به گفته وزیر تعاون، میزان صادرات بخش تعاون در سال گذشته نزدیک به یک میلیارد دلار بوده است و پیش‌بینی می‌شود که امسال یک میلیارد و 400 میلیون دلار صادرات از سوی بخش تعاون صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد ناظمی‌اردکانی ـ وزیر تعاون ـ در همایش چشم‌انداز توسعه صادرات تعاونی‌های ایران که امروز در تالار شهیدقندی وزارت ارتباطات و فناوری برگزار شد با بیان اینکه بخش تعاون نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح جهانی نیز جایگاه تعریف شده‌ای دارد، گفت: به همین منظور تعاونی‌ها باید ارتباط نزدیکی در سطح بین‌المللی داشته باشند و حضور خود را در بازارهای جهانی تضمین کنند.

وی ادامه داد: امروز خانواده بزرگ تعاون درجهان بیش از 800 میلیون نفر عضو دارد و 100 میلیون شغل مستقیم را ایجاد کرده است به نحوی که 96 کشورجهان در اتحادیه بین‌المللی تعاون با هم همکاری و 300 شرکت بزرگ تعاونی در دنیا نقش بارزی در تجارت جهانی دارند.

ناظمی‌اردکانی سهم بخش تعاون در استفاده از سرمایه‌های کوچک مردمی‌را بسیار بالا خواند و افزود: تعاونی‌ها توانسته‌اند با اصول حاکم بر خود سرمایه‌های کوچک را در سطح جهانی تجمیع و صرف امور کلان و مولد کنند. دستاورد تجمیع سرمایه‌های کوچک نیز فقرزدایی و گسترش عدالت اجتماعی بوده است.

وزیر تعاون در ادامه میزان صادرات بخش تعاونی در سال گذشته را یک میلیارد دلار ذکر و پیش‌بینی کرد امسال یک میلیارد و 400 میلیون دلار صادرات از سوی بخش تعاون صورت گیرد.

وی با تاکید بر حضور موثر تعاونی‌ها در بازارهای جهانی و امر صادرات خاطرنشان کرد: وجود بازارهای کشورهای منطقه با بیش از 900 میلیون نفر جمعیت خصوصا کشورهای آسیای میانه و آفریقایی فرصت مغتنم و خوبی است تا تعاونی‌ها بتوانند در این بازارها حضور پیدا کنند و زمینه این حضور از طریق برپایی نمایشگاه‌های تجاری اتاق تعاون در کشورهای مختلف پذیرفته شده است و امسال نیز بیش از 20 نمایشگاه را در کشورهای مختلف پیش‌بینی کرده‌ایم.

ناظمی‌اردکانی میزان صادرات کالاهای غیرنفتی را در سال‌های اخیر نزدیک به 12 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال 15 میلیارد دلار صادرات داشته باشیم و سیاست‌گذاری‌های وزارت تعاون نیز از سوی شورای صادرات دنبال می‌شود انتظار می‌رود که سهم بسزایی از این صادرات را تعاونی‌ها به خود اختصاص بدهند.