دکتر حسین آخانی، استاد گیاه‌شناسی دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۷۰۰دانشجوی رشته علوم گیاهی تنها در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه‌های دولتی و آزاد فارغ‌التحصیل می‌شوند، به ایسنا گفت: کمتر کشوری در جهان پیدا می‌شود که این تعداد فارغ‌التحصیل گیاه‌شناسی داشته باشد، اما متأسفانه این گیاه‌شناسان به دلایل مختلف نمی‌توانند راهگشای حل مشکلات زیست‌محیطی کشور باشند.

وی افزود: مهم‌ترین عامل این مشکل سازمان‌های مسئول مانند سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و شهرداری‌ها هستند که به درستی از نیروهای متخصص و کارشناس برای حل مشکلات و معضلات پیش‌رو استفاده نمی‌کنند.

وی ادامه داد: اما مورد دوم به‌خود دانشگاه بازمی‌گردد که به‌دلیل پایین بودن سطح آموزش و پژوهش، بی‌توجهی به حفاظت محیط‌زیست در برنامه‌های آموزشی و کمبود امکانات استاندارد، کیفیت آموزش را به‌شدت پایین آورده است. در حال حاضر برخی دانشگاه‌ها، بدون بررسی نیاز کشور و در اختیار داشتن امکانات پژوهشی لازم و کادر کافی فقط اقدام به افزایش ظرفیت‌های کارشناسی ارشد و دکتری کرده‌اند.

آخانی تصریح کرد: به‌عنوان مثال کشور ایران دارای 7300 گونه گیاهی است و با فارغ‌التحصیل شدن بیش از 700دانشجو در سال طی حدود 10سال می‌توانیم به تعداد هرگونه گیاهی کشور، یک متخصص کارشناس‌ارشد داشته باشیم.