همشهری آنلاین: ارتش مصر نقشه راه آینده سیاسی مصر را اعلام کرد. اجرای قانون اساسی مصر به طور موقت متوقف می‌شود و رئیس دادگاه عالی قانون اساسی امور کشور را تا انتخاب رئیس جمهور جدید به عهده می‌گیرد و این یعنی پایان محمد مرسی.

رسانه‌های دولتی مصر  گفتند برنامه ارتش شامل یک جدول زمان بندی دقیق برای برگزاری انتخابات جدید در این کشور است.

محمد البرادعی از رهبران مخالفان هم گفت  راه حل ارتش برای حل بحران سیاسی این کشور ضامن برآورده شدن درخواست‌های اساسی مردم مصر است. شیخ الازهر هم گفت از اقدامات ارتش حمایت می‌کند و از مصری‌ها خواست تا اختلافات خود را حل کنند.

فرمانده ارتش مصر هم گفت رئیس دادگاه قانون اساسی به عنوان رئیس‌جمهور موقت این کشور فعالیت خواهد کرد و انتخابات جدیدی در کشور برگزار خواهد شد. او گفت تکنوکرات‌ها دولت انتقالی مصر را اداره خواهند کرد. هنوز مشخص نیست چنین دولتی تا چه زمانی فعالیت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، منابع نظامی پیشتر گفتند البرادعی به همراه پاپ تودروس دوم و احمد الطیب شیخ الازهر با ارتش بر سر نحوه انتقال قدرت از رییس جمهور مصر گفتگو کرده‌اند.

به گفته خبرگزاری رسمی منا، این نقشه راه حاوی یک دوره انتقالی کوتاه‌مدت است که انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی بعد از آن برگزار خواهد شد.

به این ترتیب مرسی به پایان راه رسیده است. وزیر دفاع مصر عبدالفتاح السیسی اعلام کرد قانون اساسی معلق شده است و دولت موقت تشکیل می‌دهند.

شبکه تلویزیونی المیادین هم لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد: عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر که بیانیه نیروهای مسلح مصر را درباره تحولات این کشور قرائت می‌کرد، گفت تلاش‌های زیادی برای کنترل بحران داخلی انجام دادیم.

وی افزود: نیروهای مسلح دولت اخوان المسلمین را به گفتگو دعوت کردند و ریاست جمهوری آن را رد کرد. توافق کردیم که اجرای قانون اساسی به طور موقت متوقف می‌شود و رئیس دادگاه عالی قانون اساسی امور کشور را تا انتخاب رئیس جمهور جدید به عهده می‌گیرد.

وی افزود: با هر کسی که برخلاف قانون عمل کند با قاطعیت برخورد خواهیم کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل ازروزنامه دولتی الاهرام نوشت: یک مقام ریاست جمهوری گفت که ارتش ساعت هفت بعد از ظهر روز چهارشنبه به محمد مرسی اعلام کرده که از این پس وی رییس جمهور نیست.

میلیون‌ها مصری از روز یکشنبه به خیابان های قاهره ودیگر شهر های بزرگ مصر آمده و خواستار کناره گیری دولت شده‌اند.

خبرگزاری‌ها گفتند رئیس جمهور موقت مصر؛ عدلی منصور ۶۸ ساله خواهد بود که تا کنون رئیس دادگاه قانون اساسی بود.

عدلی منصور اول ژوئیه امسال به عنوان رئیس دیوان عالی مصر منصوب شد. او توسط مرسی برای ریاست دادگاه قانون اساسی انتخاب شده بود. این انتخاببر اساس یک سنت قضایی در مصر صورت گرفت که رئیس‌جمهوری مصر باید از میان سه معاون رئیس سابق یک تن را به عنوان رئیس جدید انتخاب کند.

آسوشیتد پرس اعلام کرد مرسی به مکان افشا نشده‌ای منتقل شده است.

محمد مرسی در فیسبوک خود ضمن محکوم کردن بیانیه ارتش آن را یک کودتای نظامی خوانده است.

محمد مرسی لحظاتی پیش در صفحه خود در پایگاه اینترنتی توئیتر هم اقدام ارتش مصر را یک کودتای تمام عیار خواند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره،‌در پی قرائت بیانیه ارتش مصر، موجی از شادی سراسر قاهره را در بر گرفت.

منبع: همشهری آنلاین