همشهری آنلاین: مایکل چوسودوفسکی، عضو «مرکز تحقیقات درباره جهانی‌سازی» مقیم مونترال درباره نگرانی سازمان ملل از گسترش جنگ سوریه به کشورهای دیگر گفت‌وگو کرده است.

آنچه در پی می‌آید برگردان این گفت‌وگو است.

پرس تی‌ وی: سازمان ملل نسبت به وقوع یک انفجار در کشورهای خاورمیانه در صورت ادامه جنگ در سوریه هشدار داده است. سوال این است که خود سازمان ملل برای جلوگیری از تشدید این جنگ چه اقدامی انجام داده است؟

چوسودوفسکی: اول از همه، این بیانیه توسط کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهجویان قرائت شد و این بیانیه می‌گوید که اگر درگیری متوقف نشود ... این درگیری باید متوقف شود، چرا که تروریست‌ها شکست خورده‌اند.

و اساسا اگر قدرت‌های غربی وقفه‌ای در حمایت از این شورشیان وابسته به القاعده ایجاد کنند، جنگ به پایان می‌رسد، حداقل نبرد زمینی به پایان می‌رسد. تحولات اخیر تایید می‌کند که این کشور در کنترل دولت سوریه قرار دارد. نیروهای شورشی در القصیر و دیگر بخش‌های این کشور شکست خورده‌اند.

به نظر من موضوع کمک انسانی باید در نظر گرفته شود، چراکه چه کسانی قهرمانان این به اصطلاح کمک انسانی هستند؟ دقیقا کشورهایی که از این تروریست‌های شورشی حمایت کرده‌اند.

و من معتقد هستم که آنچه در این مرحله باید به آن بپردازیم این است که این جنگ توسط امریکا، ناتو و اسراییل با حمایت کشورهای حاشیه خلیج (فارس) از جمله قطر و عربستان سعودی آغاز شد و طبق قوانین بین‌المللی آنچه اکنون ضروری است پرداخت غرامت جنگی است.

بنابراین من معتقدم که جنبه (کمک) انسانی را کنار بگذاریم و بر میلیاردها میلیارد دلار غرامت جنگی تمرکز کنیم که به خاطر حمایت (غرب) از این گروه‌های تروریستی در سوریه که اساسا نیروی زمینی را تشکیل می‌دهند یعنی پیاده نظام ائتلاف نظامی غرب (این غرامت) حق دولت سوریه است.

پرس تی‌ وی: پیروزی اخیر در القصیر و همچنین افشاگری‌های اخیر مبنی بر این که تسلیحات ساخت رژیم اسراییل از شورشیان در سوریه کشف شد چه تاثیری بر دینامیک این مناقشه خواهد داشت؟

چوسودوفسکی: ما از همان روز نخست می‌دانستیم که اسراییل از القاعده حمایت کرده است و همچنین می‌دانیم که اسراییل در مناطق اطراف بلندی‌های جولان به شورشیان کمک تسلیحاتی و لجستیکی ارائه کرده و در حقیقت یک تاسیسات بیمارستان برای شورشیان القاعده احداث کرد و آنها را به عقب و جلو منتقل می‌کرد و زخمی‌ها را به این بیمارستان می‌فرستاد و دوباره به صحنه جنگ بازمی‌گرداند.

اسراییل به همراه ناتو به وبژه ترکیه، انگلیس، فرانسه، امریکا در اقدامات متجاوزانه علیه یک کشور مستقل مشارکت داشت. نیروهای ویژه فرانسه و انگلیس، نیروهای هوایی ویژه، عوامل ام‌آی ۶ و سیا دست داشتند و این را می‌دانیم چون مستند شده است. چه کسی شورشیان را برای استفاده از تسلیحات شیمیایی آموزش می‌دهد؟ ائتلاف نظامی غرب.

لورن فابیوس، وزیر فرانسوی آمد و دولت (سوریه) را به استفاده از تسلیحات شیمیایی علیم مردم کرد و این در حالی بود که سی‌ان‌ان تایید کرد که در حالی که پلیس ترکیه شورشیان القاعده را بازداشت می‌کند، نیروهای غربی به شورشیان استفاده از تسلیحات شیمیایی را آموزش می‌دهند.

بنابراین ما می‌دانیم که همه این‌ها ساختگی است که به وسیله آن ائتلاف نظامی غرب دولت (سوریه) را به ارتکاب جنایتی متهم می‌کند که خود مرتکب آن شده است.

آنچه که اکنون باید در سطح بین‌المللی به آن بپردازیم پرداخت غرامت جنگ است. جنگ پایان یافته مگر این که غرب بخواهد به آن با مثلا تعیین منطقه پرواز ممنوع ادامه دهد. در این مرحله این یک گزینه شدیدا خطرناک خواهد بود؛ چرا که سوریه یک سیستم دفاع هوایی پیشرفته دارد.

اس ـ ۳۰۰ مستقر شده است، طی ۱۸ ماه گذشته راه‌اندازی شده است، عوامل دیگری از دفاع عوایی وجود دارد و کاملا نابخردانه خواهد بود که ائتلاف نظامی غرب بخواهد منطقه پرواز ممنوعی تعیین کند که بلافاصله با واکنش روبرو خواهد شد.

شرایط چنین است. این جنگ اگر ائتلاف نظامی غرب مداخله نکند به پایان خود رسیده است.

منبع: همشهری آنلاین