گروه شهری: در طول 8سال گذشته، تهران سالانه شاهد ساخت 30.75 کیلومتر بزرگراه بوده است.

پایتخت، مساحتی در حدود 636کیلومترمربع دارد و تراکم جمعیت در هر کیلومتر آن بیش از 13هزار نفر است. توسعه شبکه معابر در این پهنه یکی از پر‌چالش‌ترین و در عین حال حیاتی‌ترین نیازهای پایتخت بود که مدیران شهری در طول دهه‌های پیش کمتر توان انجام آن‌را داشتند که شهرداری تهران در طول 8سال گذشته به انجام رسانده است.

پس از گذشت تقریبا 40 سال برای نخستین‌بار در سال 92 طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شرکت فرانسوی سوفرتو که در سال 1352تهیه شده بود، جامه عمل پوشید و حلقه بزرگراهی تهران و شبکه معابر تکمیل شد. براساس آمارهای منتشر‌شده، تا نیمه سال 84 تهران دارای 304کیلومتر شبکه بزرگراهی بود که این رقم در حال حاضر با افزایش 246کیلومتری به 550کیلومتر رسیده است.

تکمیل بزرگراه همت از شرقی‌ترین نقطه پایتخت در سه‌راه آزمایش تا غربی‌ترین نقطه آن در مجاورت پادگان شهید ناصر محمدی به طول 54کیلومتر، تکمیل بزرگراه امام علی از شمالی‌ترین نقطه تهران در بلوار ارتش تا جنوبی‌ترین نقطه آن در مجاورت حرم مطهر امام خمینی(ره) به طول 38کیلومتر، ساخت بزرگراه طبقاتی صدر، احداث 20کیلومتر بزرگراه آزادگان در جنوب تهران، احداث و تکمیل بزرگراه شهید باکری، احداث و تکمیل بزرگراه شهید باقری در شرق تهران و تکمیل بزرگراه یادگار امام تا پادگان جی ازجمله بزرگراه‌هایی است که در 2سال اخیر مورد توجه قرار گرفته و به بهره‌برداری رسیده است.

هفته گذشته نیز با بهره‌برداری از بزرگراه امام علی طول بزرگراه‌های پایتخت به 550کیلومتر پیش‌بینی‌شده در طرح جامع تهران رسیده است. در طول فعالیت 8 ساله مدیریت فعلی شهرداری بیش از 246کیلومتر بزرگراه در تهران احداث شد که این رقم تقریبا 80درصد کل بزرگراه‌هایی بود که از ابتدای قرن حاضر تا سال 84 در تهران به بهره‌برداری رسیده بود.

به گزارش همشهری تا سال‌84 تهران دارای 304کیلومتر بزرگراه بود. تا پایان سال‌91بزرگراه‌های تهران به 520کیلومتر رسید و این رقم تاکنون به بیش از 550کیلومتر بزرگراه رسیده است و با بهره‌برداری از بزرگراه صدر نیز این میزان به بیش از 560کیلومتر بزرگراه خواهد رسید.با تکمیل بزرگراه‌های تهران رینگ بزرگراهی تهران تکمیل شد و شبکه معابر آن نیز به میزان قابل پیش‌بینی در طرح جامع رسید.

افزایش سرانه معابر شهری

براساس گزارش‌های منتشر‌شده، سرانه بزرگراه‌ها و معابر شریانی به ازای هر شهروند 1.2 مترمربع بود که این رقم در سال 92 به 2.5مترمربع رسید. تا سال 84 تهران دارای 157 پل و تقاطع‌های غیرهمسطح بود که این رقم در سال‌جاری به حدود 340پل رسیده و بیش از 100درصد رشد داشته است. تنها 57 پل از این مجموعه در بزرگراه امام علی به بهره‌برداری رسیده است. تا پیش از سال 84 هیچ تونلی در تهران احداث نشده بود.

با آغاز به‌کار مدیریت شهری فعلی در تهران و تکمیل تونل رسالت، نخستین تونل شهری پایتخت در تیر‌ماه سال 85 به بهره‌برداری رسید. پس از آن احداث تونل توحید در سال 86 در دستور کار قرار گرفت و این تونل نیز در 12 بهمن 88 به بهره‌برداری رسید. تونل نیایش در نخستین روزهای سال 90 به‌عنوان سومین تونل در دستور کار قرار گرفت و در بهمن‌ماه سال 91 این تونل نیز به‌عنوان سومین تونل شهری پایتخت آغاز به‌کار کرد. در مجموع در سال 92 و پس از بهره‌برداری از تونل 2کیلومتری امیر‌کبیر که چهارمین تونل شهری پایتخت است، تهران صاحب بیش از 20کیلومتر تونل شهری (رفت و برگشت) می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین