همشهری آنلاین: سایت بیستمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان راه اندازی شد.

به گزارش همشهری آنلاین، سایت بیستمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان به نشانی www.yafestival.ir راه اندازی شد.

بیستمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان برای جوانان 16 تا 25 سال برگزار می‌شود و هنرمندان جوان متولد اول شهریور 1368 تا اول شهریور 1377 می‌توانند برای شرکت در مرحله انتخابی در سایت جشنواره به نشانی www.yafestival.ir تا 25 تیر ماه ثبت نام کنند و حداکثر تصویر پنج اثر خود را ارسال کنند.

پذیرفته شدگان نهایی برای حضور در جشنواره بر اساس تفکیک هر استان تا 15 مردادماه اعلام می‌شود.

بیستمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان مانند دوره های قبل به صورت کارگاهی برگزار می‌شود و هنرمندان جوان در کارگاه های جشنواره اثر هنری تولید و ارائه می‌کنند و در پایان برگزیدگان معرفی می‌شوند.

سعید فلاح فر؛ دبیر هنری بیستمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان، همزمان با راه اندازی سایت جشنواره خطاب به هنرجویان جوان و علاقمندان شرکت در این جشنواره رقابتی گفت: پیش از هر توضیحی باید یادآوری کنم؛ شخصا با قضاوت و داوری هنر، به معنی رتبه بندی اثر یا هنرمند، مخالفم.

هر اثری یا شایسته عنوان "هنر" هست و یا نیست. اثر هنری در قله است و بری از قیاس نسبی. داوری در مسیر است، برای هنرجو و نه هنرمند.

دیگر اینکه؛ این جشنواره عرصه رقابت با دیگران نیست. بیشتر جایی است برای رقابت هنرجو با خودش. میدانی است برای سنجش توان هنرجو برای درک و دریافت عمیق تر. انتخابی است بین به دست آوردن جایزه و دانش. داشته و برداشته.

فلاح فر در ادامه گفت: اما در مورد داوری مسابقاتی مثل این جشنواره باید بگویم، آثار و هنرمندانی که برگزیده نمی‌شوند و از رتبه و مقام باز می‌مانند، معمولا دو گروهند؛ گروه اول که گروه بزرگتری است، حائز مشخصات هنری و ویژگی های برتری در آثار نبوده اند.

گروه دوم، که امیدوارم همیشه پای ثابت هر جشنواره ای باشند، احتمالا هنرمندانی هستند که آثارشان فراتر از درک و زمان جشنواره و گروه داوری است. البته نمی‌خواهم منکر تاثیر سلائق و حتی اشتباهات داوری باشم که تا حدی ناگزیر است.

دبیر هنری بیستمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان افزود: به هر حال ممکن است جوانان با شور و هیجان وارد عرصه های تازه ای از هنر شده باشند که هنوز برای دیگران شناخته شده نیست.

تاریخ هنر و ادبیات ایران و جهان نمونه های فراوانی دارد که دیرتر از زمان خود شناخته شده اند. آنچه که حائز اهمیت است تشخیص درست و واقع بینانه تعلق به هر یک از این دو گروه در پایان رقابت خواهد بود که تکلیف هنرجویان را برای باقی مسیر مشخص می‌کند.

آداب برنده شدن ساده است. این رعایت آداب باخت است که فرهیختگی را نمایش می‌دهد.

بیستمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان از سوی مرکز هنرهای تجسمی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، دانشگاه آزاد اسلامی، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها شهریور ماه سال جاری در استان گلستان برگزار می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین