ایسنا نوشت: امرالله امینی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: در حال حاضر صنعت خودرو گرفتار مشکلات داخلی و خارجی مختلفی است که منجر به کاهش حدود 70 درصدی تولید این محصول شده است.
وی با بیان اینکه قیمت خودرو نیز مانند دیگر کالاها باید در روند عرضه و تقاضا تعیین شود، خاطرنشان کرد: اگرچه به دلایل مختلف از جمله پایین بودن بهرهوری، هزینههای تولید خودرو در ایران بالاست اما افزایش قیمت خودرو را تنها نمیتوان به این عامل نسبت داد.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: یکی از عمدهترین دلایل افزایش قیمت خودرو در ماههای اخیر کاهش تولید و عرضه این محصول به بازار است؛ بنابراین برای کنترل قیمتها تولید و عرضه خودرو باید افزایش یابد.
وی افزود: افزایش تولید و عرضه نیز در گرو تامین نقدینگی لازم برای پرداخت مطالبات بالای قطعهسازان از خودروسازان است زیرا هماکنون برخی از قطعهسازان به دلیل نبود نقدینگی، تولید قطعات را متوقف کردهاند که این موضوع منجر به کاهش شدید تولید خودرو شده است.
امینی با بیان اینکه کاهش قیمت خودروها در هفته اخیر متاثر از نزول شدید نرخ ارز بوده است، گفت: قیمت واقعی خودروها در تعادل عرضه و تقاضا تعیین و تثبیت میشود و در حالی که هماکنون این تعادل به دلیل کاهش شدید عرضه بر هم خورده نمیتوان به ادامه یافتن روند کاهشی قیمتها امیدوار بود.