهردار کلانشهر تهران انتخاب کنند.