همشهری آنلاین: همایون اسعدیان معتقد است که امروز وضع ارشاد آنقدر بد شده که دیگر هنرمندان به وعده‌های آن‌ها اعتماد ندارند.

به گزارش ایلنا، رئیس کانون کارگردانان در برنامه هفت سینمایی با اشاره به وضعیت امروز سینمای ایران گفت: بعداز دیدار روسای اصناف با رئیس جمهور؛ ایشان گفتند که بروید اساسنامه را درست کنید و کارتان را انجام دهید.

بعد یک هیات ۷ نفره تشکیل شد و اساسنامه را آماده کرد. قرار بود اساسنامه تصویب شود و ولی عقب افتاد تا اینکه رئیس جمهور رسما به شمقدری نوشت فوری مشکل را حل کنید.

وی ادامه داد: دو طرف می‌نشینند صحبت می‌کنند و یک تفاهم نامه منتشر می‌شود اما بعد آقای شمقدری یک نامه ۸ ماده‌ای می‌دهد و بعد اساسنامه‌ای را ارسال می‌کنند که مصوب هیات ۷ نفره نیست و سپس با هیات رئیسه جلسه می‌گذارد و می‌گویند ما کاری نداریم بروید کار را حل کنید اما ظرف چند ساعت دوباره همه چیز را عوض می‌کنند.

وی با اشاره به مجوز ارشاد به صنوف گفت: آن مجوزی که ارشاد به گروه‌ها داده است برگه انجمن فرهنگی است و نه صنف، صنف فقط یک مورد است.

وی ادامه داد: تصویب اساسنامه فقط در مجمع عمومی فوق‌العاده می‌تواند باشد. گفتند که ۱۴ صنف ثبت شده درحالی که فقط ۱۰ صنف است و می‌توان حتی با ۶ صنف مجمع عمومی برگزار کرد.

اسعدیان ادامه داد: مجمع عمومی با ۱۰ صنف برگزار می‌شود ولی فردا دو صنف اعلام می‌کنند که ما نماینده‌ای در آنجا نداشتیم و آقای کاسه‌ساز مصاحبه می‌کند و می‌گوید در اساسنامه بندی وجود ندارد که باید نماینده‌ صنوف در مجمع باشد درحالی که اساسنامه صراحتا گفته است باید نماینده‌ صنوف به صورت مکتوب؛ نماینده‌ اصلی و علی‌البدل را معرفی کند.

اسعدیان ادامه داد: آقایان هنوز فرق تاسیس را با بازگشایی نمی‌دانند. می‌گویند چرا باید یک محل جدید را تاسیس کنیم.

آن‌ها می‌گفتند که ما یک مجمع عمومی تشکیل می‌دهیم و بعد در ثبت شرکت‌ها رسمی می‌کنیم البته با نامه‌های مدیره خانه سینما این کار ملغی شد.

وی ادامه داد: به دنبال تشکیل مجمع عمومی و این حرکت، ارشاد ساعت ۴ عصر سه شنبه خانه سینما را پلمب می‌کند.

البته قبل از پلمب داخل خانه می‌روند و وسائلی را برمی‌دارند.

اسعدیان افزود: آن‌ها فکر می‌کردند که می‌روند خانه سینما را می‌گیرند و بعد می‌روند داخل و سایر اهالی سینما هم اعتراض می‌کنند و اعتراض هم راه به جایی نمی‌برد.

ارشاد تصور نمی‌کرد که ناگهان به صورت اتفاقی گروهی بیایند و اعتراض کنند.

وی با اشاره به تجمع برگزار شده؛ افزود: اصلا تجمع غیرقانونی نبوده است. طبق اصل ۲۷ قانون اساسی برگزاری تجمعات مسالمت آمیز بدون اسلحه قانونی است و افرادی هم که آمده بوند بزرگان سینما بودند.

اسعدیان ادامه داد: در طی این مدت برخورد سردار ساجدی نیا و پلیس با سینماگران بسیار محترمانه‌تر از ارشاد بود.

آیا باید وضع سینما و هنرمندان آنقدر خراب بشود و عملکرد ارشاد آنقدر بد باشد که پلیس بیاید و قول بدهد و ما هم قول آن‌ها را بپذیریم.

وی ادامه داد: گروهی قانون را لوث کردند و وقتی می‌خواهند رقیب را از میدان خارج کنند می‌گویند قانون و از قانون به نفع خود استفاده می‌کنند.

اسعدیان افزود: اتحادیه‌ تهیه‌کنندگان دنبال سیاهی لشگر است تا گروهی را دنبال خودشان راه بیاندازند تا بتواند در دولت بعد منافع خود را کسب کند. کسانی که جلوی سینما آمدند شعبان بی‌مخ‌ها نبودند.

وی ادامه داد: ما معتقدیم پلمب خانه سینما غیرقانونی است و خانه سینما منحل نشده است و ارشاد حکم تعطیلی دائم داده است.

راه این است که اساسنامه در مجمع عمومی خانه سینما بررسی و تصویب شود.

 

منبع: همشهری آنلاین