شراره داوودی: دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با اشاره به مشکلات پیش روی نویسندگان و مطالبات صنفی و حقوقی آنان اظهار امیدواری کرد که دولت تدبیر و امید با نگاه تازه‌ای به حوزه‌ى فرهنگ از همه‌ی اهالی فرهنگ حمایت و حقوق و مطالبات آن‌ها را درک کند.

او هم‌چنین خواستار توجه به امکان ایفای نقش تشکل‌های فرهنگی غیردولتی در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی شد.

به گزارش خبرنگار دوچرخه، محسن هجری، دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در یک نشست رسانه‌ای که سه‌شنبه 29 مرداد در دفتر این انجمن برگزار شد، با اشاره به تاریخچه‌ی تلاش‌ها و قوانین مربوط به حمایت از حقوق پدیدآورندگان آثار فرهنگی، بر ضرورت توجه جدی‌تر به اجرای قوانین و رعایت حقوق صنفی نویسندگان تأکید کرد.

او در همین زمینه افزود: «معمولاً وقتی از نویسندگان یاد می‌شود، نخبه و اثرگذار بودن آنان در ذهن تداعی می‌شود و هویت صنفی‌ نویسندگان کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد.»

هجری با اشاره به این‌که تلاش‌های جدی برای پیگیری حقوق صنفی نویسندگان از نیمه‌ى دوم دهه‌ى ۷۰ آغاز شد و در دهه‌ى ۸۰ تداوم یافت، به‌عنوان بخشی از ثمره‌های این تلاش‌ها از بیمه‌ى نویسندگان، معافیت مالیاتی نویسندگان و تشکیل صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان نام برد.

او یادآور شد که در بهمن 1380 قانون معافیت مالیاتی کالاهای فرهنگی به تصویب رسید و به موجب بند «ل» ماده‌ى ۱۳۹ این قانون، فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی و هنری که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، از پرداخت مالیات معاف‌ شدند، اما در طول این سال‌ها قانون مزبور به‌شکل درست و کامل اجرا نشد. 

دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به موضوع ممیزی قبل از چاپ هم پرداخت و گفت: «پدیدآورنده‌ى یک اثر در واقع مالک اصلی آن است و بدون در نظر گرفتن نظر مالک نمی‌توان هیچ دخل و تصرفی در متن یا تصویر داشت.»

هجری با اشاره به این‌که در ممیزی قبل از چاپ مرجع بالاتری نیست که به اعتراض پدیدآورنده رسیدگی کند، اکثر اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان را منتقد ممیزی قبل از چاپ دانست و افزود: «آن‌چه در عمل شاهدش هستیم این است که سلیقه‌ى چند نفر ارزیاب به جای قانون نشسته است و حتی کتابی که چند سال قبل با مجوز منتشر شده ممکن است در ارزیابی گروه جدید اجازه‌ى تجدید چاپ پیدا نکند. درحالی‌که می‌توان در این زمینه هم مانند مطبوعات رفتار کرد، یعنى کتاب چاپ شود و اگر کسی شکایت داشت از طریق مراجع قضایی پی‌گیری کند.»

او ‌هم‌چنین از نادیده گرفتن نهادهای فرهنگی غیردولتی در سیاست‌گذاری‌ها گله کرد و گفت: «همیشه فکر کرده‌ایم که سیاست‌گذاری کار دولت است و نهاد‌های مدنی تنها باید تمکین کنند. اما واقعیت این است که مثلاً انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با داشتن ۴۳۰ عضو می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی در مسائل مرتبط به این حوزه نقش داشته باشد.»

منبع: همشهری آنلاین