تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۳

همشهری آنلاین: وزیر کشور مصر می‌گوید حسنی مبارک با بالگرد از زندان طره در قاهره به بیمارستانی نظامی در این شهر منتقل شده است.

دفتر نخست وزیر مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بر اساس قانون وضعیت فوق‌العاده، معاون فرمانده ارتش مصر دستور بازداشت خانگی حسنی مبارک را صادر کرده است.»

حسنی مبارک پس از دو سال حبس در زندان آزاد شد. دادگاه مصر پس از تبرئه مبارک از فساد، قرار آزادی مشروط او را صادر کرد.

با این حال، مبارک ۸۵ همچنان به اتهام همدستی در کشتار معترضان در انقلاب سال ۲۰۱۱ که به سرنگونی وی منجر شد نیز ممکن است مجددا محاکمه ‌شود .

این در حالی است که آزادی حسنی مبارک تهدیدی برای افزایش بحران جاری مصر محسوب می‌شود که با برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور منتخب این کشور آغاز شده است.

در همین حال، هواداران مرسی فردا را «جمعه شهدا» نام‌گذاری کردند و از مردم مصر خواسته‌اند در سراسر این کشور به نشانه اعتراض به برکناری وی تظاهرات کنند.

نیروهای امنیتی مصر با هدف پایان دادن به هفته‌ها اعتراض و به نمایش گذاشتن اقتدار خود در این کشوری که به شدت گرفتار قطب‌بندی شده است، در چند روز اخیر صدها نفر از هواداران مرسی را دستگیر کرده است.

دولت موقت تحت حاکمیت نظامیان در مصر از روز چهارشنبه (۲۵ مرداد، ۱۴ اوت) هزاران تن از هواداران محمد مرسی را که خواستار بازگشت او به قدرت بودند، به شدت سرکوب کرده است. در خشونت‌های اخیر مصر تا کنون۹۰۰ نفر از جمله نزدیک به ۱۰۰ سرباز و مامور پلیس کشته شده‌اند.