همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با دعوت از دولت انگلیس برای حضور در مراسم تحلیف روحانی، گفت: ما در اروپا استثناء قائل نشدیم، از همه کشورها دعوت کردیم، تمرکز ما بر کشورهای منطقه بوده و با حضور کشورهای دوست و همسایه صورت می‌گیرد.

سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که اخوان المسلمین آزادی مرسی را پیش شرط خود برای خروج از بحران کنونی عنوان کرده اند اظهار داشت: در خصوص تحولات مصر مواضع خود را قبلا روشن بیان کردیم و خواهان اتحاد ملی و انسجام در این کشور هستیم.

وی افزود: امیدواریم با درایت رهبران مصر و اخوان المسلمین گفت و گو های بین طرف های مختلف منتج به نتیجه شود و شاهد ثبات و آرامش به کشور مصر باشیم که نقش مهمی را در موضوعات منطقه ای ایفا می کند.

عراقچی با اشاره به گفت و گوی تلفنی صالحی با وزیر امور خارجه مصر بیان کرد: در این گفت و گوی تلفنی دکتر صالحی بر انسجام مصر تاکید کرده و این که بتوانیم در مشورت های خود در مسائل منطقه ای به خصوص سوریه گفت و گو ها را با مصر ادامه دهیم که این موضوع مورد استقبال وزیر خارجه مصر بوده است.

اهم اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه به نقل از مهر را در جدول زیر بخوانید:

موضوع

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه

توافق جدید میان ایران و آژانس

  • هیچ توافق جدیدی با آژانس صورت نگرفته مذاکراتی در چارچوب همکاری های جدید شروع شده که هنوز به سر انجام نرسیده است ما در قالب تعهدات پادمانی آماده همکاری با آژانس هستیم و به همکاری ها فراتر از چارچوب اعتقادی نداریم.

قرار دادن حزب الله در لیست تروریستی از طرف اتحادیه اروپا

  • اقدام اتحادیه اروپا درباره قراردادن نام شاخه نظامی حزب الله در لیست گروه های تروریستی یک اقدام یک جانبه گرایانه بود. دکتر صالحی نیز در این باره موضع گیری کرده اند.
  • این اقدام اتحادیه اروپا به هیچ وجه در مبارزه حق طلبانه حزب الله اشکال ایجاد نمی کند و اقدامی که اتحادیه اروپا در جهت منافع رژیم صهیونیستی انجام داده تنها منجر به پیچیده تر شدن مسائل منطقه می شود و به هیچ وجه کمکی به آرامش بحران در سوریه و مصر نخواهد کرد و امیدواریم اتحادیه اروپا در این مسیر تجدید نظر کند.

اقدام کنگره آمریکا در مورد عدم اجرای تحریم جدید علیه ایران

  • این مسئله در کنگره آمریکا همزمان با نامه ای شد که تعدادی از اعضای کنگره برای تعامل بهتر با ایران نوشتند. آن نامه و این اقدام علائمی از حرکت سیاست در آمریکا به سمت عقلانیت و واقع بینی بیشتر است.
  • مردم آمریکا هزینه اقدامات و سیاست های مخرب دولت و گرایشات تندرو کنگره آمریکا را به کرات پرداخته اند و خواهان تغییر در سیاست های آمریکا بوده اند.
  • همواره گفته ایم که ملاک و معیار ما گفتار و سخنان زیبا نیست بلکه تغییر در رفتار و رویکردها است. اگر این حرکت با اقدام عملی در جهت جبران سیاست های گذشته و تصحیح مسیر فعلی صورت بگیرد می تواند در راستای کاهش تنش ها و شروع فضای جدید کمک کند.

ضرب و شتم یک نماینده در زمان حج

  • متاسفانه یکی از نمایندگان در زمان حج مورد ضرب و شتم قرار گرفته که از نظر ما مورد قبول نیست و عربستان را مسئول امنیت حجاج می دانیم. این اتفاق مسئولیت دولت عربستان را سنگین‌تر می‌کند.

گمانه‌زنی‌ها در مورد تیم جدید هسته‎ای

  • هیچ گمانه زنی را نمی‌توان تایید کرد. همه ما منتظر هستیم که جناب آقای روحانی مسئولیت خود را آغاز کند و از بعد از 12 مرداد که مراسم تنفیذ و 13 مرداد که مراسم تحلیف است همزمان با انتخاب اعضای هیئت دولت این مسئله نیز روشن شود.

پناهجویان ایرانی در نائورا

 

  • در نائورا نیز تعدادی از همین پناهجویان ایرانی و غیرایرانی در اثر ماندن بسیار زیاد در آنجا دست به شورش زدند. از این که دقیقا چه تعداد مجروح و کشته شده باشند و یا چه تعداد از این افراد ایرانی بودند خبر دقیقی نداریم اما مجموعه این تحول و حرکت دردسری برای ما، دولت اندونزی و استرالیا است.
  • چندین دور مذاکرات دو جانبه بین سه کشور وجود داشته است. دولت اندونزی اخیرا اقدام به لغو ارائه ویزا در فرودگاه ها کرد که در همین راستا بود و امیدواریم نهادهای داخلی کشور از جمله رسانه ها کمک کنند که اطلاع رسانی دقیق تر نسبت به افرادی که فریب این قاچاقچی را می خورند صورت گیرد.

وضعیت دیپلمات سعودی که با شهروند ایرانی تصادف کرد

  • از رسانه ها خواهش می کنم این موضوع را خیلی سیاسی نکنند، سیاسی کردن موضوع کمک به حل آن نمی کند، جرمی مرتکب شده که پیچیدگی هایی دارد، مجرم دیپلمات است نمی توان برخورد کرد مگر اینکه دولت خودش بخواهد، این کار آسانی نیست، مذاکرات با دولت عربستان صورت گرفته، مذاکراتی با خانواده مرحوم نیز صورت گرفته که بتوان از طریق دیه رضایت آنها را جلب کرد، این موضوع زمان می برد، مساله را سیاسی نکنید.

واگذاری مذاکرات هسته‌ای به وزارت خارجه

  • آنچه در چند روز گذشته گفته و شنیده شده مبتنی بر حدس و گمان و تحلیل افراد است، تصمیمی در این خصوص گرفته نشده، البته رئیس جمهور این اختیار را دارند که پیگیری پرونده هسته‌ای را به هر کسی که تمایل دارند، واگذار کنند.
  • این صحبت هست که آیا ادامه کار در شورای امنیت خواهد بود یا وزارت امور خارجه؟ البته تصمیم‌گیری در خصوص پرونده هسته ای در شورای امنیت صورت می‌گیرد، ولی مذاکرات می‌تواند توسط دبیرخانه یا وزارت امور خارجه صورت پذیرد. هر کدام مزایایی دارند که تصمیم گیری در این باره با رئیس جمهور است، هنوز زود است و در زمان مقتضی این اقدام صورت می‌گیرد.

مراسم تحلیف روحانی

  • مراسم تحلیف از سوی همه کشورهای منطقه و همسایگان با استقبال مواجه شده و هیات ها در سطح بالا حضور می یابند، اجازه دهید در زمان مقتضی در این باره اطلاع رسانی کنیم.
  • برای اولین بار بعد از انقلاب تصمیم گرفته شد از مقامات خارجی هم در این مراسم دعوت به عمل بیاید. این امر مرسومی در دنیا است که برای مراسم تحلیف روسای جمهور از سایر روسا دعوت شود و معمولا کشورهای همسایه که دوستی نزدیکی داشتند شرکت می کنند.
  • ما دعوت عام صورت داده ایم و به غیر از آمریکا و رژیم صهیونیستی از همه کشورها دعوت کرده ایم. البته تمرکز ما بر کشورهای منطقه است و استقبال بسیار خوبی در حد استانداردهای مراسم تحلیف از این دعوت صورت گرفته است.
  • (دعوت از دولت انگلیس)ما در اروپا استثناء قائل نشدیم، از همه کشورها دعوت کردیم، تمرکز ما بر کشورهای منطقه بوده و عموما با حضور کشورهای دوست و همسایه صورت می گیرد.

تأثیر تولد نوه ولیعهد انگلیس بر روابط قطع شده ایران و انگلیس

  • خدمت ملکه و ولیعهد انگلیس تبریک عرض می کنم، ظاهرا این فرزند سومین نفر در لیست رسیدن به سلطنت در انگلیس هستند، فکر نمی کنم بتواند نقشی در روابط داشته باشد، ابعاد روابط ایران و انگلیس بسیار بزرگتر و پیچیده تر از این قبیل مسائل است.

اختلاف ایران و حماس

  • در طی دو سال گذشته موضوع سوریه و فتنه ای که در این کشور شروع شد بعضی از دوستان ما را در منطقه دچار اشتباه کرد و آنها از نقش رژیم صهیونیستی و کشورهای صهیونیستی و آمریکا در فتنه سوریه غفلت کردند.
  • حماس مواضع درستی در قبال سوریه نداشته است و همین امر باعث اختلاف حماس با ایران شده و اخبار حاکی از آن است که حماس درپی اتفاقات اخیر خواهان بازگشت به سمت ایران دارد.

دیپلمات ایرانی ربوده شدن در یمن

  • متاسفانه از دیپلمات ایرانی خبر جدیدی نداریم، از نزدیک پیگیر هستیم و سفارت ما در یمن این مسئله را پیگیری می کند.
  • دولت یمن را در حفظ جان دیپلمات ایرانی مسئول می شناسیم و امیدواریم با تلاش هایی که صورت می دهند شاهد آزادی سریع دیپلمات ایرانی باشیم.
  • اخباری مبنی بر دخالت گروه های مختلف(القاعده) منتشر شده اما هیچ خبر موثقی وجود ندارد و در این باره قضاوت نمی کنم.

سه کوهنور مفقود شده در پاکستان

  • متاسفانه خبر جدیدی از سرنوشت این سه نفر نیست، سفارت ما در پکن و اسلام آباد پیگیر مسئله هستند، محل مفقود شدن کوهنوردان ایرانی در کوههای بین پاکستان و چین است و سفارت ما با مقامات محلی تماس نزدیک دارد.
  • هماهنگ کردیم گروه های امداد و هلیکوپتر تجسس و برخی مقامات محلی اعزام شوند. متاسفانه هنوز خبر جدیدی نداریم، امیدواریم حادثه بدی رخ نداده باشد و این افراد به زودی با صحت و سلامت دیده شوند.
منبع: همشهری آنلاین