همشهری آنلاین: گروه فتح الاسلام در پی تشدید عملیات ارتش لبنان و افزایش تلفات اعلام آتش بس کرد اما دولت لبنان با‌ آن مخالفت کرد

به گزارش شبکه خبری الجزیره: سخنگوی گروه شبه نظامی فتح الاسلام اعلام کرده که این گروه از ساعت 2:30 به وقت محلی لبنان به آتش بس پایبند خواهد بود.
در واکنش به این بیانیه فواد سنیوره اعلام داشت که این آتش بس مورد قبول ارتش لبنان نیست و آنها به حملات خود ادامه می‌دهند.

خبرنگار شبکه‌ تلویزیونی الجزیره اظهار داشت: در پایان دیدار هیات مسوول فلسطینی با فواد سنیوره، نخست وزیر دولت لبنان اعلام شد که یک کمیته‌ی لبنانی متشکل از نمایندگان جنبش حماس، جهاد اسلامی و سازمان آزادی‌بخش فلسطین تشکیل خواهد شد.

هم‌چنین قرار است این کمیته‌ی مسوول به زودی دیداری را با فرماندهی ارتش لبنان داشته باشد و فرمانده این ارتش را به متوقف ساختن حملات موشکی و توپخانه‌یی به اردوگاه آوارگان فلسطینی نهرالبارد قانع سازد.

خبرنگار الجزیره تاکید کرد: فواد سنیوره درخواست گروه‌های فلسطینی برای اعلام آتش‌بس مجدد با گروه موسوم به فتح‌الاسلام را رد کرد و اعلام داشت: تمامی مقامات مسوول دولت به فرماندهی ارتش لبنان تعهد داده‌اند که در زمینه‌ی هرگونه تصمیم‌گیری مربوط به این قضیه دخالت نکنند و این فرماندهی ارتش است که باید چنین تصمیمی را اتخاذ کند.

براین اساس چند کمیته‌ی مسوول فلسطینی تلاش خواهند کرد که در دیدار خود با فرماندهی ارتش لبنان آتش‌بس مجددی را جهت امدادرسانی آوارگان فلسطینی در اردوگاه نهرالبارد برقرار کنند.

خبرنگار الجزیره گفت: در این دیدار فواد سنیوره از گروه‌های فلسطینی سه درخواست مشخص در ازای همکاری با آن‌ها جهت متوقف ساختن این حملات مسلحانه به منطقه‌ی نهرالبارد را ارایه کرد که این درخواست‌ها به ترتیب ذیل است:

1- تمامی گروه‌های فلسطینی باید رسما بر عدم ارتباط و وابستگی خود به گروه موسوم به فتح‌الاسلام تاکید کنند و این موضوع را علنا اعلام کنند؛

2- تمامی گروه‌های فلسطینی باید رسما عملکرد گروه فتح‌الاسلام را محکوم و خود را از تمامی اقدامات و تصمیمات این گروه تبرئه سازند؛

3- تمامی گروه‌های فلسطینی باید از هر گونه همکاری با دولت و ارتش لبنان جهت رویارویی با این گروه شبه نظامی دریغ نکنند.

خبرنگار الجزیره اظهار داشت: گروه‌های فلسطینی با بند سوم یا درخواست سوم سنیوره مخالفت کردند و اظهار داشتند:‌ گروه‌های فلسطینی نمی‌توانند در از بین بردن گروه فتح‌الاسلام دخالت و یا همکاری مسلحانه داشته باشند و بالاخره پس از گفت‌وگوهای طولانی مدت مقرر شد که موضوع فعالیت گروه‌ فتح الاسلام به صورت تدریجی و طولانی مدت حل شود.

هم‌چنین در این دیدار تصویب شد که با توجه به اوضاع جاری و میزان تلفات غیر نظامیان فلسطینی نمی‌توان بر سیاست متلاشی ساختن گروه فتح‌الاسلام متمرکز شد و این سیاست باید به صورت طولانی مدت و تدریجی انجام گیرد که در این زمینه گروه‌های فلسطینی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند.

خبرنگار الجزیره هم‌چنین از محاصره‌ی یک منزل در طرابلس توسط نیروهای ارتش لبنان خبر داد.

فرماندهی ارتش لبنان اعلام کرد: برخی از عناصر فتح‌الاسلام در این منزل مستقر هستند و ارتش لبنان برای دستگیری این افراد این منزل را محاصره کرده است.


هم‌چنین خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا بعد از ظهر روز سه شنبه اول خرداد، وارد لبنان شد. وی قرار است که با نبیه بری، رییس پارلمان لبنان و فواد سنیوره دیدار و گفت‌وگو کند.