همشهری آنلاین: دولت سوریه می‌گوید این کشور آماده همکاری با تیم بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل در ماموریت خود برای بررسی ادعاها درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی می‌باشد.

به گزارش پرس تی وی، یکی از مقامات وزارت امور خارجه سوریه این اظهارات را روز پنج شنبه (۲۴ مرداد) و یک روز پس از آن که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل گفته بود که تیم این سازمان به زودی برای بررسی مناطقی که هدف تسلیحات شیمیایی قرار گرفته، عازم سوریه خواهد شد، مطرح کرد.

این مقام سوری گفت: «مذاکرات میان سوریه و سازمان ملل مثبت به پایان رسیده است و تیم این سازمان قرار است در روزهای آینده وارد سوریه شود.»

وی افزود: «هیچ مشکلی در مذاکرات وجود نداشت و سوریه گفته است که آماده ارائه امکانات به این تیم سازمان ملل به منظور اجرای ماموریت در خاک این کشور است.»

تیم بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل به ریاست اکه سلستروم سوئدی و آنگلا کین رئیس خلع سازمان ملل عازم سوریه خواهد شد.

ادواردو دل بوی سخنگوی بان کی مون گفت: «دولت سوریه رسما مدالیته اصلی برای همکاری به منظور ابراز اطمینان از اجرای مناسب، ایمن و کارامد این ماموریت را پذیرفته است.»

وی افزود: «عزیمت این تیم به سوریه حتمی و قریب الوقوع است.»

براساس توافق دولت سوریه با تیم بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل، این تیم در مدت دو هفته از سه منطقه ای که در آن از تسلیحات شیمیایی استفاده شده است، بازدید می‌کند.

اولین منطقه در فهرست تیم سازمان ملل، منطقه خان العسل در نزدیکی شهر حلب در شمال سوریه می باشد. دولت سوریه اعلام کرده است که شبه نظامیان تحت حمایت کشورهای خارجی در تاریخ ۱۹ مارس در این منطقه از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده‌اند که در این حمله ۲۶ نفر کشته شده‌اند.

منطقه دیگر، منطقه الطیبه نزدیک پایتخت سوریه می‌باشد؛ جایی که در ماه مارس حمله ای مشکوک در آن صورت گرفت و حمص سومین منطقه ای است که گفته می‌شود در دسامبر سال گذشته در آن از تسلیحات شیمیایی استفاده شده است.

دولت سوریه و شبه نظامیان تحت حمایت کشورهای خارجی که برای سرنگونی دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه مبارزه می‌کنند، یکدیگر را به استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم کرده‌اند.

یک تیم بررسی روس اخیرا افشا کرد که شبه نظامیان در ماه مارس در منطقه خان العسل از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده‌اند.

در همین حال امریکا و متحدانش نظیر انگلیس و فرانسه، دمشق را به استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم کرده‌اند.

سوریه قاطعانه این اتهام را رد کرده و گفته است که شبه نظامیان تکفیری در چندین مورد از جمله در حمله به منطقه خان العسل نزدیک حلب در تاریخ نوزدهم مارس، از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده‌اند.

سوریه از ماه مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی های مرگبار است که در این ناآرامی ها تاکنون شمار زیادی از مردم از جمله تعدادی از نیروهای دولتی جان خود را از دست داده‌اند.

منبع: همشهری آنلاین