والتر ماتزاری، سرمربی موفق 4فصل گذشته ناپولی، بالاخره از این تیم جدا شد و به اینتر پیوست.

سال گذشته هم صحبت‌های زیادی درباره احتمال جدایی این مربی مطرح می‌شد اما او برای چهارمین فصل در تیم جنوبی باقی ‌ماند و با این تیم نتایج خوبی هم گرفت. ناپولی با ماتزاری، به روزهایی بازگشته است که دوباره خود را می‌تواند مدعی قهرمانی در ایتالیا ببیند. اینتر، تیم جدید ماتزاری هم در شرایطی قرار دارد که ناپولی قبل از آمدن ماتزاری در آن بود. هرچند اینتر و ناپولی را نمی‌توان با هم مقایسه کرد اما اینتر بعد از درخشش با مورینیو، روزهای بدون جام زیادی را سپری کرده و فصل گذشته هم نتایج فاجعه‌باری گرفته است. امید هواداران این تیم این است که بعد از چندمربی نه‌چندان مطرح و خوب، ماتزاری، اینتر را به جایی که باید باشد برگرداند. ماتزاری در گفت‌وگو با شبکه اسکای، درباره تیم جدیدش و همینطور تیم قبلی‌اش صحبت کرده است.

  • آیا باشگاه آنطور که انتظار دارید بوده است؟

من از قبل‌می‌دانستم که کارها در اینتر خیلی خوب پیش می‌روند و اینکه این باشگاه تاریخ بسیار پرباری دارد اما باید اعتراف کنم که از وقتی که به اینجا آمده‌ام کارها خیلی راحت‌تر از آنچه فکرش را می‌کردم پیش‌رفته‌اند و من خودم اصلا انتظارش را نداشتم. کسانی که در کنار من کار می‌کنند، رئیس و هر کسی که در باشگاه کار می‌کند و به‌خصوص هواداران، استقبال خوبی از من داشته‌اند. من همانطور که بارها گفته‌ام، در 4 سالی که در ناپولی بودم تلاش می‌کردم شرایط را برای هر حریفی که داشتیم سخت کنم و برای اینتر هم همین کار را کردم. درون زمین همیشه جنگ زیادی بین ما وجود داشت به‌خاطر همین، اینکه هواداران بعد از سال‌هایی که در مقابل هم قرار داشتیم اینقدر با اشتیاق با من برخورد می‌کنند واقعا غافلگیر‌کننده است.

  • حالا ما جنگیدن اینتر ماتزاری را کی روی زمین چمن خواهیم دید؟

زمان همیشه یک مشکل بزرگ است. در حال حاضر نمی‌توانم بگویم کی، نمی‌توانم زمان مشخصی به شما بدهم. با توجه به تجربه‌هایی که قبلا داشته‌ام، می‌توانم به شما بگویم که حرکاتی که من در تیم می‌خواهم داشته باشم باید به‌صورت خودکار اجرا شوند و من فکر نمی‌کنم که این تغییرات را در این بازی‌های دوستانه به چشم ببینید. البته اگر بچه‌ها من را غافلگیر کنند و کارهایی را که از آنها می‌خواهم، زودتر انجام بدهند من را خوشحال می‌کنند؛ اما تکرار می‌کنم، این چیزها کمی زمان می‌خواهد.

  • فکر می‌کنید که در زمان مناسبی به یک باشگاه بزرگ آمده‌اید یا اینکه با توجه به زندگی‌ای که به‌عنوان یک مربی داشته‌اید،‌ کمی دیر این کار را انجام داده‌اید؟

من همیشه به آینده نگاه می‌کنم، از اینگونه سؤال‌ها از خودم نمی‌پرسم. اگر حالا برای کار کردن به اینجا فراخوانده شده‌ام‌ حتما برای این است که زمان مناسبی است. من خوشحالم و فکر می‌کنم راضی‌کننده‌ترین چیز برای یک مربی این است که به لطف موفقیت‌هایی که در یک باشگاه‌ در سطح پایین‌تر به دست آورده به یک باشگاه سطح بالاتر برسد. من اعتقاد داشتم ما تمام چیزهایی را که استحقاقش را داریم باید به‌دست بیاوریم و من خوشحالم که این کار را در بهترین حالت ممکن انجام داده‌ام . از پایین شروع کرده‌ام، آرام‌آرام برای خودم اعتبار به‌دست آورده‌ام و با کار زیاد خودم را به سطوح بالا و بالاتر رسانده‌ام.

  • برخی می‌گویند که شما زمانی به تیم آمده‌اید که ممکن نیست عملکردی بدتر از فصل گذشته داشته باشد و معتقدند شما از همین حالا می‌توانید روی عملکرد بهتر تیمتان حساب باز کنید.

من فکر می‌کنم تنها برتری‌ای که من الان دارم این است که بچه‌هایی که سال گذشته اینجا بودند به‌صورت خودکار انگیزه‌های کافی دارند و مصمم هستند تا سالی را که با سنت‌ها و استانداردهای باشگاه بزرگی مانند اینتر همخوانی نداشته جبران کنند. بچه‌هایی که من اینجا دیده‌ام(می‌خواهم روی این موضوع تأکید کنم) بسیار باانگیزه و مصمم هستند چون اتفاقی که سال گذشته برای آنها افتاده است را نمی‌توانند به‌راحتی هضم کنند.

  • وقتی که ماسیمو موراتی (رئیس باشگاه اینتر) تیم را به شما سپرد، چه چیز خاصی به شما گفت؟

او گفت که من با تو تماس گرفته‌ام چون به مربی‌ا‌ی مثل تو نیاز دارم. وقتی شما 12سال مربیگری کنید رؤسای باشگاه‌ها و دیگر افرادی که در دنیای فوتبال هستند همه‌‌چیز را درباره شما می‌دانند، مخصوصا اگر به سطح خاصی از کار رسیده باشید. همانطور که افراد زیادی می‌دانند، من دوست داشتم اگر پروژه مناسبی را که دنبالش بودم پیدا نکردم، چند‌ماه استراحت کنم اما وقتی که رئیس آن حرف‌ها را به من زد، مثل این بود که به من آدرنالین تزریق کرده‌اند؛ تپش قلبم را بالا برد و باعث شد که دوباره بخواهم با یک تیم پیش بروم. این چیزی بود که دوست داشتم از رئیس باشگاهی با اهمیت اینتر بشنوم.

  • خاویر زانتی و استبان کامبیاسو گفته‌اند که اینتر به یک شخصیت قوی برای مربیگری نیاز دارد. چرا باید تیمی که همه‌‌چیز برده است به یک شخصیت قوی نیاز داشته باشد؟

این وظیفه من نیست که در این‌باره صحبت کنم. من فکر می‌کنم متدهایم مقتدرانه هستند تا مستبدانه. من به بازیکنان کمی آزادی می‌دهم اما اینکه همه آنها درک کنند که هرکس باید وظیفه‌اش را به درستی انجام بدهد و به جایگاه افراد مختلف احترام بگذارد بسیار مهم است. اگر آنها این را گفته‌اند، ‌با توجه به اینکه بچه‌های مسئولیت‌پذیری هستند و برای خود یک پا مرد هستند، باید از آنها در این باره بپرسید. من نمی‌خواهم درگیر چیزهایی بشوم که گفتنش ربطی به من ندارد.

  • از اینکه برچسب مرد سختگیر به شما داده شده خوشحال هستید؟

من فکر نمی‌کنم که من مرد سختگیری باشم. ابتدای دوران حرفه‌ای‌ام می‌خواستم به‌عنوان یک راهنما برای بازیکنانم باشم؛ کسی که آنها همیشه می‌توانند روی او حساب باز کنند. من دوست دارم توسط بازیکنان به‌عنوان یک مرد منصف شناخته شوم؛ چیزی که همه شاگردانی که تا حالا با من کار کرده‌اند آن را قبول دارند.

  • آیا کسی بوده است که در چند روز اول کار در اینتر، شما را به‌صورت ویژه‌ای شگفت‌زده کرده باشد؟

بله؛ بازیکنان تیم. پیش از اینکه اینجا بیایم، ‌فکر می‌کردم با توجه به چیزهایی که مطبوعات می‌گویند، کمی مشکل در تیم وجود دارد اما در مقابل، من گروهی از بازیکنان حرفه‌ای، سختکوش و باانگیزه را دیده‌ام که از تلاش زیاد ترسی ندارند و تلاش می‌کنند تا خود را با کارهای زیادی که مربی بدنساز و من از آنها خواسته‌ام هماهنگ کنند. این بهترین غافلگیری‌ای است که داشته‌ام؛ چیزی که واقعا برای یک مربی مهم است.

  • آیا موراتی به شما گفته است که تنها مربیانی توانسته‌اند در دوران ریاست او قهرمان لیگ بشوند که نامشان با‌ ام شروع شده است؟

من هم این چیزها را در روزنامه‌ها خوانده‌ام. خرافات گاهی می‌تواند خیلی جالب باشد اما من تنها روی کار زیاد تمرکز کرده‌ام. من بارها گفته‌ام که هرچند فوتبال یک علم نیست اما به علم نیاز دارد. هرچه که بیشتر به علم نزدیک باشیم، شانس بیشتری برای گرفتن نتیجه و موفقیت داریم. من همیشه به این موضوع ایمان داشته‌ام.

  • 3 دلیل بیاورید که یوونتوس باید نگران اینتر باشد.

برای شروع و پایان، همانطور که به تیم‌ام گفته‌ام، من می‌خواهم کار را برای تیم‌هایی که جلوی ما بازی می‌کنند سخت کنیم و نگذاریم نتیجه بگیرند. این موضوع برای یووه هم صادق است و همینطور دیگر تیم‌های بزرگ ایتالیا.

  • آیا فکر می‌کنید یوونتوس با خرید کارلوس توز معادلات را به هم زده است و شانس بیشتری برای قهرمانی دارد؟

6 یا 7 تیم که فیورنتینا و لاتزیو هم شامل آنها می‌شوند هستند که در ابتدای لیگ بسیار فشرده و نزدیک به هم خواهند بود. خیلی سخت است که از الان بگوییم کدام تیم کیفیت بیشتری دارد و بهتر می‌تواند کار کند. این چیزها به این بستگی دارد که در زمین چطور کار کنید و چطور از بازیکنان کار کشیده شود. در کنار یوونتوس، من فکر می‌کنم با توجه با توانایی‌های مالی و قدرتی که در 4 سال اخیر دیده‌ایم، ناپولی هم می‌تواند بالاتر از تیم‌های دیگر باشد؛ در کنار یووه.

  • برای اینتر غیرممکن است کنار این دو تیم باشد؟

هیچ‌چیز غیرممکنی وجود ندارد. چیزی که من می‌گویم این است که یکسری عوامل مثل خریدها، حقوق‌ها، بازیکنان تیم و نتایج فصل گذشته روی هر تیمی تأثیرگذار هستند. اگر اینتر فصل را در رده نهم به پایان رسانده است، در فصل جدید هم از همین‌جا کارش را شروع می‌کند. بعد کارهای زیادی که انجام شده خود را در زمین نشان می‌دهند. من فکر می‌کنم کسانی که بازی تیم‌های من را دیده‌اند،‌ همیشه گفته‌اند که دیدن بازی این تیم‌ها لذتبخش است. این تیم‌ها هجومی بازی می‌کنند و توانسته‌اند با بزرگانی مثل بایرن و بارسلونا برابری کرده و علاوه بر ایتالیا چشم اروپا را به‌خود خیره کنند. اما باید صبر کنیم و ببینیم که چه می‌شود. تمام چیزی که در انتهای روز می‌شود درباره آن بحث کرد، چیزی است که مردم دیده‌اند.

  • چرا مهاجمان در تیم‌های شما اینقدر خوب گل می‌زنند؟

چون ما خیلی خوب بازی نمی‌کنیم،‌ تیم‌های من اصلا خوب بازی نمی‌کنند (باخنده).

  • هامسیک، کسی که شما گفته‌اید باهوش‌ترین بازیکنی است که شما تا حالا در زندگی حرفه‌ای خود دیده‌اید،‌ گفته است که سخت است که به‌عنوان یک حریف با ماتزاری بازی کند.

برای یک مربی که شغلش را خیلی جدی می‌گیرد، مثل کاری که من می‌کنم، شنیدن این چنین چیزی کاملا رضایت‌بخش است. وقتی که بازیکنی در سطح هامسیک چنین چیزی درباره من می‌گوید،‌ من همانقدر خوشحال می‌شوم که وقتی یک جام برده‌ام. شنیدن چنین چیزی باعث می‌شود که من به‌خودم افتخار کنم و با همین اشتیاق قبلی به مربیگری ادامه بدهم.

  • آیا خیلی کنجکاو هستید ببینید که ناپولی بدون ماتزاری و ادینسون کاوانی چطور کار می‌کند؟

من در اینتر هستم و خیلی هم از اینکه اینجا هستم راضی‌ام اما دوست دارم ناپولی به‌خاطر هوادارانش خوب کار کند. من رابطه فوق‌العاده‌ای با آنها داشتم. بین ما احترام دوجانبه زیادی وجود داشت. وقتی که از چیزی خوشم نمی‌آمد خیلی مستقیم با آنها صحبت می‌کردم و می‌گفتم. من باشگاهی را ترک کردم که فکر می‌کنم در حال حاضر احتمالا یکی از ثروتمندترین باشگاه‌های اروپاست. من فکر می‌کنم ناپولی حالا حتی می‌تواند بهتر از قبل هم کار کند؛ بدون توجه به جدایی کاوانی (که به پاری‌سن‌ژرمن رفته است). من فکر می‌کنم وقتی که کاوانی 4 سال پیش به ناپولی آمد، همین بازیکنی که الان هست نبود. او جهش تکنیکی بزرگی در این تیم داشت و خود ادی هم این را می‌داند.

  • فکر می‌کنید وقتی که به استادیوم سان پائولو (ورزشگاه ناپولی) برگردید هواداران چه استقبالی از شما خواهند داشت؟

این چیزی نیست که من به آن فکر کنم. من می‌دانم مردمی که به ناپولی اهمیت می‌دهند می‌دانند اوضاع چطور پیش رفت و ماتزاری را هم به خوبی می‌شناسند. من دقیقا می‌دانستم که چه کسانی قدردان من بودند. اما خب این طبیعی است که هواداران از تیم خودشان حمایت می‌کنند و وقتی که مربی‌ای که خیلی هم موفق بوده تیم را ترک می‌کند، ‌ناراحت می‌شوند. البته من دلایلم را برای آنها تشریح کرده‌ام.

  • آیا رافائل بنیتس انتخاب درستی برای ناپولی است؟

من فکر می‌کنم چیزهایی که بنیتس به‌دست آورده است ثابت می‌کند که او یک مربی خوب است.

  • موراتی گفته است که احتمالا یک بازیکن بزرگ به تیم اضافه خواهد کرد. از نظر شما بازیکن بزرگ چطور بازیکنی است؟

واقعا باید صادقانه بگویم که من با رئیس در این‌باره صحبت نکرده‌ام. من بیشتر درباره تیم با او صحبت کرده‌ام.

  • آیا دوست دارید چیز خاصی را به هواداران اینتر قول بدهید؟

من آخرین کسی هستم که می‌خواهد به هواداران چیزی قول بدهد. من دوست دارم اجازه بدهم که حقیقت به جای هر کسی صحبت بکند؛ این کاری است که در 12سال گذشته انجام داده‌ام. مردم دیگر شاید دوست داشته باشند حرف بزنند و من هم نمی‌خواهم جلوی کسی را بگیرم.