به گزارش همشهری آنلاین: سید محمود علوی سومین وزیر پیشنهادی روحانی برای کابینه دولت یازدهم بود که برنامه‌هایش از سوی مخالفان به بوته نقد کشیده شد و از سوی دیگر موافقان تلاش کردند تا با حمایت خود زمینه را برای کسب رأی اعتماد این وزیر فراهم کنند.

در ادامه روند رأی اعتماد نمایندگان مجلس به کابینه پیشنهادی حسن روحانی، براساس ترتیب الفبایی وزارتخانه‌ها نوبت به وزارت اطلاعات رسید تا در سومین ایستگاه بررسی برنامه 18 گزینه روحانی برای پست وزارت، این بار  به سید محمود علوی شنوای نطق نمایندگان موافق و مخالف ریاستش باشد.

 اهم اظهارات موافقان و مخالفان سکانداری علوی در وزارت اطلاعات را می‎توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

نمایندگان موافق

1-رضا عبداللهی

  • من پنج دوره از هفت دوره حضور در مجلس را خدمت آقای روحانی بودم و هشت سال هم با آقای علوی در مجلس همکار بودم و ایشان را از نزدیک می‌شناسم. اگرچه در زمان معرفی کابینه‌ها خیلی اشتیاق و علاقه‌ای به صحبت نداشتم اما این دوره حیفم آمد که صحبت نکنم لذا هم در موافقت با برخی وزرا و هم در موافقت با کلیات ثبت‌نام کردم.
  • آقای علوی از شخصیت‌های حوزوی است و تحصیلات دانشگاهی دارد، ایشان دکترای فقه و مبانی حقوق را از دانشگاه فردوسی دریافت کرده و سابقه نمایندگی ستاد مرکزی انقلاب اسلامی در جنوب فارس، نمایندگی امام (ره) در لامرد، نمایندگی مجلس در ادوار اول، دوم، چهارم و پنجم و عضویت کمیسیون خاص تدوین قانون وزارت اطلاعات را دارد و در این حوزه اشراف دارد و صاحب‌نظر است و این برای تصدی وزارت ارزشمند است.
  • معاونت نظارت و بازرسی سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع، ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با حکم مقام معظم رهبری و نمایندگی مردم استان تهران در مجلس خبرگان با رای دو میلیونی را از دیگر سوابق وزیر پیشنهادی اطلاعات است. آقای علوی شناخت خوبی از مسائل داخلی، قومیت‌ها و مسائل کل کشور دارد و همچنین کشورهای اطراف را به خوبی می‌شناسد، ایشان به بیش از 30 کشور مسافرت داشته و با این کشورها آشنایی دارد.

2- جواد هروی

  • گفته می‌شود که جلساتی از سوی برخی از وزرای پیشنهادی با برخی از نمایندگان گذاشته شده است که بنده لازم به توضیح می‌دانم که جلسه خاصی با علوی برگزار نکردم و اگر امروز از ایشان دفاع می‌کنم صرفا به دلیل شخصیت بارز و شان بالای آقای علوی است.
  • ایشان فردی تحصیلکرده و توانا و آگاه است که در حوزه تخصصی خود آگاهی دارد، البته برخی این ایراد را وارد می‌کنند که ایشان سابقه اطلاعاتی ندارد ولی سوال من از همین افراد این است که کدام یک از وزیران اطلاعات در ابتدای کار خود سابقه اطلاعاتی داشته‌اند؟
  • این اولین‌بار است که برای وزارت اطلاعات وزیری پیشنهاد می‌شود که دارای سابقه چهاردوره نمایندگی است ایشان فردی است که در کمیسیون خاص تدوین قانون وزارت اطلاعات مسئولیت داشته و سوابقی همچون معاونت بازرسی نیروهای مسلح، ریاست سازمان عقیدتی سیاسی و عضویت در مجلس خبرگان را در کارنامه خود دارد پس سوال این است که چرا نباید وزیر اطلاعات فردی جامع و تحصیل‌کرده باشد؟
  • فتنه‌ها و کارهایی که کشورهای بیگانه برای سرکوب استقرار نظام جمهوری اسلامی انجام می‌دهد، این تهدیدها را رقم می‌زند اما از طرف دیگر عدم برخورد مناسب با دستگاه‌های اطلاعاتی نیز مشکلاتی را به وجود آورده است.
  • امکانات اطلاعاتی در مناطق مرزی و محروم بعضا ضعیف است که حتی می‌توان گفت اختلاف بین گروه‌های اجتماعی و مذهبی که به دلیل عدم رعایت و کیاست از طرف دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ما را دچار مشکل کرده است که طبیعتا با وجود وزیری متخصص، دانا و آگاه این مشکلات قابل حل شدن است.
  • عدم انطباق صحیح اطلاعات از کشور به مرکز عین بی عدالتی است که شایسته است وزیری با داشتن تحصیلات عالیه روی کار آید تا این مشکلات را نیز برطرف کند.

 

3- هادی قوامی

  • مهم‌ترین جایی که می‌تواند فضا را برای عملیاتی کردن برنامه رییس جمهور آماده کند، وزارت اطلاعات است.
  • طبیعتا در وهله اول برای مقابله با بیکاری، تورم و توزیع نابرابر درآمدها باید شرایط امنی را در کشور ایجاد کرد. اگر بتوان فضا را برای توسعه اقتصاد در کشور فراهم کنیم می‌توانیم بر مشکلات فائق آییم. باید وزیری همچون آقای علوی در مسند وزارت اطلاعات باشد که بتواند چنین محیطی را ایجاد کند.
  • زمانی که ما وارد مجلس می‌شویم، ما را براساس تجربه و تخصص در کمیسیون‌های تخصصی توزیع می‌کنند، بنابراین کسی که چهار دوره در کمیسیون تخصصی مجلس بوده است، طبیعتا تخصص و تجربه کار را دارد.
  • آقای علوی در تجربه نمایندگی مجلس در نوشتن قانون وزارت اطلاعات نقش‌آفرین بوده است که همه اینها به معنای داشتن تجربه و تخصص است. پس نباید تنها به یک بعد قضیه اشاره کنیم.
  • از طرف دیگر بعد از خلق حماسه سیاسی، اکنون وظیفه ماست که حماسه اقتصادی مدنظر رهبری را اجرا کنیم. شور و شوق انتخاباتی ایجاد شده موتور متحرکه توسعه است که باید از آن به بهترین نحو استفاده کنیم.
  • به فرموده مقام معظم رهبری در مورد رد صلاحیت‌ها اگر فردی ردصلاحیت شد، یعنی برای آن مسوولیت رد صلاحیت شده و این به معنای بی‌صلاحیت بودن آن فرد نیست و نباید آن شخص را ساقط کرد. رهبری بعد از رد صلاحیت آقای علوی، ایشان را برای امام جمعه اراک پیشنهاد کردند.
  • از طرف دیگر رییس جمهور برای بسیاری از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت اطلاعات با مقام معظم رهبری مشورت می‌کند، پس باید به این مورد نیز توجه شود، نباید مباحثی را مطرح کرد که درست نیست. همه ما باید مکمل دولت باشیم.
  • بنده در این باره از آقای علوی سوال پرسیدم که ایشان گفتند برنامه اولیه اشتباه بوده و برنامه دیگر پیشنهادی خود ایشان بوده است.

 

4-جواد جهانگیرزاده

  • بدون تردید نقش وزارت اطلاعات با توجه به شرایط چند دهه گذشته جمهوری اسلامی نقش برجسته‌ای است و وجود دشمنان مختلف خارجی و جریانات مساله‌دار داخلی اهمیت وزارت را چند برابر کرده است.
  • ‌مردم انتظار دارند دستگاه اطلاعاتی دستگاه قدرتمندی باشد که احساس آرامش را به کشور تزریق کند، حریم حمایتی را حفظ کند و از حریم خصوصی مردم حمایت کند تا با متخلفین برخورد شود و مردم در کمال آرامش زندگی کنند.
  • کمک موثر برای مقابله با تحریم‌ها فقط از دست وزارت خارجه یا نهادهای اقتصادی بر نمی‌آید. وزارت اطلاعات تجارب گران‌قیمتی دارد که می‌تواند آن را در اختیار سایرین قرار دهد.
  • آقای علوی با چهار دوره عضویت در مجلس، حضور در تدوین قانون وزارت اطلاعات، سابقه حضور در نهادهای نظامی دارای بینش امنیتی است و می‌تواند وزارت را به پرهیز از ورود به مسائل خرد و تمرکز بر مسائل کلان بین‌المللی و امنیت ملی سوق دهد.
  • ‌اگر وزارت اطلاعات به مسائل عمده امنیت ملی بپردازد اولا باید به انتخاب رییس‌جمهور احترام بگذاریم زیرا رییس‌جمهور دارای بینش امنیتی و روابط بین‌الملل است و به عنوان کارشناس انتخابی کرده که باید به او احترام گذاشت، آقای علوی هم روحانی انقلابی فعال و پرتحرک آشنا به مسائل نظامی است که در کمیسیون سیاسی مجلس خبرگان عضویت دارد، دارای وزانت علمی است و به لحاظ عملیاتی انسان فعالی است.
  • معتقدم آقای علوی در تقویت نظام کارشناسی و نظام مدیریتی خبره دستگاه‌های اطلاعاتی و افزایش ظرفیت‌های حرفه‌ای اطلاعاتی موفق خواهد بود و از نمایندگان می‌خواهم به او رای اعتماد دهند.
  • ما باید انتخاب رئیس جمهور منتخب احترام بگذاریم چرا که وی دارای بینش امنیتی است و خود کارشناس است بنابراین روی افرادی که تمرکز می کند باید به آنان احترام بگذاریم.

نمایندگان مخالف

1-بهرام بیرانوند

  • ما دشمنان قسم‌خورده‌ای داریم که هیچ‌کسی بر روی کارهای جاسوسی آنها اختلاف‌نظر ندارد طبیعتا برای مقابله با این اقدامات باید نیروهایی وجود داشته باشد که به معنای واقعی به فضای کار امنیتی و شیوه‌های دریافت صحیح اطلاعات آشنا باشد.
  • در این بین دو موضوع بررسی شود اینکه کار اطلاعات امنیت مهم است یا خیر که به نظر ما از اهمیت بالایی برخوردار است و طبیعتا افراد باید با تخصص بتوانند با دشمن برخورد کنند بنابراین اهمیت و داشتن تخصص وزیر اطلاعات در این حوزه با سایر حوزه‌های دیگر کمتر نیست.
  • شرح وظایف وزارت اطلاعات و حدود کارش در مصوبه مجلس قید شده است ولی اگر قرار باشد معاونت سیاسی امنیتی در ریاست‌جمهوری تاسیس شود این سوال پیش می‌آید که کدام وظیفه بر زمین مانده است کیه انجام آن در مصوبه قانونی نمی‌گنجد.
  • اگر معاونت سیاسی امنیتی در ریاست‌جمهوری شکل بگیرد مرز و خطوط فعالیت‌هایش چیست و با کدام قانون محاسبه می‌شود. رئیس‌جمهور چه گزارش‌هایی را به عنوان مولفه‌های امنیتی مدنظر قرار می‌دهد و از طرف دیگر آیا قرار است مدیر دیگری غیر از رئیس‌جمهور بر کارهای امنیتی نظارت داشته باشد؟
  • یک برنامه دارای حداقل‌ها است و برنامه دیگر حد و مرزهای وزارت اطلاعات را نشان می‌دهد که ما با آن مساله داریم و حتی نمی‌دانیم چه کسی آن را نوشته است.
  • اگر قرار باشد برنامه دوم اجرا شود ما در مورد آن مرزهای جدی داریم یکی از بندهای این برنامه بازبینی در رویه بازنشستگی‌های نیروهای مجرب و متخصص در کنار بازگشت کارشناسان و مدیرانی به وزارت اطلاعات است که به هر دلیل بازنشسته شده‌اند یعنی قرار است ضمن بازگشت مدیران گذشته تعدادی از مدیران کنونی و سالهای قبل را به بهانه بازنشستگی از این وزارتخانه بیرون کنند که این به معنای مشغول کردن وزارت اطلاعات با ساختار درونی‌اش است.
  • بند دیگر مربوط به آلایش پرونده‌های شکل گرفته در سالهای اخیر است این در حالی است که این پرونده‌ها گنیجه‌های امنیتی کشور است که با این کار زحمات سربازان گمنام امام زمان (عج) نادیده گرفته شود و همچنین این به معنای پذیرش عدم بی‌طرفی وزارت اطلاعات در جریان سیاسی است.
  • این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که وزارت اطلاعات سیستم امنیتی یکپارچه‌ای را برای کل ملت دارد و انگار این موضوع می‌خواهد به جامعه القا شود که در چند سال اخیر پرونده‌سازی‌هایی صورت گرفته که این جفا در حق سربازان گمنام امام زمان(عج) است.
  • یکی از خطوط قرمز حفظ تمامیت ارضی است که تاریخ ثابت کرده است که هرگاه متجاوز نادانی به سرزمین ما تعرض کند این ملت با تمامی اقوام خود به عنوان ید واحده در مقابل متجاوز ایستاده و هیچگاه اجازه نمی‌دهد که حتی یک متر از خاک مقدس کشور تجزیه شود. بنابراین اگر صدهاهزار خون پاک برای حفظ تمامیت ارضی ریخته شود هیچ باکی نیست.
  • در فتنه 88 عده‌ای با وجود پذیرش ملزومات قانونی انتخابات دانسته و یا نادانسته نقشه شوم دشمن را تکمیل کردند که مردم هیچ‌کدام از اعمال آنها را به رسمیت نمی‌شناسند عده‌ای خاص بعد از حضور چهل میلیونی مردم آن هم برادرانه زیر میز بازی زدند و از خطوط قرمز عبور کردند و رفتار مناسبی از خود نشان ندادند آنها به خاطر این اعمالشان به ملت بدهکارند.
  • در این بین اگر کسی توان دیدن نقشه شوم دشمن را ندارد نیاز است که این موارد به آنها نشان داده شود طبیعتا اگر اقدامات سربازان گمنام امام زمان(عج) در این ایام دیده نشود و آنها را بخواهند به بهانه بازنشستگی از وزارت اطلاعات بیرون کنند هیچگاه این موضوع از ذهن ملت پاک و فراموش نمی‌شود.

2-حمید رسایی

  • دلیل روبوسی‌ام با وزیر پیشنهادی که قبل از نطقم انجام دادم این بود که بگویم زنده باد مخالف من، شعاری که امیدواریم به صورت واقعی تحقق پیدا کند. در دوره‌ای شعار زنده باد مخالف من را دیگران دادند ولی ما به آن عمل کردیم.
  • خدا را شاهد می‌گیرم که قصد و غرض شخصی بین بنده و حجت‌الاسلام علوی در میان نیست. یکی از اشکالات وارد بر ایشان با وجود سوابق خوب در سایر حوزه‌ها آشنا نبودن با حوزه عمل وزارت اطلاعات است؛ سوالم این است که چرا برخی دوستانی که سابقه و پیشینه وزارت اطلاعات را داشتند توسط رئیس‌جمهوری معرفی نشدند ولی حجت‌الاسلام علوی معرفی شد که هیچ‌سابقه‌ای در این وزارتخانه ندارد.
  • به نظر بنده بهتر بود حجت‌الاسلام پورمحمدی با سابقه و آشنایی خوب بر مسائل اطلاعاتی و نظارتی به عنوان وزیر اطلاعات به مجلس معرفی می‌شد.
  • در هر مجموعه‌ای نیروهای خوب و گاهی نیروهای مخالف وجود دارد که حتی ممکن است لباس روحانیت به تن داشته باشند، وقتی فرد بی‌سابقه‌ای در وزارت اطلاعات قرار می‌گیرد افرادی که قصد شیطنت دارند و در داخل این مجموعه هستند ممکن است مجددا از این موضوع سوءاستفاده کنند.
  • روحیه لابی‌گری در نمایندگان مجلس موضوعی طبیعی است اما این روحیه برای وزیر اطلاعات خوب نیست، ایشان با برخی چهره‌ها و شخصیت‌هایی ارتباط دارند که اگر وزیر اطلاعات بودند یا نباید با آنها ارتباط می‌داشت یا با آنها برخورد می‌کرد.
  • در یک جلسه فردی که در پرونده مشهور «شهرام کذا» بود و حتی از افراد ساواک در آن جلسه، حضور داشتند حجت‌الاسلام علوی نیز جزو مهمانان آن جلسه بود و حضور داشت البته ایشان بعدا گفت که این افراد را نمی‌شناسد سوال بنده این است که چطور می‌توان چنین فردی را در مسئولیت وزارت اطلاعات قرار داد؟
  • حجت‌الاسلام علوی در موضوعی دچار خبطی شده بود که بعدا هم آن را پذیرفت و ما نجابت کردیم و آن موضوع را بیان نکردیم.
  • حجت‌الاسلام علوی در جایی گفته بود که برای وزارت کشور مناسب‌تر است، چون در وزارت اطلاعات برخی حرف‌ها را باید نگه داشت که با روحیات بنده سازگار نیست.
  • با خود کلنجار رفتم که این موضوع را بگویم یا نگویم، ولی حالا آن را می‌گویم حجت‌الاسلام علوی برای مجلس نهم و میان‌دوره‌ای در انتخابات شرکت کرد ولی در هر دوبار رد صلاحیت شد، حالا بنده وارد جزئیات آن نمی‌شوم اگر در رد صلاحیت‌های شورای نگهبان تردید شود، در تایید صلاحیت این شورا نیز باید تردید شود، بنابراین حرمت این شورا باید حفظ شود.
  • وزیر اطلاعات باید درباره صلاحیت‌های مجلس دهم نظر دهد، بنابراین باید برای تعیین وزیر پستی که مهمتر از نمایندگی است دقت شود، آقای علوی برای امام جمعه بودن گزینه خوبی است ولی برای وزارت اطلاعات خیر.
  • در سال 76 وزیر اطلاعاتی مسئول این وزارتخانه شد که هیچ سابقه‌ای در این وزارتخانه نداشت و اکثر اعضای منحله حزب مشارکت که از این وزارتخانه خارج شده بودند بلایی بر سر هاشمی رفسنجانی آورده بودند که ما هم که منتقد ایشان هستیم چنین کاری با ایشان نکردیم، آنان به هاشمی اتهام قتل زدند ولی با وجودی که با آقای هاشمی مخالفیم چنین اتهامی به ایشان نزدیم.
  • بی‌تجربگی وزیر دولت اصلاحات موجب دور خوردن وزارت اطلاعات و شکل‌گیری قتل‌های زنجیره‌ای شد، هرچند که وزارت اطلاعات در سال‌های بعد خود را بازسازی کرد.
  • وقتی دو برنامه وزیر را که با فاصله زمانی به مجلس ارسال شد متوجه شدم برنامه اول ایشان مورد تایید وزیرپیشنهادی اطلاعات نیست، آقای علوی از الان برای شما برنامه می‌نویسند، آقای لاریجانی آیا برنامه اول وزیر پیشنهادی اطلاعات از دولت به مجلس ارسال شده است؟ آقای روحانی چه کسی این برنامه را نوشته است آیا نباید با مشورت افراد خبره این برنامه نوشته می‌شد.
  • در سال 76 اصلاحات آمریکایی و مطبوعات و رسانه‌های آن دوران به بهانه قتل‌های زنجیره‌ای وزارت اطلاعات را زدند، به بهانه کوی دانشگاه نیروی انتظامی را زدند و وزارت اطلاعات را سلاخ پیرزن‌ها معرفی و نیروی انتظامی را قاتل جوانان جا انداختند، به بهانه قتل‌های زنجیره‌ای بسیج و سپاه را به صورت تک‌تیراندازی زدند، بسیج و سپاه را طوری معرفی کردند که گویا افرادی با دمپایی سوار بر موتور هزار مردم را لت و پار می‌کنند؛ آقای روحانی شما هم در آن زمان تخریب شدید تعجب می‌کنم که چرا شما با سابقه بودن وزیر اطلاعات در این وزارتخانه را مورد توجه قرار نمی‌دهید.
  • وزارت اطلاعات در گذشته سوابق عناصر اصلاحات آمریکایی را از بین برد و به همین دلیل در استعلامات بعدی برای این عناصر سابقه‌ای در این وزارتخانه موجود نیست، اما نگران تکرار این قضایا هستیم، البته شخصیت آقای روحانی مقتدرتر از آن است که انتخاب برخی از افراد برای برخی از معاونت‌های وزارت اطلاعات را برتابد.

برچسب‌ها