معاون آموزش و پرورش نظری و مهارتی در جمع خبرنگاران، گفت: افت تحصیلی به معنای مردودی در این دوره نیست، بلکه در این مقطع تحصیلی بازماندگان از تحصیل وجود دارند که به دلایل گوناگون ترک تحصیل میکنند.
پرویز آژیده افزود: افت تحصیلی 25 درصدی دانشآموزان پایه اول متوسطه دلایل مختلفی دارد که بخشی از آن به آموزش و پرورش مربوط میشود که شیوههای تدریس، محتوای کتابهای درسی، نیروی انسانی غیرمرتبط از آن جمله است.
وی با اشاره به اینکه بخش دیگر نیز مربوط به عوامل خارج از فضای مدرسه و آموزش و پرورش است گفت: عوامل افت تحصیلی دانشآموزان شناسایی و رصد شده است و طرح ارتقای کیفیت آموزش پایه اول دبیرستان برای کاهش افت تحصیلی این پایه طراحی و تدوین شده که 120 منطقه در این طرح مورد بررسی کارشناسی قرار گرفتهاند.
آژیده در ادامه از اختصاص یک میلیارد تومان برای جبران افت تحصیلی دانشآموزان پایه اول متوسطه خبر داد و اظهار داشت: برای دانشآموزانی که وضعیت تحصیلی مطلوبی ندارند کلاسهای فوق برنامه برگزار میشود تا افت تحصیلی در آنان جبران شود.
وی درباره کاهش تعداد دانش آموزان دوره متوسطه گفت: به طور کلی آمار دانشآموزان دوره متوسطه سیر نزولی داشته است، اما این کاهش بسیار اندک و ناچیز است.
معاون آموزش و پرورش نظری و مهارتی افزود: در کنار کاهش تعداد دانشآموزان متوسطه، مدارس شبانهروزی و نمونه دولتی که در مناطق محروم فعالیت دارند با رشد تعداد دانشآموز مواجه بودهاند.
وی گفت: تراکم دانشآموزان در کلاسهای درس بر اساس استانداردها لحاظ میشود و از این کاهش آمار باید برای ساماندهی در این حوزه استفاده کرد.
آژیده اظهار داشت: سؤالات امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان به صورت تشریحی و مانند سالهای گذشته است و درجه دشواری این سؤالات توسط طراحان سؤالات تعیین میشود.
معاون آموزش و پرورش نظری و مهارتی، با تاکید بر این که تأثیر معدل کتبی سال سوم تأثیر 15 درصدی در کنکور دارد، افزود: امتحانات سال سوم متوسطه به صورت تشریحی و کلی برگزار میشود که در کنار سؤالات چهار گزینهای کنکور زمینه خلاقیت را در دانشآموزان فراهم میکند و این ارزیابی دو جانبه در پذیرش دانشآموزان در کنکور بسیار تأثیرگذار است.
وی افزود: تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور ورودی دانشگاهها موجب میشود که دانش آموزان برای تحصیل در مدارس انگیزه داشته باشند و صرفاً جذب کلاسهای کنکور نشوند.
معاون آموزش و پرورش نظری و مهارتی درباره آئیننامه امتحانات دوره متوسطه نیز گفت: امتحانات این دوره همچون سالهای گذشته برگزار میشود؛ اما با توجه تأثیر معدل کتبی سال سوم در کنکور، این امتحانات با دقت بیشتری برگزار میشود.
وی با اشاره به ابلاغ آئیننامه هنرستانهای نمونه دولتی فنی و حرفهای نیزبه استانها افزود: این هنرستانها از سال آینده فعالیت خود را آغاز میکنند.
آژیده گفت: براساس این دستورالعمل، هنرستانهای نمونه دولتی دانش آموزان علاقهمند را بعد از سال سوم راهنمایی ثبتنام میکنند که 60 درصد این هنرجویان از مناطق روستایی و محروم انتخاب میشوند. به گفته وی، برای هنرستانهای فنی و حرفهای نمونه دولتی رشتههای متناسب با نیاز بومی و محلی پیشبینی میشود. آژیده با اشاره به کمتر بودن مدت تحصیل هنرجویان هنرستانها اظهار کرد: در دوره هنرستان تحصیل در 2 پایه دوم و سوم صورت میگیرد، در حالی که در شاخه نظری دانش آموزان با احتساب دوره پیشدانشگاهی 3 سال در رشته مورد نظر تحصیل میکنند.
همچنین معاون آموزش و پرورش نظری و مهارتی از ایجاد هنرستانهای فنی و حرفهای 5ساله بعد از راهاندازی مدارس نمونه دولتی خبر داد و گفت: هنرستانهای نمونه دولتی در آینده با اولویت به هنرستان 5ساله تبدیل میشوند.