گروه اجتماعی : بعد از یک هفته‌ کشمکش بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سرانجام اعلام شد که طرح پزشک خانواده در تهران اجرا می‌شود.

در نهایت مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های بیمه گر پذیرفتند که وزارت بهداشت را در اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران و سایر استان‌های کشور همراهی کنند.به گزارش مهر، به‌دنبال اعلام اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران که هفته گذشته از سوی وزیر بهداشت مطرح شد،

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت و معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قبال این اظهارنظر وزیر بهداشت، موضعگیری ‌ و عنوان کردند که منابع مالی اجرای این برنامه تأمین نشده و در نتیجه، اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران فعلا منتفی است. اما جلسه چهارشنبه گذشته وزرای بهداشت و تعاون، به این سوءتفاهم پایان داد و اسدالله عباسی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اعلام آمادگی بیمه‌ها برای همراهی پزشک خانواده در تهران، اظهارات مدیر سازمان بیمه سلامت را تکذیب کرد و گفت که اظهارنظر در این زمینه فقط برعهده 2وزیر بهداشت و تعاون است.

عباسی گفت: در هفته گذشته صحبت‌هایی مطرح شد که مدیرعامل سازمان بیمه سلامت آن را تکذیب کرد، چراکه پاسخگوی طرح پزشک خانواده 2 وزیر هستند و از آنجایی که اعتبارات اجرای این طرح به وزارت بهداشت داده شده است، به همین دلیل به اشتباه تصور شده بود که برای بیمه‌ها اعتباری درنظر گرفته نشده است.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تأمین اعتبارات لازم برای اجرای برنامه پزشک خانواده، گفت: ظرفیت اجرای این برنامه در سراسر کشور وجود دارد.

وی به جلسه‌ هفته آینده شورای‌عالی بیمه اشاره کرد و گفت: در ارتباط با عملکرد سازمان بیمه سلامت و نیز موضوع یکسان‌سازی بیمه‌ها و ادغام سازمان‌های بیمه‌گر در سازمان بیمه سلامت هفته آینده جلسه‌ای در شورای‌عالی بیمه برگزار خواهد شد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به اینکه اعتبار درنظر گرفته شده برای اجرای برنامه پزشک خانواده چه میزان است، گفت: در کل 20هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح پزشک خانواده درنظر گرفته شده است.وی ادامه داد: این اعتبار از معاونت راهبردی نهاد ریاست‌جمهوری به وزارت بهداشت تخصیص داده می‌شود و این وزارتخانه نیز اعتبارات را به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌کند.

عباسی افزود: با اجرای پزشک خانواده اتفاق بسیار مهمی در نظام سلامت کشور خواهد افتاد، چراکه هزینه‌های درمان کاهش می‌یابد و مردم بی‌جهت به پزشک مراجعه نمی‌کنند. محمدحسن طریقت منفرد وزیر بهداشت نیز گفت: با توجه به بازنگری اعتباراتی که توسط معاونت راهبردی و نظارت نهاد ریاست‌جمهوری انجام شد و نیز تضمین این تخصیص اعتبار، تصمیم گرفتیم طرح را در سراسر کشور اجرا کنیم.

وی افزود: در بازنگری انجام شده و با توجه به اعتبارات تخصیص داده شده، قرار است طرح پزشک خانواده به‌طور همزمان در تهران و سراسر کشور اجرایی شود. وزیر بهداشت با اشاره به اینکه منابع سطح اول پزشک خانواده که شامل دارو و پاراکلینیک است، با اعتبار 20هزار میلیارد ریالی که توسط دولت اختصاص داده شده است در سراسر کشور پوشش داده می‌شود، گفت: با توجه به اینکه حجم عظیم قراردادها و خدمات ارائه شده در این طرح با ساختار قدیمی محاسبات مقدور نیست، بنابراین یک سامانه الکترونیک‌ که مختص به سراسر کشور است، درنظر گرفته شده است.

ماجراهای پیش از آشتی ‌

محمدحسن طریقت منفرد، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، ‌روز پنجشنبه 6 تیرماه در یک نشست خبری اعلام کرد که اجرای طرح پزشک خانواده در تهران از شنبه آغاز می‌شود.او توضیح داده‌بود که:قرار بود اجرای این برنامه در تهران از ابتدای امسال شروع شود اما به‌علت تأمین نشدن اعتبار آن به عقب افتاد. یک روز پس از آنکه وزیر بهداشت و معاون وزیر تعاون، به سؤال‌های خبرنگاران پاسخ دادند، سازمان بیمه خدمات درمانی در موضعگیری رسمی اعلام کرد که به‌دلیل کمبود بودجه طرح پزشک خانواده در تهران اجرا نمی‌شود. محمدباقر هداوند، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اعلام این خبر گفت: مخالف اجرای طرح پزشک خانواده در تهران هستیم و به‌دلیل کمبود اعتبارات این طرح را اجرا نخواهیم کرد.

یک روز بعد هداوند حرفش را پس گرفت و انتشار اخبار مخالفت با اجرای طرح پزشک خانواده از سوی سازمان بیمه سلامت را نتیجه برداشت سوء رسانه‌ها از حرف‌هایش اعلام کرد و چند روز بعد وزیر بهداشت و وزیر تعاون دور یک میز نشستند و اعلام کردند که این طرح در تهران اجرا می‌شود. اما چه اصراری است که یک‌ماه مانده به پایان کار دولت طرح با این عظمت کلید بخورد و شروع شود، آیا دولت به فکر پر کردن کارنامه‌اش است؟

منبع: همشهری آنلاین