گروه اقتصادی: بازار رایزنی دولت یازدهم و مجلس نهم بر سر رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی امروز به اوج خود می‌رسد و در این بین وزرای اقتصادی کابینه بیشترین حجم رایزنی را به‌خود اختصاص داده است.

وزرای اقتصادی پیشنهادی رئیس‌جمهور در روزهای اخیر با حضور در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس از رویکرد دولت جدید برای عبور از دشواری‌های اقتصادی و برنامه‌های خود جهت کم‌کردن فشارهای معیشتی بر مردم سخن گفتند. به گزارش همشهری، رویکرد کلی اظهارنظرهای مطرح‌شده از سوی برخی نمایندگان درباره تیم اقتصادی دولت یازدهم مثبت بوده و کمتر انتقادی به برنامه‌ها و جهت‌گیری وزرای پیشنهادی عنوان شده است؛ هرچند برخی ابهام‌ها درباره معدودی از وزرا مطرح شده که به‌نظر می‌رسد در نشست‌های امروز نمایندگان با وزرا این ابهام‌ها پاسخ داده شود. رایزنی وزرای اقتصادی دولت حسن روحانی در 24ساعت مانده به آغاز مذاکرات مجلس برای بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی همچنان ادامه دارد.

گرانی و تورم را مهار می‌کنم

وزیر پیشنهادی اقتصاد با بیان اینکه برنامه‌های جامعی برای مهار گرانی و تورم داریم گفت: پرداخت‌های نقدی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به شکل فعلی نخواهد بود و بخشی از منابع صرف ایجاد و توسعه نظام تأمین اجتماعی خواهد شد. به گزارش خانه ملت، علی طیب نیا تصریح کرد: اولویت اصلی ما در مرحله اول تقویت تولید داخلی و در مرحله بعد حفظ ارزش پول ملی خواهد بود. وی تأکید کرد: پرداخت یارانه نقدی در مرحله اول بدون حذف برخی دهک‌ها ادامه دارد.

بازگشت آرامش به بازار خودرو

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به اینکه صنایع را از حالت تعطیلی خارج خواهم کرد، گفت: با رفع مشکلات ارزی و سایر چالش‌هایی که صنعت خودرو با آن روبه‌روست آرامش را به بازار خودرو باز می‌گردانم. محمدرضا نعمت‌زاده ‌با اشاره به تعطیلی بسیاری از صنایع در کشور، گفت: چاره‌ای نیست جز اینکه اغلب این صنایع را به حالت قبلی برگردانیم تا علاوه بر ایجاد اشتغال، درآمد کشور نیز افزایش یابد و به این ترتیب با افزایش عرضه فضا را برای رقابت بیشتر در بازار جهانی فراهم کنیم. وی با اشاره به رکودی که در صنعت خودرو حاکم شده است، افزود: رفع مشکلات ارزی و از میان برداشتن معضلات واردات به‌تدریج صنعت خودروی کشور را به اوج شکوفایی خواهد رساند.

تغییر و اصلاح قراردادهای نفتی

بیژن زنگنه که حمایت وزیری هامانه، غلامحسین نوذری و رستم قاسمی وزرای نفت دولت نهم و دهم را با خود دارد، در تازه‌ترین اظهارنظر گفت: تا‌کنون هیچ وقت چنین انسجام و همدلی در بین مدیران، کارکنان صنعت نفت و نمایندگان برای برون‌رفت از مشکلات ندیده بودم. او که شکست تحریم‌ها را هدف‌گذاری کرده، افزود: باید به دشمنان نشان دهیم که استعمارگران نمی‌توانند با زبان تحریم با ایران صحبت کنند.

او جلوگیری از خام فروشی را سیاست راهبردی صنعت نفت عنوان و تأکید کرد: ایران باید از دیپلماسی نفتی برای عبور موفق از شرایط ویژه فعلی استفاده کند. زنگنه با تأکید بر ضرورت توسعه فازهای پارس‌جنوبی گفت: با کمک همه مجموعه نفت، مطالعه برای تغییر و اصلاح ساختار قراردادهای نفتی با استفاده از نخبگان و کارشناسان داخلی و خارجی را در دستور کار قرار خواهم داد.

اصلاح قیمت آب و برق

حمید چیت‌چیان وزیر پیشنهادی نیرو هم بر اصلاح نظام قیمت‌گذاری آب و رفع تنگناهای مالی صنعت آب و برق تأکید کرد و افزود: صنعت برق ایران باید از چرخه مالی دولت خارج شود و به‌صورت رقابتی به فعالیت خود ادامه دهد برای همین اصلاح قیمت فروش برق و متناسب کردن قیمت فروش برق با قیمت سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

بازنگری در ادغام وزارت راه و مسکن

وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم گفت: ادغام وزارت راه و شهرسازی با مطالعه نمونه‌های موفق ادغام در دنیا مورد بازنگری قرار خواهد گرفت. عباس آخوندی ادامه داد: مسکن مهر از اولویت‌های آتی وزارت راه و شهرسازی است و بررسی خدمات زیربنایی مسکن مهر و تدبیر برای حل مشکلات خریداران در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد. آخوندی گفت: برنامه من متکی به ساخت‌وساز توسط مردم و تولید مسکن با توجه به قدرت خرید شهروندان است.

خودکفایی در محصولات اساسی

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، رسیدن به‌خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشور و حذف واردات و پیدا کردن راه‌حل‌های کارآمد برای برون‌رفت از بن‌بستی که برای بخش کشاورزی به‌وجود آمده را اهم برنامه‌های خود اعلام کرد.محمود حجتی گفت: پشتیبانی از تولید که نهاده‌ها، ماشین‌آلات مورد نیاز را شامل می‌شود باید صورت بگیرد، قبل از هر چیزی این ادوات باید در اختیار کشاورز قرار بگیرد و این مهم نخستین بخشی است که باید مورد توجه باشد.

تغییر شکل پرداخت یارانه‌ها

وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت یازدهم با بیان اینکه پرداخت یارانه‌ها در برنامه‌های این دولت مدنظر قرار دارد، گفت: تنها ممکن است شکل پرداخت یارانه‌ها تغییر کند و این موضوع نیز بستگی به تصمیمات آتی دارد. علی ربیعی در پاسخ به اینکه راهکارهایتان برای پایین آوردن نرخ بیکاری و بالا بردن نرخ اشتغال‌زایی چیست، بیان کرد: حفظ سطح اشتغال موجود نخستین کاری است که باید انجام شود و در برنامه‌های 100روزه خود حل مشکلات برخی صنایع را برای حفظ اشتغال مدنظر دارم.

افزایش سرعت اینترنت

اصلی‌ترین اولویت اعلام شده از سوی واعظی، گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات افزایش سرعت اینترنت است. رئیس کمیته ارتباطات مجلس در این خصوص گفت: محمود واعظی وعده داده است که سرعت دسترسی خانوار به اینترنت پرسرعت گسترش می‌یابد و دولت برای اتمام فاز اجرایی شبکه ملی اطلاعات اهتمام به خرج خواهد داد. رمضانعلی سبحانی‌فر اظهار داشت: دیدگاه محمود واعظی برای توسعه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور کاملا مثبت و هم‌صدا با نمایندگان کمیسیون صنایع است.

منبع: همشهری آنلاین