گروه بورس: به گفته نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، بیژن زنگنه قصد دارد با عرضه نفت بورس انرژی را احیا کند و علی طیب‌نیا بر به‌کارگیری مکانیسم‌های بازار مالی برای ترمیم اقتصاد ایران تأکید دارد و این خبری خوش برای اهالی بازار سرمایه است.

به گزارش همشهری، روز یکشنبه در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری وزیران دولت یازدهم معرفی شدند. 2وزیر کلیدی که نقش اساسی در اقتصاد و همچنین بازار سرمایه‌دارند وزیران نفت و اقتصاد هستند. تازه‌ترین اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد که برنامه‌های محوری این دو وزیر تأثیر بسیار زیادی بر توسعه بازارسرمایه ایران دارد.

محمدرضا پورابراهیمی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که در نشست‌های جداگانه‌ای با وزیران پیشنهادی نفت و اقتصاد در مجلس حضور داشت درباره نتایج این نشست‌ها گفت:یکی از برنامه‌های بیژن زنگنه که به‌عنوان وزیر پیشنهادی دولت روحانی برای تصدی وزارت نفت معرفی‌شده احیای دوباره بورس انرژی با عرضه نفت خام است. او گفت: زنگنه تأکید کرده است که عرضه نفت خام در بورس انرژی زمینه حضور بخش خصوصی را در معاملات نفت فراهم خواهد کرد.

او توضیح داد: در حال حاضر درآمد دولت از محل فروش نفت در بودجه92 با فروش یک میلیون و 300هزار بشکه درنظر گرفته شده است درحالی‌که اگر امکان عرضه نفت دربورس انرژی فراهم شود این رقم می‌تواند تا 2میلیون‌و500هزار بشکه درروز افزایش یابد. پورابراهیمی در پاسخ به این پرسش که منظورتان از حضور بخش خصوصی برای فروش نفت چیست، گفت: ب

خش خصوصی می‌تواند به‌طور فعال در معاملات نفت در بورس انرژی فعال شود و خود می‌تواند با بازاریابی مؤثر خریدو فروش نفت را انجام دهد. این کار می‌تواند محدودیت‌هایی را هم که به‌دلیل تحریم برای کشور انجام شده بشکند و فروش نفت ایران را تا 2.5میلیون بشکه نفت افزایش دهد. نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا بخش خصوصی باید شکل بگیرد یا پس از آغاز معاملات نفت فعالیت بخش خصوصی شروع می‌شود گفت: این شرکت‌ها هم‌اکنون نیز در اقتصاد ایران فعال هستند اما در طول2.5سال گذشته وزارت نفت هرگز اجازه حضور بخش خصوصی را در معاملات نفت در بورس نداد.

کارشکنی وزارت نفت

پورابراهیمی با انتقاد شدید از وزارت نفت گفت: مانع اصلی عرضه‌نشدن نفت در بورس انرژی در سال‌های گذشته وزارت نفت بود. در طول 2.5سال گذشته تلاش بسیار زیادی برای عرضه نفت خام در بورس انرژی که می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را حل کند و تحریم‌ها را از سر راه بردارد، انجام شد اما به‌دلیل کارشکنی شرکت ملی نفت و وزارت نفت این کار هرگز عملی نشد. او توضیح داد: متأسفانه شرکت ملی نفت و وزارت نفت منافع خود را بر منافع ملی ترجیح دادند و مانع از عرضه نفت در 2.5سال گذشته در بازار سرمایه شدند. بورس کالا بیشتر از 9بار برای عرضه نفت تلاش کرد اما به‌دلیل همین کارشکنی‌ها و اینکه شرکت نفت اعتقادی به حضور بخش خصوصی نداشت هر بار عرضه نفت خام در بورس با شکست مواجه شد اما اکنون امید می‌رود این کار در دولت جدید انجام شود.

منبع: همشهری آنلاین