تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۱:۰۲

همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت که در دوره جدید مدیریت شهری کارهای متفاوت از 20 ماه گذشته با رویکرد محله محوری انجام خواهد داد.

دکتر محمد باقر قالیباف در نشست خبری با عنوان "مدیریت شهری، گذشته، حال و آینده" به منظور ارائه گزارشی پیرامون عملکرد شهرداری تهران طی 5/1 سال گذشته و برنامه های آینده شهرداری تهران، گفت: از اعضای شورای شهر که به بنده اعتماد کرده و بار دیگر بار سنگین مسئولیت اداره شهر تهران را به بنده سپردند، قدردانی می کنم و امیدوارم با دعای خیر مردم و همکاری نخبگان و فرهیختگان جامعه بتوانیم  دوره سوم شوراهای اسلامی شهر و کشورمان را که تجربه ای 8 ساله را پشت سر گذاشته، با جدیت و تلاشی مضاعف در شهر تهران آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه امیدوارم آغاز این دوره 4 ساله بر پایه عقلانیت، اقتدار، کارآمدی و ارزش گرایی در همه جهت های کاری و حوزه های ماموریتی و فعالیتی شهرداری تهران باشد ، تصریح کرد: در دوره قبلی شورای اسلامی شهر تهران بنده از اواسط فعالیت شوراها و برای 1.5 سال عهده دار اداره شهر تهران بودم اما با این حال همواره نگاه بنده در مدیریت به افق های آینده بوده است و به همین دلیل در آغاز دوره سوم شورای شهر تهران نیز امیدواریم این دوره نقطه عطف اقدامات آینده باشد.

به گزارش  روابط عمومی شهرداری تهران،شهردار تهران با اشاره به حضور اخیر خود در مجلس شورای اسلامی که خبرنگاران از وی در مورد اصولگرایی اصلاح طلبانه ، سئوال کردند، گفت: اصول گرایی اصلاح طلبانه بر مبنای چهار رکن عقلانیت ، اعتدال ، کارآمدی و ارزش گرایی استوار است که با تکیه بر این چهار اصل، کارهای آینده شهرداری تهران دنبال خواهد شد.

وی با بیان اینکه با توجه به تجربه ای که از دوره های قبلی شورای شهر تهران دارم، معتقدم که دوره سوم شورای اسلامی شهر تهران ترکیبی از اعضای ارزشمندی هستند که همگی دارای سوابق گرانقدری در مباحث فرهنگی و اجتماعی و همچنین فعالیتهای اجرایی در عرصه های مدیریتی و برنامه ریزی  و مالی هستند، اظهار داشت : ترکیب امروز شورای شهر ترکیب جامع و کاملی است و برای هر نوع برنامه ریزی و گام برداشتن در توسعه شهر زمینه های لازم مهیاست.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه در این دوره، شهر تهران را یک تیم 16 نفره که شامل شهردار و 15 نفر عضو شورای شهر هستند، اداره خواهند کرد، تصریح کرد: در این دوره  باید دو کارکرد مهم در شهر به اجرا گذاشته شود، یکی کارآمدی و دیگری هنجار سازی است و همچنین تعامل مثبت با دولت، مجلس و قوه قضائیه و بهره مندی از مشارکت معنی دار شهروندان و بستر سازی برای حضور مردم، از مهم ترین مواردی است که باید در این دوره به آن توجه داشت.

وی با تاکید بر اینکه در دوره جدید فعالیت خود در شهرداری تهران تعامل مثبتی میان دولت و شوراها و شهرداری تهران ایجاد خواهد شد که نتیجه مهم آن به بار نشستن شعار مدیریت واحد شهری در کلان شهرها است ، تصریح کرد : در دوره جدید فعالیت مدیریت شهری در کلان شهر تهران تمام اقدامات و فعالیت ها در مقیاس محلی و شهری انجام خواهد شد به طوری که این امر برای همه چشمان هوشمند و حاضر و ناظر مردم ما کاملا مشهود خواهد بود .

قالیباف با اشاره به رویکرد محله گرایی و تقویت و توجه ویژه شورایاری ها با نگاه و تفکر مسجدی به عنوان یکی از رویکرد های جدی مدیریت شهر در دوره جدید فعالیت خود ، گفت : توجه ویژه به برنامه های فرهنگی و اجتماعی در شهر ، توسعه فعالیت های عمرانی و توجه ویژه به اوقات فراغت به طوری که تمام این امور در محله به محله شهر تهران کاملا مشهود باشد ، اجرای طرح های جهادی 137 در مناطق و محلات شهر تهران با رویکرد کاملا علمی و با دقت و سرعت و کیفیت  از مهمترین برنامه های مدیریت شهری در دوره جدید فعالیت خود در شهر تهران است .

وی با تاکید بر اینکه در دوره چهار ساله فعالیت شهرداری تهران ددیگر شهروندان باید از مشکلات دست و پاگیری مانند نظافت و زباله های محل سکونتشان فارغ شوند ، تصریح کرد: طی دو دهه گذشته ، کارهای زیربنایی که بتواند مشکلات شهر تهران راه به صورت ریشه ای حل و فصل شود، کمتر بدان توجه شده است.

شهردار تهران با تاکید بر لزوم توجه ویژه به حمل و نقل عمومی که اکنون به عنوان یکی از چالش های اصلی و ملی و معضل جدی کلان شهر تهران محسوب می شود ، افزود : به عنوان شهردار تهران از همینجا دست یاری و درخواست کمک به سوی دولت برای توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران که خود زمینه ساز کاهش معضل ترافیک و آلودگی هوا در پایتخت است ، دراز می کنم .

قالیباف با بیان اینکه در طول چهار سالی که مدیریت شهری در پیش رو دارد ، گام های اساسی برای توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران برداشته خواهد شد، به طوری که مردم کاملا احساس خواهند کرد که گام های اساسی و بلندی در این زمینه برداشته شده است، اظهار داشت: همچنین باید گام های اساسی در زمینه بافت های فرسوده شهر تهران و خطرات احتمالی ناشی از وقوع زلزله که همواره کلان شهر تهران و ساکنان آن را تهدید می کند ، برداشته شود.

وی با تاکید بر اینکه در این راستا باید تلاش کنیم تا در جهت کاهش فاصله شمال و جنوب شهر تهران معضل بافت های فرسوده مناطق جنوبی شهر را حل کنیم، تصریح کرد : البته من هیچگاه ادعا نمی کنم که می توان در یک دوره چهار ساله تمام بافت های فرسوده جنوب شهر را نوسازی کرد اما معتقدم که می توان در این مدت برخی محله ها و مناطقی که وضعیت آنها از لحاظ بافت های فرسوده زیبنده شهر تهران نیست ، بهبود یابد و همچنین شهروندان و ساکنان مناطقی که توان مالی برای نوسازی بافت های فرسوده محل سکونت خود را ندارد، مورد حمایت شهرداری تهران قرار گیرند به طوری که اولویت نوسازی بافت های فرسوده از اینجا آغاز شود.

شهردار تهران با اشاره به اینکه خوشبختانه در سال گذشته هیچ پروژه نیمه کاری ای در شهر تهران نماینده که شهرداری تهران به سراغ آن نرفته باشد، تصریح کرد: تمام پروژه های نیمه تمام شهر تهران تا پایان امسال تکمیل خواهد شد و امسال پروژه های جدیدی در تهران کلید خواهد خورد.

وی در خصوص پروژه برج میلاد به عنوان یکی از پروژه های عظیم در دست اجرا، گفت: پروژه برج میلاد که سالها روند دقیقی از میزان پیشرفت آن مشخص نبود در دهه فجر امسال به بهره برداری رسمی خواهد رسید به طوری که تا مهرماه عملیات فنی و عمرانی  و کارهای ساخت و ساز آن تکمیل شده و ظرف سه ماه پس از آن نیز عملیات تجهیز آن انجام خواهد شد تا در دهه فجر امسال شاهد افتتاح رسمی این پروژه باشیم .

شهردار تهران؛ توسعه مترو و تکمیل رینک های جدید برخی از بزرگراههای شهر تهران و اجرای  پروژه آب های سطحی شهر تهران را از دیگر برنامه های در دستور کار مدیریت شهری در دوره جدید برشمرد.

وی با اشاره به ساماندهی 7  دره رود شهر تهران که مهمترین تفرجگاه شهروندان در حاشیه البرز است، افزود: باید این محیط ها ساماندهی شود تا به اماکنی مناسب برای تفرجگاه شهروندان تبدیل شود.

قالیباف ، توجه ویژه به اقتصاد شهری و اشتغالزایی را از برنامه های دیگر خود در طول 4 سال آینده عنوان کرد و افزود: هم اکنون اشتغالزایی یکی از دغدغه های جوانان است که شهرداری تهران باید در کنار فعالیت های خدماتی، در مسائل کارآفرینی و اشتغالزایی نیز وارد شود.

مدیریت واحد شهری بدون اختیارات

شهردار تهران در ادامه نشست مطبوعاتی صبح روز شنبه 29 اردیبهشت خود با خبرنگاران ، به سئوالات آنان پاسخ داد: تا زمانی که شورای شهر از اختیارات کافی برخوردار نباشد، نه مدیریت واحد شهری تحقق خواهد یافت و نه دولت به کارهای اساسی خود می رسد، زیرا دولت بیش از اندازه خود را مشغول کارهای کوچک و خرد کرده است.

دکتر محمد باقر قالیباف در مورد سهمیه بندی بنزین وپیامدهای آن اظهار داشت: سهمیه بندی بنزین تصمیمی است که توسط دولت و مجلس گرفته شده است و سایر سازمان ها و نهادها برای تحقق آن باید به سهم خود اقداماتی را صورت دهند و در این بین شهرداری تهران موظف شده با گسترش وسایل حمل و نقل عمومی مانع از ایجاد معضلات بسیار برای شهروندان شود.

وی با تاکید بر اینکه با خرید واگن های جدید برای مترو تهران سعی بر آن است که فاصله زمانی حرکت قطارهای مترو کاهش یابد، افزود: همچنین در راستای توسعه حمل و نقل عمومی امسال بیش از 2 هزار دستگاه اتوبوس و 10 هزار دستگاه "ون" وارد سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران می شود.

قالیباف تصریح کرد: با اجرای سهمیه بندی بنزین، تاکسی های گردشی و خطی و آژانس ها مشکلی برای دو شیفت کاری در زمینه کمبود بنزین نخواهند داشت.

شهردار تهران در خصوص معضل ترافیک  گفت: ترافیک معضلی است که باید با همکاری سازمانهای مختلف و دولت برطرف شود اما در این خصوص طرح جامع ترافیک توسط شهرداری تهیه شده و سعی بر آن است که با توسعه حمل و نقل عمومی و ایجاد شبکه حمل و نقل و همچنین نهادینه کردن فرهنگ ترافیک این معضل در شهر تهران کاهش یابد.

قالیباف تاکید کرد: به عنوان شهردار تهران آماده ام تا دولت هر تصمیمی که در مورد ترافیک بگیرد در راستای تحقق آن اقدام کنم .

شهردار تهران همچنین از تعیین زمان دقیق حرکت اتوبوس ها در مسیر انتهای خیابان دماوند - خیابان انقلاب خبر داد و افزود : این مسیر اولین مسیری است که زمان دقیق رسیدن اتوبوس به ایستگاه و همچنین رسیدن به مقصد به زودی در آن مشخص می شود و سعی برآن است که با اجرای زمان بندی منظم همه خطوط اتوبوسرانی سر و سامان یابد.

قالیباف در خصوص طرح های اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت : یکی از اصلی ترین رویکردهای ما این بوده که شهرداری را از نهاد خدماتی به نهادی اجتماعی تبدیل کنیم و حتی کارهای عمرانی و  خدماتی  با نگاهی اجتماعی و  فرهنگی اجرا شود.

وی ادامه داد : در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیاز به تغییر رویکردها و نگرش ها بوده است که خوشبختانه این کار صورت گرفته و سال گذشته زیرسازی های خوبی برای اجرای طرح های مختلف در این حوزه فراهم شده است و امید است با این زیرسازی ها طرح های فرهنگی امسال با شدت و قوت پیگری شود .

قالیباف با اشاره به اینکه در شهرداری باید به حوزه کار و فعالیت هم توجه شود ، افزود : در سال 86 بهترین توجهات به حوزه اجتماعی و  فرهنگی صورت گرفته و اعتباری بالغ بر 100 میلیارد تومان برای طرح ها و پروژه های فرهنگی اختصاص یافته است که البته باید در نوع هزینه کردن آن و اختصاص این بودجه ها تجدید نظر و دقت بیشتری صورت گیرد تا حداکثر استفاده را از این بودجه ببریم .

وی در پاسخ به اظهارات یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه طرح جهادی 137 در محلات شهر تهران و یا بهسازی پیاده روهای شهر تهران بیشتر جنبه نمادین و تبلیغاتی دارد، گفت: طرح های جهادی 137 تا کنون در دو دوره انجام شده  و اثرات قابل ملاحظه و غیر قابل انکاری بر جای گذاشته و هر عملیاتی که به دلیل شرایط مختلف نیمه کاره مانده در اولویت کارها قرار گرفته است .

شهردار تهران ادامه داد: تماس های مردم با 137 نشان از موثر بودن طرح های جهادی دارد و این کارها به هیچ وجه تبلیغاتی نبوده و بلکه وظیفه ای است که شهرداری تهران سعی در تحقق آن دارد.

وی افزود: من از همکاران خود در شهرداری تهران تشکر می کنم برای آنکه در بسیاری از شهرها درفاصله انتخابات شهردار جدید ( از آذرماه تا اردیبهشت ) کارها راکد مانده اما در شهرداری تهران همه کارها و طرح ها بدون وقفه در این فاصله اجرا شده است.

قالیباف در مورد بافت های فرسوده شهر تهران نیز اظهار داشت : یکی از معضلات اساسی و جدی شهر تهران بافت های فرسوده است که متاسفانه طی چند دهه گذشته هیچگونه توجهی به ان نشده است زیرا مسائل و مشکلات زیادی بر سر راه نوسازی این بافت ها وجود دارد که از جمله ان می توان به تعارض مسائل اقتصادی و طول زمان ساخت واحدهای مسکونی جدید و نیاز مردم مستضعف که اکثرا در این بافت ها ساکن هستند، اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه  شهرداری تهران با کار کارشناسی و حساب شده وارد مبحث بافت‌های فرسوده شده و تا کنون اقدامات موثری انجام داده است، افزود: من به عنوان شهردار تهران، آگاهانه وارد مبحث بافت های فرسوده شدم و تمام تلاش خود را برای بازسازی بافت های فرسوده  وکم رساندن به وزارت مسکن و دولت خواهم  کرد.

قالیباف افزود: تا کنون عملیات اجرایی احداث بیش از 12 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده آغاز شده و این میزان تا 30 هزار واحد ادامه خواهد یافت همچنین اقدامات بسیار مهمی از سوی سازمان نوسازی شهرداری تهران برای جلب مشارکت خودجوش مردم در بازسازی بافت های فرسوده انجام شده است.

وی با بیان اینکه حل معضل بافت های فرسوده از وظایف اصلی و  قطعی دولت و وزارت مسکن است ، گفت : بافت های فرسوده معضلی بزرگ محسوب می شود که تنها با همکاری همه سازمانها و شهرداری تهران و مردم قابل حل است.

شهردار تهران تاکید کرد: خود را مکلف می دانم به هر چه  می گویم عمل کنم و در صورتی که کاری که گفته شده محقق نشود دلایل آن را به طور واضح برای مردم شرح دهم و همچنین رسالت اصلی خود را آگاهی دادن مردم نسبت به وظایف خود می دانم تا آنها نسبت به حوزه و مسئولیت شهردار کاملا مطلع باشند.

وی با بیان اینکه سال گذشته تعداد ایستگاههای مترو به 48 ایستگاه و فاصله زمانی حرکت قطارها نیز به 3 دقیقه رسیده است، گفت : ایجاد تعداد زیادی از باغ راهها ، سالن های ورزشی  و سوله های بحران از جمله اقداماتی بوده که شهردار تهران قول تحقق آنها را به شهروندان تهرانی داده بود. 

شهردار تهران در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا در جلسات هیات دولت حضور پیدا نمی کنید، تصریح کرد: وقتی که من را در این جلسات دعوت نمی کنند چگونه باید در هیات دولت حضور پیدا کنم.

وی همچنین با اشاره به اینکه تا پایان 6 ماهه اول امسال سیستم (IT) شهرداری تهران این امکان را فراهم می کند تا همه شهروندان از طریق GIS به اطلاعات شهری دسترسی پیداکنند ، گفت : شهروندان تا پایان مهر ماه می توانند هرگونه اطلاعاتی در مورد مسکن خود را از این طریق کسب کنند.

قالیباف همچنین تاکید کرد: می خواهیم به شهر تهران هویت دهیم و با مشخص کردن پهنه بندی ها و نماها، بافت هر محل را به طور مشخص تعیین نماییم تا شهروندان بتوانند در بافتی که مد نظر شان است به راحتی زندگی کنند.

وی همچنین از تصویب طرح جامع شهر تهران در آینده نزدیک خبر داد و گفت : با سیستم های نرم افزاری بر نحوه ساخت و ساز در شهر تهران و عملکرد مهندسین ناظر نظارت خواهد شد.

شهردار تهران همچنین در خصوص تخلف 300 میلیاردی در شهرداری تهران اظهار داشت : مدیریت عملکرد مالی  شهرداری تهران در هیچ دوره ای به اندازه دوره کنونی شفاف نبوده است و هر یک از مراجع ذی ربط این امکان را دارد که بر عملکرد شهرداری تهران به طور دقیق رسیدگی کند.

وی افزود: شورای شهر وظیفه دارد گزارش کامل درآمد و هزینه های شهرداری را به طور مرتب به اطلاع مردم برساند و ما هیچگونه مانعی برای تحقق این امر نمی بینیم و شورای شهر می تواند هر 6 ماه یکبار لیست مخارج و هزینه های شهرداری را مطالبه نماید.

قالیباف همچنین در مورد نقش شورای شهر با بیان اینکه شورای شهر می تواند مهمترین و بهترین کمک کننده به دولت و مجلس در حل مشکلات و معضلات باشد، گفت: متاسفانه روز به روز از اختیارات شوراها کاسته می شود و این در حالی است که شوراها می توانند به عنوان نمایندگان مردم نقش بسیار مهمی در حل معضلات ایفا کند.

وی افزود: تا زمانی که شورای شهر از اختیارات کافی برخوردار نباشد نه مدیریت واحد شهری تحقق یافت و نه دولت به کارهای اساسی خود می رسد، زیرا دولت بیش از اندازه خود را مشغول کارهای کوچک و خرد کرده است.

شهردار تهران با ابراز امیدواری در این زمینه که روابط دولت و شهرداری بهتر از گذشته باشد، گفت: سعی دارم که روزهای یکشنبه در جلسات شورای اسلامی شهر شرکت کنم حتی اگر دعوت نشوم، زیرا معتقدم تعامل بهتر شهرداری و شورای شهر می تواند به حل معضلات و مسائل شهری کمک نماید.

قالیباف اظهار داشت : برای آنکه اداره شهر آنگونه که باید صورت گیرد نیازمند این هستیم که سالانه حدود 7500 میلیارد تومان بودجه در اختیار داشته باشیم که برای تحقق این امر به دنبال کسب درآمدهای پایدار برای شهرداری تهران هستیم.

قالیباف: هرگز شهرداری را در مدار سیاسی نیاوردم

شهردار تهران گفت: شاید نوع کار و عملکرد من بار سیاسی داشته باشد اما مدیون مردم تهران هستم اگر در حوزه کاری خود در شهرداری سیاسی کاری کرده باشم. این در حالی است که در انتخابات شورای سوم شهر و ماندن در شهرداری هم، هیچ تلاش سیاسی نکرده ام.

دکتر محمد باقر قالیباف صبح شنبه 29 اردیبهشت در ادامه  نشست خبری خود با نمایندگان رسانه ها گفت: کاندیداهای انتخابات نهم به طور طبیعی در ایام انتخابات با هم رقابت داشتند اما این رقابت نباید بعد از انتخابات ادامه پیدا کند و سراغ ندارم که چنین رقابتی را ادامه داده باشم.

وی در ادامه درباره سفر خارجی خود گفت: در طول خدمتم در شهرداری به خاطر مشغله کاری تنها یک سفر خارجی به شهر زوریخ داشتم که آن هم با هزینه آنها بود و تنها هزینه بلیت برگشت را ما پرداخت کردیم. هدف از این سفر هم این بود که شهر زوریخ 4 سال متوالی به عنوان شهر نمونه معرفی شده است.

شهردار تهران در پاسخ به این مطلب که " نباید شرکت های تابع شهرداری به حیاط خلوت شهرداری تبدیل شوند " ، گفت: وجود شرکت ها و سازمان های تابع در شهرداری یک ضرورت است اما تعدادی از این شرکت ها بعضا از رسالت و کارکرد خود خارج شده و یا حداقل 100 درصد کار خود را انجام نمی دهند که در این زمینه نظارت بیشتری صورت خواهیم داد تا آنها قانون کار و نگاه اقتصادی را در کارهای خود در نظر بگیرند.

قالیباف در ادامه در خصوص نحوه پاسخگویی خود به ایمیل ها و درخواست های شهروندان گفت: شهروندان از طریق کانال های ارتباطی از جمله 1888 ، 137، درخواست های حضوری ، مکاتبات و ایمیل نظرات و درخواست های خود را مطرح می کنند که به دلیل بالا بودن حجم آنها شخصا نمی توانم به همه آنها پاسخ دهم اما گروهی مشخص شده اند که شهروندان بی پاسخ نمانند.

وی با بیان اینکه حجم کارها و پروژه های عمرانی و مشارکتی شهرداری بسیار بالاست ، گفت: بعضا تعدادی از پروژه های مشارکتی  دچار مشکلات حقوقی شده اند که همین موضوع باعث راکد ماندن آنها شده است. به همین منظور یکی از اقدامات ما در سال 85 ادامه کار این پروژه ها بوده و این موضوع را در سال 86 هم دنبال می کنیم.

شهردار تهران، تغییر و تحول در سطح مدیران در دوره جدید را منطقی دانست و گفت: در این زمینه شایسته سالاری و شایسته گزینی اساس کار شهرداری است، در حالی که به شایسته پروری هم توجه خواهیم کرد.

وی درباره خواسته اعضای شورا در تغییرات شهرداری گفت: طبق قانون اعضای شورا هیچ گونه حق دخالت در عزل و نصب حوزه شهرداری را ندارند و اعضای شورای سوم هم به دنبال این موضوع نیستند اما من در این زمینه با اعضای شورا مشورت می کنم.

قالیباف در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر استفاده از شهردار زن در آینده نزدیک، این موضوع را تکذیب کرد.

به گزارش سما، در دقایق پایانی این نشست، خبرنگاری از شهردار پرسید: "رئیس جمهور اصرار زیادی بر اجرای پروژه مونوریل در شهر دارند ، نظر شما در این رابطه چیست" که قالیباف در پاسخ گفت: مونوریل قبل از اینکه یک بحث سیاسی باشد یک بحث کاملا تخصصی و فنی است. این موضوع بین وزارت کشور و شهرداری تهران به صورت کارشناسانه و فنی در حال پیگیری است.

وی افزود: ما معتقدیم که آغاز کار مونوریل از صادقیه اصولی نیست به همین دلیل پروژه متوقف شده اما برخی نقاط شهر نیازمند مونوریل است که این موضوع را پیگیری می کنیم.

درنشست خبری شهردار تهران که از ساعت 9:30 آغاز شد بیش از 100 خبرنگار ، عکاس و تصویربردار از رسانه ها حضور داشتند و بسیاری از خبرنگاران از ساعت 9 در تالار ایران زمین اداره کل روابط عمومی و بین الملل شهرداری تهران (محل برگزاری نشست) حاضر شده بودند.