همشهری آنلاین: مذاکرات به بن بست رسیده پدافند موشکی قاره اروپا که از پاییز سال گذشته متوقف شده، قرار است هفته آینده در دیدار ولادیمیر پوتین و باراک اوباما رییسان جمهوری روسیه و آمریکا که داغ نیز پیش بینی شده، مورد مذاکره قرار گیرد.

به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز شنبه در گزارشی از دیدار سران روسیه و آمریکا روز 17 ماه جاری میلادی (دوشنبه آینده) در حاشیه اجلاس سران جی -8 در ایرلند شمالی خبر داد.

در این گزارش گفته شده است: موضوعات پدافند موشکی قاره اروپا، کاهش تسلیحات اتمی، مساله منع انتشار سلاح های کشتار جمعی در دستور کار دیدار پوتین و اوباما قرار دارد.

در گزارش کرملین بر ضرورت تشریک مساعی و همکاری روسیه و آمریکا در این مسایل تاکید و اقدامات یکجانبه در عرصه ثبات راهبردی غیرقابل قبول خوانده شده است.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین در گزارش خود اعلام کرده است: سران روسیه و امریکا مصمم به انجام گفت و گوهای سازنده در باره مسایل مهم امنیت راهبردی بین المللی هستند.

در گفت و گوهای اوباما و پوتین موضوعات همکاریهای دوجانبه و مساله همکاری دو کشور در عرصه انرژی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

مساله امنیت موشکی قاره اروپا و طرح آمریکا برای استقرار سامانه موشکی خود در این قاره مهم ترین عامل اختلاف میان دو کشور است و مذاکرات دو کشور از ماه نوامبر سال گذشته به بن بست خورده است.

آمریکا به بهانه تهدید موشکی برخی کشورها با برخی کشورهای اروپا همچون لهستان برای استقرار اجزای سامانه موشکی خود توافق کرده و اجرای این طرح از چند ماه پیش آغاز شده است.

روسیه هشدار داده است در صورت استقرار این سامانه موشکی در نزدیکی مرزهای خود ،تدابیری برای مقابله با آن اتخاذ خواهد کرد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها