تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۶

گروه بین‌الملل: پیروزی ارتش سوریه در به‌دست گرفتن شهر استراتژیک القصیر، یک روز پس از آن محقق شد که رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه محکوم به شکست است.

به گزارش شبکه خبری راشا تودی، ارتش سوریه بامداد چهارشنبه و در پی انجام عملیات شبانه غافلگیرانه توانست بخش‌های شمالی شهر استراتژیک القصیر در استان حمص در غرب این کشور را به‌دست گیرد و بدین‌ترتیب این شهر و حومه‌های آن عملا به کنترل ارتش درآمد.

شبکه خبری راشا تودی گزارش داد که گروه‌های مسلح به هنگام گریز از این شهر، شمار زیادی از شهروندان را به‌عنوان گروگان با خود به مناطق گریز خود منتقل و شمار زیادی از افراد مسلح هم خود را تسلیم کردند. ارتش سوریه از 2هفته پیش عملیات خود را برای بازپس‌گیری شهر راهبردی القصیر آغاز کرده بود و ضمن پاکسازی حومه‌ آن، راه‌های مواصلاتی به این شهر را بست و هرگونه امکان ارسال سلاح به گروه‌های مسلح داخل شهر را از بین برد و پس از آن، از سمت جنوبی و شرقی و غربی وارد شهر شد و گروه‌های مسلح را در بخش شمالی به محاصره خود درآورد.

در این میان، گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد در بیانیه‌ای به سبک و سیاق گروه‌های تکفیری به شکست خود در این جنگ اذعان کرد و طبق معمول شکست خود در برابر ارتش را عقب‌نشینی تاکتیکی توصیف کرد. شهر مرزی القصیر بیش از یک‌سال در دست گروه‌های مسلح بود و یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های ارسال پول و تسلیحات به گروه‌های مسلح از طریق لبنان به داخل سوریه تلقی می‌شد.

در پی این تحولات که یکی از مهم‌ترین تحولات میدانی در روند بحران سوریه تلقی می‌شود، ارتش این کشور بیانیه‌ای صادر کرد. ارتش سوریه معمولا تنها درباره دستاوردهای مهم و راهبردی خود به‌صورت رسمی بیانیه صادر می‌کند. در این بیانیه، تأکید شده است که ارتش همچنان از افرادی که سلاح خود را به زمین بگذارند، استقبال می‌کند اما در پاکسازی کشور از گروه‌های مسلح کوتاهی نخواهد کرد.

در این بیانیه ضمن دعوت از ساکنان برای بازگشت به شهر خود طی روزهای آینده و پس از پاکسازی شهر از مین‌های کاشته شده، آمده است که این دستاورد، پیامی آشکار به دشمنان منطقه‌ای و بین‌المللی سوریه و به‌ویژه رژیم صهیونیستی و متحدان منطقه‌ای آن است که ارتش همچنان آماده رویارویی برای مقابله با هرگونه تعدی به خاک کشور است. اما یک روز پیش از این دستاورد امنیتی، رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که هرگونه تلاش برای دخالت خارجی در سوریه محکوم به شکست است. ولادیمیر پوتین در کنفرانسی خبری در شهر یکاترینبورگ روسیه تصریح کرد که قراردادهای صادرات موشک‌های اس300 به سوریه هنوز اجرایی نشده است.

وی درباره کنفرانس ژنو2 هم با حالتی تمسخر‌آمیز و با اشاره به اقدام گروه‌های مسلح در خوردن قلب یکی از سربازان سوریه، ابراز امیدواری کرد که در این کنفرانس مخالفانی شرکت نکنند که آدمخوار هستند و اجزای بدن دشمنانشان را می‌خورند زیرا او در این حالت نمی‌تواند سلامت و امنیت هیأت روسی شرکت‌کننده در این کنفرانس را تضمین کند.در همین حال، دیروز نمایندگانی از روسیه، آمریکا و سازمان ملل در ژنو به‌منظور بررسی مشارکت دوطرف درگیر در سوریه دیدار کردند. در این نشست درباره فهرست شرکت‌کنندگان و سطح نمایندگی آنها بحث و گفت‌وگو شد.

از سوی دیگر، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه ارتش سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی علیه گروه‌های مسلح متهم کرد. وی هشدار داد که تمامی گزینه‌ها برای تعامل با این امر، مطرح است. اظهارات فابیوس درحالی بیان می‌شود که کمیته بررسی نقض حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که دلایل کافی درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه وجود دارد اما هنوز معلوم نیست که کدام طرف درگیر در بحران از این سلاح استفاده کرده است. این گزارش همچنین به‌احتمال افتادن سلاح شیمیایی به‌دست گروه‌های مسلح اعتراف کرد.

چرا کنترل القصیر مهم است؟

شهر القصیر در جنوب استان حمص و شمال استان دمشق واقع شده است. این شهر همچنین از سمت غرب با شهر طرابلس در شمال لبنان هم‌مرز است و ازاین‌رو، کنترل آن از سوی گروه‌های مسلح به‌معنای اشراف و سیطره کامل بر مرزهای سوریه با لبنان و در نتیجه امکانات دریافت سلاح و تجهیزات نظامی از داخل لبنان است.

سقوط شهر القصیر و حومه آن به‌معنای سقوط کامل استان حمص است که زمانی گروه‌های مسلح آن را پایگاه تحرکات خود تلقی می‌کردند و ازاین‌رو، از منظر روانی هم کنترل آن تأثیر فراوانی بر گروه‌های مسلح دارد. سقوط این شهر همچنین به‌معنای به‌دست گرفتن مناطقی دیگر نظیر داریا است که باعث می‌شود گروه‌های مسلح بیش از 10کیلومتر دیگر از پایتخت دور شوند و دیگر استفاده از سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین در هدف گرفتن دمشق بی‌تأثیر باشد و از این رو، دستاورد امنیتی و سیاسی فراوانی برای پایتخت تلقی می‌شود.

اقدام ارتش سوریه در به‌دست گرفتن این شهر همچنین زمینه‌ساز بازگشایی مسیر میان حمص و دمشق و در نتیجه واگذاردن کنترل این مسیر به نیروهای کم‌تجربه‌تر برای تحرک نیروهای نخبه با فراغ بال بیشتر برای انجام عملیات‌های دیگر در مناطقی نظیر حلب است که ارتش سوریه قصد دارد طی روزهای آینده معرکه‌ای جدید را برای بازپس‌گیری پایتخت اقتصادی کشور آغاز کند.
اقدام ارتش سوریه در به‌دست گرفتن القصیر، می‌تواند راه ارسال تجهیزات نظامی به 2 استان استراتژیک و راهبردی در سوریه یعنی حمص و دمشق را فراهم سازد و پس از آن زنجیره استان‌های حماه، ادلب و قامشلی در غرب و شمال‌غربی کشور نیز از هرگونه ورود گروه‌های مسلح و تسلیحات ایمن شوند و این امر هم در چارچوب مقدمه‌چینی برای آغاز عملیات استان حلب اهمیت فراوان دارد.

این شهر همچنین به‌علت واقع شدن در شمال دمشق گذرگاهی برای حرکت به سوی پایتخت بوده و آخرین تلاش گروه‌های مسلح برای ورود به شهر دمشق از طریق همین گذرگاه بوده است. بازخورد این دستاورد میدانی علاوه بر این، در بالا رفتن روحیه نیروهای ارتش سوریه و تحرک با اطمینان بیشتر برای کلید زدن عملیات‌های دیگر تأثیر‌گذار بوده و نیز مقدمه‌ساز چانه‌زنی بیشتر سوریه در هرگونه مذاکرات آتی داخلی یا بین‌المللی نظیر کنفرانس آتی ژنو2 خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها