گروه اجتماعی: هزینه‌های سفر حج تمتع برای یک ایرانی در سال92 نسبت به حج سال91 دوبرابر شده و بسیاری از آرزومندان زیارت خانه خدا به‌علت قیمت‌های تازه با استطاعت‌شان، ناخواسته از انجام این سفر واجب صرف‌نظر کرده‌اند.

کاهش ارزش پول ملی و سیاست‌های اقتصادی نادرست حسرت سفر حج را چنان به دل ایرانیان علاقه‌مند به این سفر گذاشته است که ظرفیت حج تمتع امسال با وجود 3بار فراخوان و کاهش 20درصدی سهمیه از سوی عربستان، تکمیل نشود.
این مسئله را سازمان حج و زیارت با اعلام دور چهارم تکمیل ظرفیت حل نکرد بلکه راه‌حل تازه این سازمان گره تازه‌ای بر گره‌های زائران و علاقه‌مندان به زیارت خانه خدا خواهد افزود. سازمان حج و زیارت، در ابتکاری به تعدادی از کاروان‌هایی که ظرفیت آنها کامل شده بود روز چهارشنبه 26تیرماه ابلاغ کرده است، اعضای خود را در بین کاروان‌های تکمیل ظرفیت نشده تقسیم کنند.

مدیر یکی از کاروان‌ها که تقریبا تکمیل ظرفیت شده بود، در این‌باره به خبرگزاری فارس گفته است: در سال‌جاری قرار بود 102کاروان از تهران به حج تمتع مشرف شوند که بسیاری از این کاروان‌ها به‌دلیل کم شدن ظرفیت از سوی عربستان و بالا بودن قیمت‌ها کامل نشدند. او ادامه داد:

هم‌اکنون که 3‌ماه از آغاز عملیات مقدمات اعزام گذشته و یک‌ماه دیگر تا اعزام فرصت باقی است به‌جای اینکه کاروان‌های تکمیل ظرفیت نشده در هم ادغام شوند و کاروان‌های کامل تشکیل دهند به کاروان‌های انتهای جدول که کامل شده‌اند و جلسات آموزشی برای زائران خود برگزار کرده‌اند ابلاغ شده است اعضای کاروان‌های خود را در بین کاروان‌هایی که ظرفیت خالی دارند و در صدر جدول قرار دارند تقسیم کنند.

این مدیر کاروان گفت: این کار در سال88 و سال‌های دیگر هم اتفاق افتاد اما در آن زمان با ادغام کاروان‌های خالی ظرفیت‌ها را تکمیل کردند و تنشی نیز ایجاد نشد ولی هم‌اکنون این ابلاغ به کاروان‌هایی شده است که ظرفیت کاروان آنها کامل است و بعضی از این کاروان‌ها تا 5جلسه آموزشی نیز برای اعضای کاروان خود برگزار کرده‌اند.او ادامه داد. شب چهارشنبه 26تیرماه این موضوع به مدیران کاروان‌ها ابلاغ شد.

یکی دیگر از مدیرانی که قرار است ظرفیت خود را بین سایر کاروان‌ها تقسیم کند، گفت: مدیران رتبه و ارزشیابی مخصوص به‌خود را دارند که در انتخاب مدیران کاروان‌ها این دو مورد لحاظ می‌شود و هم‌اکنون سازمان حج و زیارت این استدلال را دارد که برای انتخاب کاروان‌ها به ظرفیت تکمیل شده آنها توجه نکرده‌اند و تنها از مدیرانی که رتبه پایین تری داشتند انتخاب کرده‌اند تا ظرفیت کاروان‌های خود را در بین سایر کاروان‌ها تقسیم کنند و به این ترتیب آن کاروان و مدیر کاروان امسال از اعزام به تمتع حذف می‌شود.

او ادامه داد: اما در این میان زائران هستند که آسیب می‌بینند چرا که با توجه به وسع مالی خود این کاروان‌ها را انتخاب کرده‌اند و هم‌اکنون پس از اینکه مطلع شوند با کاروانی که ماه‌هاست آشنا شده‌اند باید خداحافظی کنند و به کاروان دیگری ملحق شوند علاوه بر اینکه باید مبلغی را از 300 تا یک میلیون و 300هزار تومان پرداخت کنند و ممکن است توانایی آن را نداشته باشند حتی شرایط روحی آنها و استرس حاکم بر این سفر اجازه این جابه‌جایی را به افراد نمی‌دهد.

این مدیر کاروان تأکید کرد: به‌طور حتم بسیاری از افراد با این شرایط از اعزام به تمتع انصراف خواهند داد چرا که هم‌اکنون نیز با توجه به افزایش قیمت‌ها بسیاری از افراد که ثبت‌نام کرده‌اند هنوز مبلغی از هزینه را پرداخت نکرده‌اند هم‌اکنون چطور می‌خواهند مابه‌التفاوت آن را که تا یک میلیون و 300هزار تومان است، پرداخت کنند. نکته قابل توجه این بود که دیگر زائران حق انتخاب ندارند و اگر می‌خواهند امسال به تمتع مشرف شوند باید از روی اجبار یک کاروان را انتخاب کنند، در این مورد یکی از مدیران کاروان‌ها می‌گوید:

با توجه به اینکه زائران در ابتدا حق انتخاب داشتند بنابراین کاروان‌هایی را انتخاب می‌کنند که با شرایط مالی و روحی آنها سازگاری داشته باشند و روحانی کاروان، مدینه قبل و بعد و هزینه‌ها را درنظر گرفته و کاروان‌های خود را انتخاب کرده‌اند درحالی‌که اگر به این ترتیب ادامه پیدا کند در این جابه‌جایی‌ها تعداد زیادی انصراف می‌دهند و دیگر وقتی برای ثبت نام مجدد هم وجود ندارد.

این مدیر کاروان ادامه داد: زائران در این میان دیگر حق انتخاب ندارند و باید از روی اجبار یکی از کاروان‌ها را انتخاب کند درحالی‌که در موقع انتخاب کاروان این حق را داشته‌اند که از میان 99کاروان، کاروان مورد نظر خود را انتخاب کنند الان دیگر فرصت نظرسنجی نیست و افراد فقط باید در کاروان‌های تکمیل ظرفیت نشده که سازمان حج و زیارت معرفی کرده‌ است ثبت‌نام کنند و هر کس نمی‌خواهد باید انصراف بدهد و سفر خود را به سال آینده موکول کند.

یکی از این مدیران با اشاره به بی‌تدبیری مسئولان در این طرح گفت: متأسفانه با این اقدام تنها آرامش را از افراد سلب می‌کنند چرا که سفر حج در یک شرایط روحی خاص و در مکانی خاص برگزار می‌شود که به‌طور طبیعی استرس برای زائران ایجاد می‌شود و ما از ابتدای سفر باید به زائر آرامش دهیم.

او تأکید کرد: آموزش 12جلسه‌ای در کشورمان هم به همین دلیل است که زائران با شرایط عربستان آشنا شوند و همینطور پس از گذشت 3‌ماه از آغاز عملیات مقدماتی اعزام در کاروان‌های تکمیل ظرفیت شده بسیاری از افراد با هم آشنا شده‌اند، مسائل خود را با مدیران کاروان‌ها و روحانیون کاروان‌ها مطرح کرده‌اند و یکباره طرح این موضوع تنها آرامش را از زائران می‌گیرد.

این مدیر کاروان ادامه داد: مشکل دیگری که در اعزام‌های امسال وجود دارد این است که امسال با اینکه زائر هزینه بیشتری را پرداخت می‌کند اما بسیاری از کاروان‌ها هم‌اکنون پزشک ندارند، درحالی‌که در بسیاری از موارد پزشک کاروان‌ها توانسته‌اند زائر را از مرگ حتمی نجات دهند و پزشک همواره باعث سلامت زائران در تمتع بوده است اما در سال‌جاری به ازای هر 600 تا 700 نفر یک پزشک درنظر گرفته شده است.

منبع: همشهری آنلاین