همشهری آنلاین: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ضمن ابراز نگرانی نسبت به ناآرامی‌ها در سوریه تصمیم گرفتند تدابیری را علیه منافع حزب الله لبنان در منطقه خلیج فارس اتخاذ کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، عبداللطیف زیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: اعضای این شورا تصمیم گرفتند تا علیه منافع حزب الله لبنان در منطقه خلیج (فارس) اقداماتی را اتخاذ کنند.

وی در این کنفرانس مطبوعاتی که در پایان نشست وزیران خارجه عضو شورای همکاری خلیج فارس در شهر جده عربستان برگزار شد، عنوان داشت: دخالت‌های حزب الله لبنان در سوریه با سیاست خویشتنداری که لبنان از آن صحبت می‌کند، هیچ همخوانی ندارد.

وی آنچه که آن را دخالت حزب الله در سوریه خواند، محکوم کرد و افزود: شورا در اتخاذ تدابیری علیه منافع حزب‌الله در کشورهای حوزه خلیج (فارس) بازنگری خواهد کرد.

زیانی تصریح کرد که شورای امنیت باید به مسئولیتش در قبال آنچه در سوریه رخ می‌دهد، عمل کند. وی افزود: درج نام حزب الله به عنوان سازمانی تروریستی نیاز به بررسی بیشتر دارد.

زیانی گفت: مسئولان کشورهای حوزه خلیج (فارس) که در این نشست حضور داشتند به شدت نسبت به تحولات روز افزون و خطرناک در سوریه ابراز نگرانی کرده و از جامعه جهانی خواستند که به مسئولیت‌هایش در قبال حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه عمل کند.

همچنین شبکه خبری الجزیره اعلام کرد: در نشست مذکور حاضران در خصوص مساله سوریه و شمار دیگری از مسائل منطقه‌ای از جمله پرونده هسته‌ای ایران و اوضاع یمن گفت‌وگو کردند.

در همین راستا، وزیر مشاور بحرین در امور خارجه مدعی شد، حزب الله لبنان با دخالت در درگیری‌های سوریه از چهره حقیقی‌اش پرده برداشت.

وی همچنین با توصیف حزب الله به عنوان یک گروه تروریستی ایران را به دخالت در کشورهای منطقه به ویژه در خصوص پرونده سوریه متهم کرد.

همچنین شبکه الجزیره اعلام کرد: حاضران در نشست مذکور در خصوص برنامه‌ هسته‌ای ایران نیز به شدت ابراز نگرانی کردند.

در این نشست وزیران خارجه شماری از کشورها حضور نداشتند و این نشست تنها با حضور نمایندگان وزیران خارجه و وزیران مشاور این کشورها در امور خارجه برگزار شد.

همچنین ابوبکر القربی،‌ وزیر امور خارجه یمن که در این نشست حضور داشت حاضران را در جریان آخرین تحولات یمن و اقدامات صورت گرفته برای اجرای طرح شورای همکاری خلیج فارس قرار داد.

پیش از این نشست نیز کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نشستی اقتصادی را با حضور وزیران دارایی و اقتصاد کشورهای عضو این شورا برگزار کردند.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها