همشهری آنلاین: همزمان با برگزاری جلسه نهایی محاکمه نظامی آمریکایی که صدها هزار سند محرمانه آمریکایی را در اختیار «ویکی‌لیکس» قرار داده بود، تظاهرات سراسری در ده‌ها شهر آمریکا و جهان در حمایت از این فرد برگزار شد.

به گزارش فارس به نقل از شبکه «راشاتودی»، در حالیکه یک قاضی نظامی آمریکا درباره سرنوشت «برادلی مانینگ» تصمیم‌گیری می‌کند، فعالان حقوق بشری در ده‌ها شهر سراسر جهان خواستار آزادی مانینگ شدند.

«برادلی مانینگ»، نظامی 25 ساله آمریکایی، متهم شده است که بیش از 700 هزار سند محرمانه آمریکا را در اختیار «ویکی‌لیکس» قرار داده است. مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که او بیشترین اطلاعات محرمانه در تاریخ آمریکا را در اختیار ویکی‌لیکس قرار داده است و دولت آمریکا اعلام کرده است که افشای این اطلاعات، به امنیت ملی خدشه وارد کرده است و زندگی مردم این کشور را در معرض خطر قرار داده است.

معترضان در ده‌ها شهر آمریکا و جهان در روزی که «روز بین‌المللی عمل» نامیده شد، در حمایت از مانینگ تظاهرات برپا کردند.

معترضان در لندن بنرهایی را به دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «برادلی مانینگ را آزاد کنید» و در میدان «ترافالگار» تجمع کردند. معترضان همچنین در دیگر کشورهای جهان از جمله «بلژیک» و «پرث» و استرالیا تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، این تظاهرات همزمان با مرحله نهایی محاکمه برادلی مانینگ برگزار شد و احتمال می‌رود که مانینگ با حکم حبس ابد روبرو شود.

راشاتودی ادامه داد که تظاهرات در حمایت از مانینگ همچنین در دستکم 40 شهر آلمان از جمله «هامبورگ»، «مونیخ»،‌ «برلین» و همچنین «فرانکفورت» برگزار شد.

تظاهرات اولیه روز جمعه هفته گذشته پس از آن آغاز شد که دادستان و وکیل مدافع پرونده مانینگ، استدلال‌های خود را جمع‌بندی کردند. معترضان دروازه‌های «مک نیر» را مسدود کردند، دفتر «جفری بوچانان» ناظر دادگاه مانینگ، در این مکان مستقر شده است.

معترضان پرچم‌هایی را به دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: «بوچانان، انتخاب با تو است» و «حقیقت خیانت نیست».

«اما کیپ» سازمان دهنده کمپین حمایت از برادلی مانینگ در سخنرانی خود گفت: زمان آن رسیده است که ما کلمه «میهن‌دوست» را به کار ببریم. میهن دوستی که ما امروز به آن نیاز داریم، کسی نیست که از تمام تاریخ و اقدامات ما دفاع می‌کند، بلکه کسی است که برای آینده کشور برخاسته است، خطر می‌کند تا تضمین کند که آینده ما یک آینده منصفانه است.

بر اساس این گزارش، کهنه‌سربازان جنگ ویتنام، عراق و فعالانی از یمن و عراق در این مراسم در حمایت از برادلی مانینگ سخنرانی کردند. نماینده‌ای از بنیاد یادبود صلح آمریکا که جایزه صلح 2013 را به مانینگ داد نیز در این مراسم حضور داشت.

دادستان این پرونده، مانینگ را یک «خائن جویای شکوه» خواند و این در حالی است که وکلای او می‌گویند که مانینگ یک افشاکننده ساده لوح است که از جنایات جنگ عراق وحشت کرده است.

وکلای او تصریح کردند که مانینگ هیچگونه ایده‌ای درباره اینکه این اسناد محرمانه در نهایت در دستان القاعده و «اسامه بن لادن» می‌افتد، نداشته است.

این نظامی 25 ساله که یک تحلیلگر اطلاعاتی است در ماه مه 2010 در حین خدمت در عراق دستگیر شد و به دانلود کردن اسناد اطلاعاتی، اطلاعات و اسناد دیپلماتیک و همچنین ویدئوهای رزمی و ارسال آن برای ویکی‌لیکس متهم شد.

وی در ماه فوریه شهادت داد که این فایل‌ها را به منظور راه‌انداختن بحث‌های داخلی درباره ارتش آمریکا و به طور کلی سیاست خارجی برای ویکی‌لیکس ارسال کرده است. یکی از ویدئوهای نظامی آمریکا که فاش شده بود، حمله 2007 بالگردهای «آپاچی» را نشان می‌داد که به کشته شدن ده‌ها نفر در بغداد منتهی شد که در میان قربانیان، کارکنان رویترز، نیز بودند.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها