گروه بین‌الملل: در پی شکست گروه‌های مسلح در شهر استراتژیک القصیر در سوریه، ارتش این کشور به پیشروی خود ادامه داد و علاوه بر کنترل 2منطقه راهبردی دیگر، تلاش گروه‌های مسلح برای به‌دست گرفتن گذرگاه مرزی القنیطره در جولان را هم خنثی ساخت .

رژیم صهیونیستی پس از این تحرکات با نگرانی موشک‌های خود را در مرز با سوریه مستقر کرد.به گزارش شبکه خبری راشا تودی، ارتش سوریه یک روز پس از کنترل شهر القصیر در غرب سوریه، این بار 2منطقه الضبعه و الخالدیه را از گروه‌های مسلح بازپس گرفت و اکنون می‌کوشد تا مناطق محدود باقیمانده در استان حمص را به‌طور کامل پاکسازی نماید.

به‌دنبال این تحرکات، گروه‌های مسلح کوشیدند تا گذرگاه شهر القنیطره را که تنها راه عبور و مرور سوری‌ها به سوی جولان اشغالی بود، به‌دست گیرند اما ارتش سوریه این تلاش‌ها را خنثی کرد. گروه‌های مسلح سعی کردند از منطقه جنوبی وارد شهر قنیطره شوند اما پس از 3ساعت تبادل آتش از این شهر خارج شدند. در واکنش به این رخدادها، ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه جولان اشغالی به حالت آماده باش درآمد و سکوهای موشک‌های تیر2را در مرز با سوریه مستقر کرد و تانک‌ها و خودروهای نظامی خود را به این منطقه فرستاد.

دولت اتریش هم در پی این تحولات، اعلام کرد که نیروهای خود را از منطقه جولان اشغالی خارج می‌کند. اتریش که بیش از 40سال است نیروهایش در چارچوب نیروهای پاسدار صلح موسوم به آندوف در این منطقه مستقرند، پیش از این اعلام کرده بود درصورت هرگونه ناامنی در جولان اشغالی، نیروهای خود را از این منطقه خارج خواهد کرد. 378نظامی اتریشی نقشی اساسی در شکل دهی به نیروهای سازمان ملل در این منطقه دارند که شمارشان به 900نفر می‌رسد. اتریش اعلام کرد که درگیری‌های صبح پنجشنبه در قنیطره و جولان گویای آن است که ادامه حضور نیروهایش در آینده در این منطقه محال است. مایکل اشپیندلگر وزیر خارجه اتریش این موضوع را به بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل ابلاغ کرد.

سازمان ملل هم اعلام کرد که این تصمیم بر قدرت عملیاتی آندوف در جولان تأثیر خواهد گذاشت. جوزفین گیریرو سخنگوی سازمان ملل تأکید کرد که این نهاد بین‌المللی رایزنی‌های خود را برای تعیین نیروهای جایگزین آغاز کرده است. در پی درگیری ارتش سوریه با گروه‌های مسلح در منطقه جولان اشغالی، 2نفر از نیروهای صلح‌بان آندوف زخمی شدند. اما در حوزه دیپلماتیک، فرستاده سازمان ملل به سوریه پس از دیدار با نمایندگان روسیه و آمریکا اعلام کرد که نشست ژنو 2به‌ماه جولای موکول شده است. قرار بود این نشست اواسط‌ماه جاری میلادی در ژنو برگزار شود اما به‌علت اختلاف گروه‌های مخالف با همدیگر این نشست به زمانی دیگر موکول شد.

تعویق این نشست به‌ماه جولای باعث می‌شود تا رؤسای جمهوری روسیه و آمریکا در دیدار آتی خود در نشست سران جی 8در ایرلند در‌ماه جاری میلادی، پرونده بحران سوریه را پیش از نشست یادشده به بررسی گذارند. پیش‌بینی می‌شود این دیدار زمینه ساز تسهیل روند برگزاری نشست ژنو 2باشد. اخضر ابراهیمی با اشاره به اینکه نشست ژنو 2قطعا در‌ماه ژوئن برگزار نخواهد شد، ابراز امیدواری کرد که این نشست در‌ماه جولای آتی برگزار شود و وعده داد که دوباره با نمایندگان روسیه و آمریکا در 25ژوئن جاری برای بررسی مجدد این موضوع دیدار کند. از سوی دیگر، وزیرخارجه روسیه هم اقدام برخی کشورها در توصیف عملیات ارتش سوریه در القصیر به‌عنوان عملیاتی ضد‌غیرنظامیان را رفتاری منافقانه خواند.

سرگئی لاوروف افزود: هرگونه تلاش برای مسلح‌سازی‌ مخالفان هم بی‌نتیجه خواهد بود. وی با توصیف عملیات القصیر به‌عنوان دستاوردی بزرگ برای ارتش سوریه در عین حال افزود: نباید این دستاورد تصوری ایجاد کند که می‌توان مشکلات را با راهکار نظامی حل کرد. پیش از این، جان کری وزیر خارجه آمریکا عملیات ارتش سوریه در القصیر را محکوم کرده بود. داوود احسان اوغلو دبیرکل سازمان همکاری اسلامی هم از آمادگی این نهاد برای مشارکت در نشست ژنو 2خبر داد و افزود: این نهاد از حل و فصل سیاسی بحران سوریه حمایت می‌کند، به‌خصوص اینکه اوضاع در سوریه هر روز وخیم‌تر می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین