گروه ادب و هنر: زمانی که بنیاد ادبیات نمایشی توسط معاونت هنری تأسیس شد، انتقاد مراکز و هنرمندان مختلف به این بنیاد شروع شد.

گرچه هدف از تأسیس این بنیاد توجه به مقوله‌ نمایشنامه‌نویسی عنوان شد و در این مدت این مرکز از برنامه‌هایی همچون ثبت نمایشنامه‌ها در بانک نمایشنامه، برگزاری جشنواره نمایشنامه‌نویسی، کارگاه‌های آموزشی و غیره صحبت شد اما به‌نظر اهالی هنر این اهداف با کانون نمایشنامه مشترک بود؛ کانونی که برپایی بیش از 120جلسه‌ نمایشنامه خوانی، برگزاری 6دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران که هم‌اکنون در آستانه‌ هفتمین دوره‌ خود است، ترجمه آثار 10نمایشنامه نویس ایرانی، برگزاری همایش نمایشنامه‌نویسان ارمنستان درتهران، حضور 2 دوره نمایشنامه‌نویسان ایران در همایش نمایشنامه‌نویسان ایران درارمنستان، تأسیس بانک نمایشنامه، برگزاری بیش از 30نشست تخصصی، انتشار 8 شماره‌ فصلنامه، راه‌اندازی و فعال‌سازی‌ بخش بین‌الملل کانون از 5سال گذشته را در کارنامه خود دارد.

وعده برگزاری نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی درخرداد‌ماه امسال تحقق یافت که با حواشی همراه بود. در این دوره نمایش «مگافونیا» به‌علت اجرای عمومی از دور رقابت حذف شد، درصورتی که چند نمایشنامه دیگر نیز که جزء تقدیر شده‌های جشنواره بودند لوح تقدیر دریافت کردند. علی ایزدی دبیر این دوره از جشنواره اعلام کرد که نمی‌تواند همه نمایش‌های روی صحنه را به‌خاطر بسپارد، گویا فراموش کرده بود که بررسی این موضوع برعهده دبیرخانه جشنواره است. با رسانه‌ای شدن این موضوع و البته دستور مستقیم حمید شاه‌آبادی برای پیگیری این موضوع قرار بر این شد که جایزه 12میلیونی به میلاد حسینی برای نگارش نمایشنامه مگافونیا تعلق گیرد.

حضور حمید شاه‌آبادی در مقام معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که از ابتدای حضور با انتقاد اهالی هنر و رسانه‌ها مواجه بوده به تازگی در گفت‌وگویی با مهر از پیشرفت بین 20تا 70فعالیت تأسیسی این معاونت سخن گفته‌است. با این حال کیانی نگاه دیگری به فعالیت‌های مدیران فرهنگی دارد. او به ایسنا در این مورد گفت: اگر مدیران فرهنگی بعدی از ابتدا تا انتهای دوره مدیریتشان فقط یک برنامه را به شکل درست و اصولی پیش ببرند، ما در پایان دوره مدیریت‌شان کلاهمان را بالا می‌اندازیم. امیدواریم مانند این دوره برنامه‌های متعدد ولی به شکل غیراصولی انجام نشود زیرا عملی شدن یک برنامه به شکل درست، بسیار ماندگارتر از فعالیت‌های متعدد اما مقطعی است. انتقاد گسترده هنرمندان به این بنیاد و البته فعالیت‌های تأسیسی معاونت هنری نکته‌ای است که نمی‌توان از آن به‌راحتی گذشت.

حسین کیانی، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر معتقد است خشت اول این بنیاد بدون نظرخواهی از نمایشنامه‌نویسان گذاشته شد. او درباره بنیاد ادبیات نمایشی به ایسنا گفت: فکر مطالعاتی تأسیس چنین بنیادی دست‌کم 2سال طول می‌کشد چون هر چیزی اصول و تعریفی دارد اما معلوم نیست بنیاد ادبیات نمایشی را روی چه اصول و پایه‌ای درست کرده‌اند و اینچنین است که پی و ساختار این بنیاد محکم نیست و فقط در برگزاری جشنواره و ایجاد هیجانی کاذب خلاصه می‌شود. به‌دلیل انتقاد گسترده هنرمندان به این بنیاد و نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی، دبیر جشنواره با خبرنگاران جلسه‌ای را برگزار کرد که به‌دلیل نبود فضای گفتمان خبرنگاران جلسه را ترک کردند.

با این حال دبیر خانه نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی توضیحاتی را برای تنویر افکار عمومی و هنرمندان ارائه کرد. این گزارش که بخشی از آن به تشکر، استقبال خوب از جشنواره و نحوه داوری اشاره دارد، بیشتر به گزارشی شبیه است که برای زدودن اشتباه از دبیرخانه و نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی منتشر شده‌است چرا که در بخشی از آن آمده است: بنا به اظهار مشاوران معاون امور هنری، روند داوری، بررسی و تصمیم دبیرخانه جشنواره قانونی و به دور از هرگونه تخلف تشخیص داده شد، لیکن به‌منظور تشویق استعدادهای جوان، خواستار شدند که به نحو مقتضی عنایت ویژه‌ای مبذول شود و متعاقب آن درخواست مزبور از سوی معاون وزیر مورد موافقت واقع شد و مبلغ جایزه نفر اول به نویسنده جوان نمایشنامه مگافونیا تعلق گرفت.