همشهری آنلاین: مترجم افغان نیروهای ویژه امریکا می‌گوید، نیروهای امریکایی،به شکنجه و قتل غیر نظامیان افغان در ولایت وردک افغانستان دستور داده‌اند.

به گزارش پرس تی وی، زکریا قندهاری که مقام‌های دولتی افغانستان وی را به اتهام شکنجه و قتل غیرنظامیان در دوران همکاری با نیروهای امریکایی بازداشت کرده‌اند، با رد دخالت در این جنایات می‌گوید که وی همواره مطابق با دستورات نیروهای ویژه امریکا عمل کرده است.

اجساد دستکم نه افغان در نزدیکی مقر سابق نیروهای ویژه امریکا در منطقه« نرخ» ولایت وردک کشف شده است.

یکی از این اجساد متعلق به سید محمد، از ساکنان محلی است که آخرین بار، نیروهای ارتش امریکا وی را بازداشت کردند .جسد سید محمد، درحالی که پاهایش بریده و بدنش مثله شده بود، در ماه می در نزدیکی پایگاه سابق امریکا در این منطقه کشف شد.

زکریا قندهاری که به مدت نه سال به عنوان مترجم با نیروهای امریکایی همکاری داشت با سه سرباز ارتش امریکا به نام‌های « دو، رئیس عملیات، هاگن و کریس» مرتبط بود.

به گفته قندهاری، این سه سرباز امریکایی همچنین به زبان دری و پشتو( دو زبان رسمی افغانستان) مسلط بودند.

بر اساس اسنادی که رویترز به دست آورده، ویدئویی که با تلفن همراه گرفته شده، قندهاری، سید علی را مورد ضرب و جرح قرار می دهد.»

قندهاری به بازجویان خود گفته است:« زمانی که سید محمد را به این پایگاه می‌بردم، وی را چندین بار مورد ضربات لگد قرار دادم . او را به آقای دو و هاگن تحویل دادم اما کمی بعد او را در کاور سیاه جسد دیدم.»

اهالی ولایت وردک افغانستان مدت‌های طولانی است که از آدم ربایی‌های مخفیانه و شکنجه ساکنان محلی از سوی نیروهای امریکایی شکایت می‌کنند.

اوایل سال جاری میلادی، حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان پس از آن که گزارش‌ها تایید کرد که نیروهای اشغالگر در زمینه ناپدید شدن غیرنظامیان در منطقه « نرخ » دخالت داشته‌ند، از تمامی نیروهای ویژه تحت امر امریکا خواست تا ولایت وردک را ترک کنند.

منبع: همشهری آنلاین