گروه اجتماعی: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت سالیانه 50 میلیون قبض جریمه در کشور صادر می‌شود.

سردار محمد رویانیان دیروز در اولین جلسه کمیته علمی اصلاح رفتار پلیس راهنمایی با مردم ضمن‌اعلام این مطلب افزود: پس از جریمه، 4 برخورد توهین به مأمور، قصد تطمیع مأمور، تهدید مأمور و چانه زدن با مأمور از سوی رانندگان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: فقط 22 درصد از رانندگان متخلف پس از اعمال قانون تخلف خود را می‌پذیرند و 78 درصد از طریق 4 روش توهین به مأمور، قصد تطمیع مأمور، تهدید مأمور و یا در صدد
چانه زنی با مأمور برمی‌آیند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: در پیشنهادی به دادستانی عنوان کرده‌‏ام که خودروهای دارای حرکات مارپیچ که در سطح معابر «لایی‌‏کشی» می‌‏کنند، حداقل یک ماه
 توقیف شوند.

وی گفت: خودروهایی که حرکات مارپیچ دارند توقیف شوند، همچنین با موافقت دادستانی برای آنها بین سه تا شش ماه و حتی به صورت دائم محرومیت از رانندگی در نظر گرفته شود.

وی افزود: پلیس مصمم است قاطعانه با خودروهایی که  حرکات مارپیچ و نمایشی دارند و عمدتاً حادثه‌‏ساز نیز هستند، برخورد کند.

رویانیان با اشاره به اینکه به زودی اولین اقدامات برای بهبود رفتار پلیس در کشور آغاز می‌‏شود، افزود: از ابتدای تابستان و در جهت بهبود رفتار پلیس، در هنگام جریمه خودروهای متخلف راننده از خودرو پیاده نمی‌‏شود، بلکه مامور پلیس از سمت چپ به خودروی متخلف نزدیک می‌‏شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خاطرنشان کرد: مامور بعد از نزدیک شدن به خودروی متخلف، مدارک راننده را تحویل گرفته و بعد از تفهیم راننده، اعمال قانون می‌کند.

وی یادآور شد: در راستای استانداردسازی و اصلاح رفتار پلیس، نحوه مکالمه و محاوره پلیس در «بلندگوهای خودروهای پلیس» نیز اصلاح می‌‏شود. 

رویانیان خاطرنشان کرد: 90 درصد مردم خواستار رعایت مقررات و قوانین هستند و متاسفانه همه ساز و کارهای کشور به ویژه پایتخت علیه رانندگان خاطی نیست و لازم است NGOهایی برای حمایت از عابران پیاده، کودکان و رانندگان سالم ایجاد شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، در پاسخ به سؤالی در خصوص آتش‌‏سوزی مجدد خودروهای پژوی 405 مدل 83 و 84، افزود: براساس جلسات اخیر با مسئولان ایران‌‏خودرو اشکال سیستم سوخت‌‏ خودروهای 405 مدل 83 و 84 مشخص شده است و مسئولان ایران‌‏خودرو از ما درخواست کرده‌‏اند که اطلاعیه‌‏هایی را به منازل افراد دارای خودروهای پژو مدل 83 و 84 ارسال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: 71 قطعه در خودروهای 405 مدل 83 و 84 که بین باک و محل خروج بنزین از موتور قرار دارد، دچار مشکل است که 7 قطعه جدید اصلاح شده جایگزین این 17 قطعه می‌شود.

رویانیان، از دارندگان خودروهای پژو 405 مدل 83 و 84 خواست که در اسرع وقت به مراکز تعیین شده از سوی ایران‌‏خودرو مراجعه کنند و با عدم مراجعه خود بهانه به دست مسئولان ایران‌‏خودرو ندهند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی افزود: افرادی که در مرحله اول برای رفع نقص خودرو مراجعه کرده‌‏اند و خودروی آنان مجدد دچار حریق شده، باید برای بار دوم به مراکز مراجعه و نسبت به تعویض قطعات مشکل‌‏دار اقدام کنند.

وی یادآور شد: در صورتی که به مراجعات مردم برای رفع مشکل خودروهای پژو 405 رسیدگی نشود، آنها می‌‏توانند شکایت کنند و لازم است ایران‌‏خودرو مرکز یا شماره تلفنی را برای رسیدگی به شکایات مردمی ایجاد کند.

رویانیان با اشاره به اینکه در ایام تابستان استفاده از موتورسیکلت افزایش می‌‏یابد، گفت: ماموران ما نسبت به رعایت قانون از سوی موتورسیکلت سواران کم‌‏توجه نیستند؛ اما لازم است که این افراد خود نسبت به رعایت قانون اقدام کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خاطرنشان کرد: امسال نسبت به سال‌‏های گذشته در خصوص موتورسیکلت‌‏ها شدیدتر اعمال قانون می‌‏شود و در طرح جدیدی تخلفات موتورسیکلت‌‏ها و شماره پلاک آنها ثبت و به منازل مالکان آن ارسال می‌‏شود.

وی افزود: 60 درصد مرگ افراد در تصادفات رانندگی به ضربه مغزی مربوط می‌‏شود که در موتورسیکلت این رقم به 70 درصد افزایش می‌‏یابد و استفاده از کلاه ایمنی برای جلوگیری از این امر یک ضرورت محسوب می‌‏شود.

رویانیان گفت: میانگین استفاده از کلاه ایمنی در کشور 20 درصد و در مرکز تهران 70 درصد است اما در روستاها و شهرهای کوچک معمولاً از کلاه ایمنی استفاده نمی‌‏شود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تصریح کرد: 20 درصد کشته‌‏های کشور موتورسیکلت سواران هستند که سالانه شش هزار نفر را تشکیل می‌‏دهند.