کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‏های پوستی و غدد از گروه‌های مستعد برای ابتلا به بیماری‌های ناشی از گرما هستند.

به گزارش مهر، مهندس نعمت‌الله معروفی، مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای نیشابور گفت: تشنگی، شاخص مناسبی برای نشان‌دادن گرمازدگی نیست. وی افزود: توجه داشته باشید که ادرار کم و پررنگ نشان می‌دهد که به مصرف آب و مایعات بیشتری نیاز است و در موارد گرمازدگی شدید به‌طور ناگهانی مکانیسم خنک‌کننده بدن از کار می‌افتد و دمای مرکزی بدن آنچنان افزایش می‌یابد که می‌تواند در کمتر از نیم ساعت منجربه مرگ فرد شود.

معروفی بیان داشت: بیش از 10درصد افرادی که دچار این حالت می‌شوند اگر درمان نشوند به‌دلیل نارسایی کلیه یا قلب فوت می‌کنند. مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای نیشابور عنوان کرد: گرمازدگی سبب ازکارافتادن و خرابی دائمی بعضی اندام‌ها مثل کبد می‌شود، اگر شخصی نشانه‌های گرمازدگی مثل گرفتگی عضلانی، خستگی، سردرد، سرگیجه، تهوع و تعریق بیش از حد، را بروز داد فورا او را به یک مکان خنک ببرید.

وی اظهار داشت: اگر فردی در اثر گرما دچار تهوع، گیجی، غش و ضعف، پوست داغ و قرمز یا سرد و مرطوب، تب، افزایش ضربان قلب و تنگی نفس شد، او را هر چه سریع‌تر به بیمارستان یا درمانگاه برسانید زیرا گرما‏زدگی شدید می‌تواند فرد را بکشد.مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای نیشابور خاطرنشان کرد: اگر برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب و یا در یک محیط گرم هستید، قبل، بعد و طی ورزش، آب زیادی بنوشید؛ موقعی از روز را که هوا خیلی گرم است(مثل سر ظهر و بعد از ظهر) در منزل یا یک جای خنک استراحت کنید و بیرون نیایید.

گرمازدگی موجب بی‌قراری، ناآرامی و تشنگی کودکان می‌شود

فوق تخصص گوارش کودکان گفت: گرمازدگی در نوزادان می‌تواند به‌صورت بی‌قراری، ناآرامی، احساس تشنگی و بالارفتن درجه حرارت بدن بروز پیدا کند. مهری نجفی به فارس گفت: بهتر است والدین کودکان را در گرمای تابستان به خارج از منزل نبرند و اگر مجبور شدند که با کودک در بیرون منزل تردد کنند، کودک کلاه و پوشش مناسب داشته باشد تا آفتاب به‌طور مستقیم با سطح پوست او تماس نداشته باشد. نجفی استفاده از کرم‌های ضدآفتاب برای جلوگیری از سوختگی پوست کودک را ضروری دانست و گفت: بهتر است والدین آب آشامیدنی همراه خود داشته باشند تا بتوانند نیاز مکرر کودک به نوشیدن آب را مرتفع سازند. استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: سردرد، استفراغ و احساس گرمای شدید نیز از علائم گرمازدگی در کودکان است. اگر کودک دچار گرمازدگی شد اما استفراغ شدیدی نداشت و بدنش تحمل مایعات را داشت می‌توان کودک را زیر دوش آب ولرم قرار داد. در مورد بچه‌های بزرگ‌تر نیز دوش آب سرد کارساز است.