پس از شکست سنگین اسپانیا در فینال جام کنفدراسیون‌ها، اکثر رسانه‌های ورزشی این کشور معتقدند که ویسنته دل‌بوسکه باید تیمش را برای جام جهانی 2014 در برزیل جوان‌تر کند.

  60درصد شرکت‌کنندگان درنظرسنجی روزنامه مارکا هم معتقد بودند که دل‌بوسکه باید بازیکنان جوان‌تری را به تیمش اضافه کند. آنچه اسپانیایی‌ها را به فکر چنین تغییری انداخته، درخشش تیم زیر 21ساله‌های این کشور است که به‌تازگی توانست با اقتدار قهرمان اروپا شود.

در تیم ملی اسپانیا جایگاه بازیکنانی مثل آربلوا، آلبیول و داوید ویا که از آمادگی فاصله دارند، بیش از دیگران مورد تهدید قرار دارد، مصدومیت مزمن ژاوی نگران‌کننده شده و هنوز مشکل مهاجم نوک تیم لاینحل باقی مانده. تورس، سولدادو و ویا در جام کنفدراسیون‌ها به‌عنوان بازیکن شماره 9 عملکرد راضی‌کننده‌ای نداشتند و انتظار می‌رود دل‌بوسکه از این پس عملکرد 2 مهاجم جوان رئال مادرید را با دقت بیشتری زیرنظر بگیرد؛ اولی موراتاست که در مسابقات زیر 21ساله‌های اروپا آقای گل شد و دومی یسه، در جام جهانی جوانان در ترکیه که در حال برگزاری است، درخشش خیره‌کننده‌ای داشته.

بازیکنان کلیدی اسپانیا اما در مورد ایجاد تغییرات در این تیم نظرات متفاوتی دارند. کاسیاس، کاپیتان تیم معتقد است که علاوه بر اضافه‌شدن بهترین‌های تیم زیر 21سال، اسپانیا باید در سبک بازی‌اش هم بازنگری کند؛ «در برابر ایتالیا و بعد از آن برزیل مشخص شد که آنها بازی ما را به خوبی بررسی کرده‌اند.» سرخیو راموس، دیگر بازیکن کلیدی اسپانیا هم گفت: «این شکست به بازیکنان و همچنین به مردم اسپانیا فهماند که تیم ملی همیشه برنده نخواهد شد. ما روبات نیستیم. برزیل و ایتالیا طوری بازی کردند که خطرات زیادی روی دروازه ما به‌وجود آوردند، ما را به عقب راندند و روی ضدحملات خیلی خطرناک بودند و همه اینها برای ما درس بود.»

دل‌بوسکه و دستیارش تونی گرانده در ردیف 12 ایرباسی نشسته بودند که تیم را از ریودوژانیرو به مادرید برد و در 10ساعت پرواز، بدون اینکه لحظه‌ای بخوابند، شکست اسپانیا مقابل برزیل را بررسی کردند. آنها به تحول اساسی در تیم ملی اسپانیا فکر نمی‌کنند، چون معتقدند که یک شکست نباید موفقیت 5ساله این تیم را زیر سؤال ببرد. با وجود این، آنها درنظر دارند ورود بازیکنان تیم زیر 21سال در نقاطی که تیم ضعف دارد را تسریع کنند. بازیکنانی مثل مونتویا، کارواخال، تیاگو، ایسکو و یارامندی از این به بعد فرصت خوبی دارند تا خودشان را به دل‌بوسکه ثابت کنند. بازی دوستانه بعدی اسپانیا در 14 آگوست در شهر گوایاکیل مقابل اکوادور خواهد بود و ممکن است گروهی از آنها دعوت شوند.دل‌بوسکه بر این باور بود گروهی که در جام جهانی 2010 به قهرمانی رسید، کم و بیش با همان ترکیب می‌تواند در برزیل 2014 از عنوانش دفاع کند، ولی جام کنفدراسیون‌ها تردیدهایی را به‌وجود آورد.

اسپانیا در فینال علاوه بر شکست مقابل برزیل عملکرد ضعیفی داشت. پیش از آن هم بازی برابر ایتالیا و حتی نیجریه تردیدهایی را به‌وجود آورده بود. از زمان شروع دوره طلایی فوتبال اسپانیا که با قهرمانی یورو2008 شروع شد، این تیم هرگز در 3بازی متوالی اینقدر تحت فشار قرار نگرفته بود. افت ژاوی هم یکی از نگرانی‌های بزرگ است. دل‌بوسکه روی ژاوی برای جام جهانی حساب می‌کند، ولی همه‌‌چیز بستگی به وضعیت مصدومیت تاندون آشیل او دارد.