گروه شهری: با وجود پرداخت نشدن اعتبارات دولتی به مدیریت شهری در سال‌های گذشته، شهرداری تهران توانست با مدیریت منابع مالی پیشرفت شهر را به‌عنوان یک اولویت قلمداد کرده و با اتخاذ روند شفافیت مالی و ارائه گزارش به شورای شهر، گام بزرگی در عرصه مالی شهر بردارد.

به گزارش همشهری، تهران از ابتدای شروع به‌کار شهرداری تهران تا سال 84نظام حسابداری‌اش به‌صورت نقدی ثبت و ضبط می‌شد، درحالی‌که با توجه به ماهیت کار شهرداری، درآمدها و هزینه کردها به‌صورت نقدی و غیرنقدی است.به‌دلیل ماهیت ذاتی، اصلاح نظام مالی شهرداری تهران در دوره مدیریت فعلی در دستور کار قرارگرفت و سیستم مالی به ثبت و ضبط درآمدهای نقدی و غیرنقدی که شامل «دارایی‌های ثابت منقول و غیرمنقول، مشارکت‌ها وسرمایه‌گذاری‌ها و چک‌ها می‌شود» تغییر کرد.
با استفاده از این روش جمع دارایی‌ها از سال 85که با رقمی معادل 447میلیارد تومان ثبت شده بود هر سال افزایش یافت؛ به‌طوری که در سال 91، رقمی معادل 25هزار میلیارد تومان دارایی برای شهرداری به ثبت رسید.

حسابرسی و ارائه گزارش‌های ماهانه آن روی سایت شهرداری از دیگر اقدامات شفاف‌سازی‌ مالی شهرداری در طول 8سال گذشته بود. این امر موجب شده است تا شهروندان نیز بتوانند از گزارش‌های مالی شهرداری تهران مطلع شوند. تا سال 87که اعضای شورا تصمیم بر حسابرسی شهرداری تهران گرفتند به‌دلیل سیستم ثبت نقدی درآمدهای شهرداری، گزارش سازمان حسابرسی عدم‌اظهارنظر اعلام شده بود که بعد از آن تاریخ و با شروع حسابرسی‌های جدید، شهرداری تهران توانست در سال 87گزارش مشروط مطلوب را از حسابرس دریافت کند که این اظهارنظر حسابرس در حسابرسی سال‌های بعد هم تکرار شد.

تأمین منابع مالی و درآمدهای پایدار برای شهر از دیگر اقدامات در حوزه مالی شهرداری تهران است. یکی از موضوعات و موتور محرک مدیریت شهری، تأمین منابع مالی و درآمدهای پایدار شهری است. درسال 85سهم درآمدهای پایدار در تأمین منابع مالی شهر، 8درصد بود که با مصوبه شورا مبنی بر افزایش 5درصدی به سهم درآمدهای پایدار شهر به‌طور سالانه و تغییرات اساسی و رویکرد جدید در سال 91، سهم درآمدهای پایدار در تأمین منابع مالی به 33درصد و در سال 92به 40درصد رسیده است. البته مسئولان شهرداری معتقدند این مطلوب مدیریت شهری نیست چرا که در دنیا سهم درآمدهای پایدار در تأمین منابع مالی 70درصد است.

زمینه‌سازی‌ برای استفاده از منابع مالی داخلی و خارجی در قالب فاینانس برای برخی پروژه‌های شهری از دیگر اقدامات تأمین منابع مالی شهر بوده است. یکی دیگر از نشانه‌های شفافیت مالی شهرداری تفریغ بودجه سالانه است که از سال 87تاکنون در دستور کار است و در همین زمینه تنها در سال‌های 86 و87 انحراف از بودجه 2دهم درصد و در سال‌های 88و 89، 3‌دهم‌درصد و یک صدم درصد بوده که در سال 90انحراف از بودجه در هزینه و درآمد صفر شده است.

کاهش هزینه‌های جاری و نگهداشت طی 8سال گذشته از دیگر دستاوردهای شفافیت نظام مالی شهرداری است. در ادامه کار، تسویه مطالبات پیمانکاران از دیگر موضوعاتی بود که با حساسیت شورای شهر و پیگیری‌های اعضا طی یک برنامه‌ریزی صورت گرفت و مقرر شد، مطالبات پیمانکاران طی 3مرحله پرداخت شود که خوشبختانه تا پایان سال گذشته طلب پیمانکاران تا پایان سال 90تسویه شد و چنانچه پیمانکاری طلبکار وجود داشته باشد به 2دلیل عدم‌مراجعه و یا عدم‌تطبیق صورتحساب‌ها با صورت‌های وضعیت صادر شده از مناطق است.

منبع: همشهری آنلاین