گروه بین‌الملل: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به‌دنبال اعلام حمایت مستقیم نظامی دولت این کشور از مخالفان سوریه و با وجود انتقادهای بین‌المللی، فعالیت خود را برای برنامه‌ریزی ارسال تسلیحات سنگین شروع کرده است

دولت آمریکا برای نخستین بار به صراحت تأکید کرده که از مخالفان سوریه به‌طور مستقیم حمایت نظامی خواهد کرد اما هنوز جزئیات و گستردگی این مسئله مشخص نیست. روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با اعلام اینکه از مدت‌ها پیش دفتر ویژه‌ای در مقر سازمان سیا در لانگلی برای بررسی گزینه‌ها در این رابطه تشکیل شده اعلام کرده که انتقال تسلیحات به مخالفان از پایگاه‌های محرمانه آمریکا که از آغاز ناآرامی در مرزهای ترکیه و اردن فعال هستند صورت خواهد گرفت.

مقام‌های آمریکا با ناشناخته بودن بسیاری از گروه‌های مخالف دولت سوریه نگران افتادن تسلیحات پیشرفته این کشور به‌دست شبه‌نظامیان افراط‌گرا ازجمله اعضای القاعده هستند اما مقام‌هایی در دولت اوباما تلاش می‌کنند اطمینان دهند که به گفته خودشان تسلیحات به‌دست «نیروهای مناسب» می‌رسد. این در حالی است که این مسئله در تضاد با گزارش سال گذشته سیا و نهادهای اطلاعاتی دیگر آمریکاست. در این گزارش تأکید شده بود که نهادهای اطلاعاتی آمریکا هنوز نتوانسته‌اند به ماهیت و ساختار همه گروه‌های مخالف فعال سوریه پی‌ببرند.

برخی مقام‌های آمریکا اعلام کرده‌اند که کمک نظامی به مخالفان سوریه می‌تواند طیف گسترده‌ای مانند ارسال تسلیحات، برقراری منطقه پرواز ممنوع و شلیک موشک از روی ناوهای جنگی داشته باشد. یکی از منابع دولت آمریکا در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرده که باراک اوباما دستور ارسال تسلیحات ویژه آمریکا به مخالفان سوریه را در جدیدترین محموله‌های ارسالی به این کشور داده است. مقام‌های آمریکا هیچ حرفی درباره نوع این تسلیحات نزده‌اند اما مشخص است که این تسلیحات در دوره جدید از دسته تجهیزات راهبردی خواهد بود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که قطر و عربستان از آمریکا چراغ سبز ارسال تسلیحات ضد‌تانک و ضد‌هواپیما را زیرنظر سیا دریافت کرده‌اند.

مقام‌های سیا اما همچنان نگران قصد دولت آمریکا برای ارسال تجهیزات دوش‌پرتاب ضد‌هوایی موسوم به MANPAD هستند. به گفته مقام‌های سیا شبه‌نظامیان القاعده و گروه‌های افراطی از این تجهیزات می‌توانند برای هدف قراردادن هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های آمریکا که دخالت نظامی این کشور و متحدانش را در سوریه گسترده‌تر می‌کند اعلام منطقه پرواز ممنوع است که روزانه برای آمریکا ۵۰میلیون دلار هزینه دارد.

گفته می‌شود این منطقه پرواز ممنوع ابتدا در منطقه مرزی اردن خواهد بود. مقام‌های آمریکا چندی پیش اعلام کرده بودند که برای انجام رزمایش سامانه موشکی پاتریوت و جنگنده‌های اف۱۶ را به اردن منتقل می‌کنند. سامانه موشکی پاتریوت که مقام‌های آمریکا آن را دفاعی می‌خوانند قابلیت هدف قراردادن جنگنده‌ها را در داخل خاک سوریه دارد.

این در حالی است که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل با انتقاد از تصمیم آمریکا اعلام کرد که حمایت تسلیحاتی هیچ کمکی به بهبود وضعیت سوریه نمی‌کند. وی در میان خبرنگاران گفت:‌ راهکار نظامی درخصوص درگیری‌های سوریه جواب نمی‌دهد و تصمیم آمریکا برای کمک نظامی به مخالفان سوریه در حقیقت هیچ مسئله‌ای را حل نمی‌کند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم در تماس تلفنی با جان کری، همتای آمریکایی خود درباره پیامدهای تصمیم دولت این کشور هشدار داد. وی با رد ادعاهای آمریکا درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی از سوی نظامیان سوریه گفت:

تصمیم آمریکا در نهایت باعث ایجاد ناآرامی‌های جدید و بر هم خوردن ثبات در منطقه می‌شود. سخنگوی دولت سوریه هم اتهام استفاده از تسلیحات شیمیایی را مجموعه دروغ‌هایی خواند که بر مبنای «اطلاعات جعلی» مطرح شده‌اند. وزارت امور خارجه سوریه هم در بیانیه‌ای با اعلام استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط «گروه‌های تروریست» در این کشور تأکید کرد که آمریکا درنظر دارد به این بهانه، در جنگ داخلی سوریه مداخله کند. آخرین نظرسنجی در آمریکا پس از اعلام تصمیم اوباما نشان می‌دهد که از هر سه آمریکایی یک نفر مخالف دخالت نظامی آمریکا در سوریه است.

منبع: همشهری آنلاین