گروه اجتماعی: وضعیت حج تمتع امسال چندان مشخص نیست؛ هزینه‌ها 2برابر افزایش یافته، تعداد زائران اعزامی شفاف نیست و عربستان هم اعلام کرده‌ باید سهمیه 20درصد کم شود، افزون بر اینها سازمان حج در نوع کاروان‌ها تغییراتی ایجاد کرده که افزایش هزینه‌ تا یک میلیون تومانی به زائران تحمیل می‌کند.

پس از نامه وزارت حج عربستان به سازمان حج مبنی بر کاهش 20درصدی سهمیه تمتع امسال ابتدا سازمان حج چنین چیزی را رد و اعلام کرد ما با طرف سعودی قرارداد داریم، البته رئیس سازمان حج و زیارت پیش‌تر کاهش سهمیه عمره را نیز تکذیب کرده بود که در نهایت این اتفاق رخ داد و امسال 530هزار نفر به عمره مشرف شدند.

وزیر حج عربستان طی نامه‌ای به رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان خواستار کاهش ۲۰درصدی زائران ایرانی در حج تمتع امسال شد. در حالی سهمیه تمتع ایران کاهش می‌یابد که اوایل خرداد سازمان حج و زیارت از موافقت وزارت حج عربستان برای افزایش 5هزار نفری سهمیه حجاج ایرانی در موسم حج‌ سال‌جاری خبر داد‌.

پیش از کاهش سهمیه تمتع، رئیس سازمان حج و زیارت پس از بازگشت از سفر عربستان از توافق برای افزایش سهمیه ایران خبر داد و تلویحا ایران را مشمول کاهش سهمیه ندانست. روند تکمیل ظرفیت کاروان‌ها با توجه به افزایش دو برابری هزینه‌ها وضعیت مناسبی نداشت. چندبار مهلت ثبت‌نام تمدید شد و هنوز هم برخی متقاضیان ثبت‌نام خود را قطعی نکرده‌اند. در همین حال کاهش سهمیه ایران به واقعیت پیوست و سازمان حج به کاروان‌هایی که درجه پائین‌تری دارند اعلام کرد که حجاج خود را به کاروان‌های دیگر بدهند.

مسئولان چه می‌گویند

معاون سازمان حج و زیارت درباره علت ادغام کاروان‌ها در حج امسال که به نوعی توجیه وضعیت کنونی است، به فارس گفت: امسال عربستان حدود 15روز پیش به ما اعلام کرد که سهمیه حج کل کشورهای اسلامی 20درصد کاهش پیدا کرده است و
بر این اساس 20درصد از مدیران اعلام شده بایستی حذف می‌شدند.

غلامرضا رضایی با اشاره به اینکه امسال 63هزار و 990نفر به حج مشرف می‌شوند، اظهار کرد: در انتقال زائران به کاروان‌های دیگر سعی شده است که گروه قیمتی مشابه آنها درنظر گرفته شود؛ یعنی اگر فردی 10میلیون تومان پرداخت کرده به کاروانی با همان قیمت انتقال داده شود و اولویت دوم هم این بود که اگر گروه هم‌قیمت آنها وجود نداشت، آنها را به یک گروه قیمتی پایین‌تر انتقال دهیم که سازمان موظف شود مبلغی را به زائر بازگرداند.

وی افزود: در این میان عده‌ای در گروه قیمتی پایین‌تر گنجانده شدند ولی ظرفیت‌ها در حدی نبود که همه در رده قیمتی خودشان گنجانده شوند و بنابراین عده‌ای از زائران ما باید در گروه‌های قیمتی بالاتر قرار بگیرند و باید بین 84تا 550هزار تومان مابه‌التفاوت‌ پرداخت کنند.رضایی در پاسخ به اینکه ولی افرادی هستند که یک میلیون تومان مابه‌التفاوت باید پرداخت کنند، گفت:

در بعضی موارد که انگشت‌شمار است تا یک میلیون تومان هم تفاوت قیمت وجود داشته است ولی در تهران تنها 2کاروان وجود داشتند که زائران آنها مشمول پرداخت یک میلیون تومان شدند. معاون سازمان حج و زیارت توضیح داد: این هم به این دلیل بوده است که وقتی کاروانی در پایین‌ترین گروه قیمتی قرار دارد یعنی در گروه 3قیمتی - که تنها 2کاروان بودند - و در آمارگیری‌هایی که انجام شده اکثر نقل و انتقالات در گروه قیمتی 84تا 550هزار تومان بوده است.

به گفته وی، این موضوع تحمیلی است که از سوی دولت عربستان بر ما واقع شده است و در جاهایی دیگر ما تصمیم‌گیرنده نیستیم و کشور دیگری برای ما تصمیم می‌گیرد که ممکن است ما مجبور به تمکین شویم و نمی‌توانیم جلوی این تصمیم‌ها مقاومت کنیم.

رضایی با تأکید بر اینکه هر زائری که نتواند به هر دلیلی امسال به حج مشرف شود تمام حق و حقوق وی به او بازگردانده می‌شود، افزود: به شرط اینکه زودتر اعلام کنند که ما بتوانیم زائر جایگزین کنیم و حق آنها برای سال بعد محفوظ است.مسئولان سازمان حج و زیارت بارها کاهش سهمیه عمره را تکذیب کرده‌اند اما واقعیت این است که سهمیه عمره کشورمان از 800هزار نفر در سال89به حدود 630هزار نفر در سال 91رسید و امسال به حدود 530هزار نفر کاهش یافته است. سهمیه تمتع نیز از بیش از 100هزار نفر در سال 89اکنون به حدود 75هزار نفر کاهش یافته که باید کاهش20درصدی را نیز درنظر بگیریم. با کاهش سهمیه حج عمره و تمتع کشورمان زمان نوبت انتظار ثبت‌نام‌کنندگان بیش از آنچه مسئولان سازمان حج و زیارت وعده داده بودند، افزایش می‌یابد.

منبع: همشهری آنلاین