وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وعده داد که تا پایان دوره‌ی وزارتش تمام تلاشش را به کار گیرد تاهیچ روزنامه‌نگار بیمه‌نشده‌ای وجود نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) «حسین صفار هرندی» که در مراسم روز خبرنگار که از سوی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان برگزار شده بود، سخن می‌گفت، با تبریک این روز به خبرنگاران افزود: حسرت روزهای روزنامه‌نگاری را مکرر می خورم و آرزو دارم روزی باز هم در این کسوت قرار بگیرم.

وی با بیان این‌که روزنامه‌نگاری مشغله‌ای است که با عشق و دلدادگی همراه است و این امر یکی از عوامل جذب بسیاری از جوانان به این حرفه است، گفت: از عوامل دیگر این است که روزنامه‌نگار و خبرنگار خیلی زود حاصل کارشان را می‌بینند؛ به عبارتی فرآیند تولید در این حرفه، زمان کمی می‌برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روزنامه‌نگاری را نوعی پاسبانی و پاسداری و آژیر یک جامعه خواند و گفت: این که کسی در مقام هشدار به جامعه، اثر عمل خود را ببیند و مردم را سپاسگزار خود بیابد، بسیار شوق‌انگیز است.

وی یکی از مشخصات روزنامه‌نگاران را سوژه‌یابی خواند و گفت: روزنامه‌نگار در اطراف خود هزاران سوژه را رصد می‌کند و از این که به برخی می پردازد، لذت می‌برد، البته من امروز به جای این که به دنبال کشف سوژه‌های جدید باشم، یکی از شکارشدگان هستم و خودم به سوژه تبدیل شده‌ام، پس حق دارم به حال روزنامه‌نگاران غبطه بخورم، زیرا هنوز هم حال و هوای روزنامه‌نگاری دارم و دلم هنوز با کار روزنامه است.

صفار هرندی در ادامه با بیان این‌که اگر در این مدت نتوانسته کاری در خور خبرنگاران و روزنامه‌نگاران انجام دهد، پوزش می‌طلبد، افزود: اما این به معنای غفلت و قصور نیست و تعمد و تقصیری هم در کار نبوده است؛ آن‌چه از کاستی‌ها در عمل ما ظاهر شد، محصول نتوانستن‌ها بود نه نخواستن‌ها.

وی نسبت به آینده روزنامه‌نگاری ابراز خوشبینی کرد و گفت: امیدوارم با وجود نسل پرورش‌یافته‌ی روزنامه‌نگاری انقلاب و مکتبی که به اخلاقیات ملتزم است، حتما روزنامه‌نگاری جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم‌چنین به برخی انتقادها به خبرنگاران و اصحاب مطبوعات اشاره کرد و گفت: برخی سوءتفاهم‌ها و انتقادهایی که به جامعه‌ی خبری می‌شود، به خاطر این است که حق مطلبی ادا نمی‌شود و یا سطح پایین به آن توجه می‌شود.

وی افزود: معتقدم روزنامه‌نگار مسلمان ایرانی آزاده به لحاظ شرف عمل، سرآمد روزنامه‌نگاران عالم است.

صفار هرندی به مطالبات خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نیز اشاره کرد و گفت: برخی خواسته‌ها به حق است و ما در فرصت باقی‌مانده در جهت برآورده شدن آنها کار می‌کنیم؛ چنان‌که امیدواریم در سه سال باقی‌مانده هیچ روزنامه‌نگاری نماند که بیمه نشده باشد. اگر کسی در مقام روزنامه‌نگار و نویسنده و اهل فرهنگ تا چند سال آینده حداقل‌های زندگی‌اش به سرانجام نرسیده بود، معلوم می‌شود از انجام مسوولیت ناتوان بودیم.

وی تعداد روزنامه‌نگاران بیمه‌شده‌ی امسال را بیش از سال گذشته دانست و ابراز امیدواری کرد که سال آینده از این مقدار هم بیشتر بیمه شوند، تا جایی که وقتی کاروان دولت، بار خود را به زمین می‌گذارد، از افتخاراتش، برآوردن حداقل‌ها برای روزنامه‌نگاران باشد، هم‌چنین این‌که طرح تکریم اصحاب هنر و پیشکسوتان و پیشقراولان را انجام داده باشد.

صفار هرندی به نظام‌نامه‌ی مطبوعاتی و رسانه‌ای هم اشاره کرد و گفت: در این زمینه اقدامات ابتدایی آغاز شده و ای کاش به این سادگی بود که می‌توانستیم تا آخر امسال این کار را انجام دهیم، اما تنوع رشته‌ها در اصحاب رسانه طوری است که معلوم می‌شود باید همه‌جانبه‌نگری در آن رعایت شود که زمان بیشتری برای به سرانجام رسیدن می‌برد، اما امیدوارم تا چند سال آینده، نظام جامع مطبوعاتی کشور ارائه شود.

وی در ادامه، به قدر و منزلت والای ایران و ایرانیان اشاره کرد و گفت: قدر و منزلت ایران امروز با دشمنی و کینه‌ورزی دشمنان و ابراز محبت و مهرورزی دوستان بیشتر معلوم می‌شود. باید به خود ببالیم که در کانونی نشسته‌ایم که چشم‌های جهانیان متوجه آن است؛ همان‌هایی که با تیرهای کینه‌ورزی و تهمت، ما را مورد حمله قرار می‌دهند و می‌دانند ایران و ایرانی را نمی‌شود در نظر نگرفت و هم آنهایی که به استقبال حرف‌های تازه ما نشسته‌اند.

به گزارش ایسنا صفار هرندی گفت: با خیزی که برداشته‌ایم، برای 20 سال آینده و پایان خوش آن که قرار است ایران بر قله‌ی علم و فن‌آوری و فرهنگ منطقه بنشینند و قدرت برتر شود، باید پرسید چه انتظاری از خبرنگاران و اصحاب رسانه در این پیشرفت و توسعه می رود؟

وزیر ارشاد با بیان این که اکثر مسوولان بلندپایه‌ی کشور روزنامه‌نگاری را تجربه کرده‌اند، گفت: همه می‌خواهیم مطالبات خبرنگاران برآورده شود، اما مسوولیت روزنامه‌نگاران در شرایطی که چنین حرکت بزرگی آغاز شده، چیست؟

وی گفت: رسانه‌های ما تلاش‌های زیادی کرده‌اند تا آن‌چه را در علم روزنامه‌نگاری از جهان گرفته‌اند، بومی کنند و از خود ابتکار عمل داشته باشند؛ اما هنوز به مکان شایسته نرسیده‌ایم و در شان ما هم نیست که روزنامه‌نگاری ما اقتباسی باشد.

صفار هرندی با اشاره به این‌که چشم مستضعفان جهان به ایران است، گفت: از ما می‌پرسند برنامه‌ی بعدی شما برای احقاق حق رنجبران و ستمدیدگان چیست؟. این جا بهترین پیام‌رسان، روزنامه‌نگاران هستند و باید این پیام را منتقل کنند، اما باید دید تا به حال توانسته‌ایم این وظیفه را انجام دهیم؟.

وی بر تناسب رفتارها برای الگوشدن ایران تاکید کرد و گفت: باید رفتارهایمان برای الگوشدن تراز باشد و این امر از طریق اصلاح اجتماعی از سوی روزنامه‌نگاران و اهالی فرهنگ امکان‌پذیر است؛ به عبارتی رکن چهارم دموکراسی بودن روزنامه‌نگاران، تنها به خاطر اطلاع‌رسانی‌شان نیست، بلکه به خاطر وظیفه آنها در اصلاح اجتماعی و امر به معروف و نهی از منکر است.

صفار هرندی دولت نهم را دولتی انتقادپذیر توصیف و از روزنامه‌نگاران و خبرنگارانی که در قبال این دولت به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر خود عمل می‌کنند، تشکر کرد و هم‌چنین از برخی دوستان انتقاد کرد که با این که بر انتقاد از دولت تاکید می‌کنند، در عمل نسبت به قدرت‌های جهنمی جهان با چشم‌پوشی روبه‌رو می‌شوند و گریبان قدرت داخلی را می‌گیرند که در حال مبارزه با قدرت‌های جهنمی جهان است.

وی در پایان از روزنامه‌نگاران خواست که نقد از خود را هم در خود تقویت کنند و خود را بری از نقد ندانند