تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۸۵ - ۲۰:۱۹

گروه بورس: هر چند گفته شده با اجرای طرح سهام عدالت ۲۰ میلیون سهامدار جدید به مجموع سهامداران فعال در اقتصاد ایران افزوده می شود، اما بررسی های انجام شده چالش های بسیاری را پیش روی این هدف قرار می دهد.

به گزارش همشهری، در حال حاضر فقط تعداد سهامداران ۲۰ شرکت از ۴۳۰ شرکت بورس تهران از ۳۰ هزار نفر بیشتر است که این موضوع بیانگر جایگاه ضعیف مجموعه های سهامی در ساختار اقتصاد ایران است.طبق آمار شرکت خدمات بورس تهران، در حال حاضر شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی با ۲۵۴ هزار سهامدار، بزرگترین مجموعه  سهامی در بازار سرمایه ایران به حساب می آید. این شرکت از بدو ورود به بورس تهران در اواخر دهه۷۰ خورشیدی، چنین رتبه ای را حفظ کرده است.
بر اساس این آمار، ایران خودرو با توجه به ۱۸۳هزار سهامدارش دومین شرکت غول پیکر سهامی عام در بورس تهران است. ایران خودرو در عین حال بزرگترین شرکت صنعتی ایران به لحاظ تعداد سهامداران محسوب می شود. نکته جالب توجه آن است که تاکنون دولت فقط ۶۰ درصد سهام این شرکت را در بورس تهران عرضه کرده و ۴۰درصد سهام آن همچنان در دست شرکت دولتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران محبوس است.
در رتبه سوم بورس تهران به لحاظ تعداد سهامداران، شرکت توسعه معادن روی ایستاده است. ترکیب سهامداران این شرکت بر خلاف ایران خودرو، به شدت خرد است، توسعه معادن روی از این نظر نمونه موفقی به شمار می آید. تعداد سهامداران این شرکت فعال در امر صنایع معدن به ۱۳۶ هزار نفر می رسد.

سرمایه گذاری صنعت نفت چهارمین و آخرین شرکت بورس است که تعداد سهامدارانش از مرز ۱۰۰هزار نفر فراتر می رود. طبق آخرین آمار موجود ۱۰۶ هزار سهامدار شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت هستند.توسعه صنایع بهشهر، غدیر و سیمان فارس و خوزستان نیز از جمله شرکت هایی هستند که در جمع ۷ شرکت اول بازار از نظر تعداد سهامداران دیده می شوند. تعداد سهامداران توسعه صنایع بهشهر ۸۲ هزار نفر، غدیر ۷۸هزار نفر و سیمان فارس و خوزستان ۷۶ هزار نفر است.
در میان این آمار، نامی از سایپا دیده نمی شود. گفته می شود در طول یک سال گذشته به کارگران و کارکنان گروه خودروسازی سایپا حجم بالایی از سهام واگذار شده که این سهام تا پایان سال ۸۵ وارد آمار بورس تهران خواهد شد. با احتساب این آمار تعداد سهامداران سایپا تا حدود ۱۸۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت.