همشهری آنلاین: مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی از افزایش مصرف مشروبات الکلی در کشور خبر داد و گفت: مجوز تاسیس مراکز اقامتی ترک الکل از سوی شورای اجتماعی وزارت کشور به سازمان بهزیستی داده شده است.

به گزارش مهر، فرید براتی سده در نشست خبری افزود: با توجه به اینکه مجوز تاسیس مراکز ترک الکل به بهزیستی داده شد و همچنین گزارشات و تحقیقات انجام شده و پایان نامه‌های دانشجویان نشان می‌دهد که مصرف الکل در کشور زیاد شده است و از سوی دیگر بیشترین ماده مصرف روانگردان‌ها نیز الکل است و بر همین اساس با مصوبه شورای اجتماعی وزارت کشور مراکز اقامتی ترک الکل از سوی سازمان راه اندازی خواهد شد.

وی تاکید کرد: بر اساس مصوبه قرار است مراکز اقامتی کوتاه مدت بستری و میان مدت راه‌اندازی شود اما در سال جاری ما قصد داریم مراکز اقامتی کوتاه مدت را زیر نظر متخصصین و تیم روان شناسان در چند استان کشور راه اندازی کنیم که البته تمامی این موارد در صورت تخصیص منابع کافی اتفاق می‌افتد و ممکن است اسم این مرکز در آینده تغییر کند.

مدیرکل پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی تاکید کرد: این مراکز به صورت منطقه‌ای مثلاً دو مرکز در غرب، دو مرکز در جنوب و یک مرکز نیز در تهران راه اندازی شود و همچنین گروه‌های الکلی‌های ناشناس نیز هستند که خودگردان نسبت به ترک این اعتیاد فعالیت می‌کنند که نمونه‌آی از آنها در خراسان رضوی فعال هستند.

به گفته وی برای رفع معضل الکل در کشور باید سازمان‌های مختلف با ما همکاری کنند و حتی حوزه علمیه نیز در این خصوص وارد شود و به تدریج کمیته ملی مبارزه مصرف الکل در کشور فعال شود.

براتی به آمار مصرف کنندگان مواد مخدر اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین آمارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر ماده اصلی مصرفی کشور تریاک و سپس شیشه است و بر اساس آمار پزشکی قانونی روزانه 11 معتاد در کشور میمیرند و مراکز اقامتی و کمپ‌های بهزیستی نشان می‌دهد که در سال 91 از میان 158 هزار نفر موجود در مراکز 39 نفر فوت کرده‌اند که این آمار در سال 90، 40 نفر بوده است و این در حالی است که در سال 90 تعداد مراکز اقامتی و کمپ‌ها نصف آمار سال 91 بوده است.

وی به تحقیق انجام شده در مناطق 22 گانه شهر تهران در خصوص مصرف شیشه اشاره کرد و گفت" این تحقیق در خصوص افرادی است که حداقل یک بار مصرف شیشه را تجربه کرده‌اند و به معنای تعداد معتادان شیشه نیست.

براتی افزود: تحقیق انجام شده نشان می‌دهد 8.2 درصد افراد 15 تا 45 سال شهر تهران حداقل یک بار مصرف شیشه را تجربه کردند که 13.4 درصد مصرف کنندگان زن بودند و همچنین 71.7 درصد این آمار نیز مربوط به مصرف کنندگان شیشه 15 تا 25 سال بوده است.

مدیرکل پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی ضمن انتقاد از ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص عدم تخصیص تمامی اعتبارات بخش پیشگیری و درمان بهزیستی گفت: سال گذشته قرار بود از سوی ستاد 13.5 میلیارد تومان بودجه به ما اختصاص داده شود اما این گونه نشد و فقط 7.5 میلیارد تومان تخصیص داده شد.

وی گفت: امیدواریم ستاد مبارزه با مواد مخدر در دولت جدید یک رویکرد تخصصی داشته باشد و وابسته به دستگاه‌های مختلف نباشد تا بخواهند به اعتبارات دست بزنند.

به گفته براتی چنانچه ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال‌های گذاشته در بخش پیشگیری از اعتیاد اعتبارات قابل توجهی تخصیص می‌داد در این صورت کاری که دو سال قبل باید شروع می‌کردیم را الان آغاز نمی‌شد و مشکلات ناشی از مصرف شیشه در میان خانواده‌ها کمتر مشاهده می‌شد.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی درمان اعتیاد نبود واحدهای حمایت اجتماعی است گفت: حلقه مفقوده‌ای به نام مرکز و یا واحدی به نام حمایت اجتماعی در درمان معتادان کم داریم به طوری که سال گذشته به دلیل کمبود اعتبارات نتوانستیم خانه‌های میان راهی را که به منظور حمایت اجتماعی از بهبود یافتگان راه‌اندازی کنیم.

براتی از تخصیص 300 میلیون تومان برای راه اندازی خانه‌های نیمه‌راهی در 4 استان کشور خبر داد و گفت: در سال جاری در استان‌های فارس، اصفهان، خراسان رضوی و تهران خانه‌های نیمه راهی برای اقامت شبانه و حمایت اجتماعی از معتادان بهبود یافته راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرکل پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی به آمار 3 ماهه اخیر خط ملی اعتیاد اشاره کرد و گفت: در این سه ماه بیشترین تماس‌های برقرار شده با خط ملی اعتیاد در مورد هروئین بوده و این نشان می‌دهد که در سطح جامعه اتفاقی رخ داده است و همچنین مصرف تریاک پایین آمده و مصرف کراک نیز خیلی کم شده است اما شیشه همچنان ثابت است و در صدر قرار دارد.

وی از پلمپ و تخریب مرکز DIC دروازه غار از سوی شهرداری خبر داد و گفت: شهرداری بدون حکم قضائی اقدام به تخریب و پلمپ این مرکز کرده است و ما انتظار داریم دستگاه‌های مختلف با ما همکاری کنند نه اینکه جلوی کار را بگیرند بطوریکه هم اکنون 250 معتاد این مرکز در خیابان‌ها سرگردان شده و مشخص نیست کجا هستند.

منبع: همشهری آنلاین